13. december 2008 arkiv

Mere genhør: The Searchers – powerpop anno 1979

13. december 2008

The Searchers havde en lang, glorværdig karriere bag sig som en af de store tressergrupper, da de i slutningen af halvfjerdserne fik en pladekontrakt med det uafhængige pladeselskab Sire Records, der på det tidspunkt satsede på nybølgemusik som fx Talking Heads og Ramones. Og det resulterede i to albums, der i dag står som perler i den genre, vi her har kaldt power-pop-rock: Det eponyme The Searchers fra 1979 og opfølgeren Play for Today (der i England hed Love’s Melodies). Pladerne har både de klassiske Searchers-karakteristika – ringlende guitarer og fornemt vokalarbejde – og den friske fremme-på-beatet nybølgelyd. Pladerne solgte ikke mange meter, selv om fansene var trofaste, og derfor droppede Sire kort efter gruppen. Synd og skam. For det er årgangs-power-pop, der ligger på de to plader. Bandet spiller sange af blandt andre Bob Dylan, Tom Petty og John Fogerty. Plus selvfølgelig deres egne sange.  De er i øvrigt blevet samlet på albummet The Sire Sessions: Rockfield Recordings 1979-1980, der ialt rummer 23 skæringer. Anbefales osv.

searchers – hearts in her eyes

Stephen Kings film-top-10

13. december 2008

Tiden er inde til listomani. Ethvert medie med respekt for sig selv opremser, hvad de mener har været de bedste plader, dvd’er, bøger osv. For tiden er jeg lidt immun over for disse lister, der ofte forekommer at være temmelig forudsigelige… Men der er  da inspirerende undtagelser. Fx er jeg faldet over horror-forfatteren Stephen Kinks personlige top 10 over seværdige film. Og jeg kan godt lide hans lidt selvudslettende kommentar til rollen som filmkritiker: “Jeg er ikke troværdig, når det drejer sig om film. Tak fx dette års Saw-film. Jeg sad der på mit favoritsæde – tredje række midtfor, så lærredet rejser sig tårnhøjt foran mig – og min forhjerne tænkte: åh, mand, det er der dette års største bunke cinematisk hundebræk. Men resten af hjernen tænkte Jeg er i bioooografen! ER DET STORT ELLER HVAD?”. Tal om falsk beskedenhed! For selvfølgelig er en dreven gyserforfatter en god filmkritiker. Han kender jo spillets regler. Og så følger ti skarpe, korte omtaler af filmene: 1. Dark Knight, 2. Slumdog Millionaire, 3.WALL-E, 4. Tropic Thunder, 5. Funny Games, 6. The Bank Job, 7. Lakeview Terrace,8. Ruins,  9. Redbelt, 10. Death Race.
Det er ikke udfolde analyser, King, byder på, men små skarpe definitioner, der får en til at ønske, at man havde filmene stående på dvd-hylden. Som når han fx omtaler Batman-filmen på den måde, at den “er for hætte-og-tights-filmen hvad Godfather II var for gangster-filmen: en genre-definerende begivenhed”. Så er det sagt!  Læs mere her.

Journalistisk “konsekvensrapportage” som skjult politisk budskab

13. december 2008

Jeg har skrevet det før, og gentager det gerne igen: Vi er inde i en kulturkamp, hvor de liberale-borgerlige magthavere og deres støtter i medierne bekæmper alt, hvad der kan forbindes med det symbolske “1968”, med de påstået venstredrejede halvfjerdsere, Socialdemokratiet, velfærdsstaten osv. Det foregår med mere eller mindre spidsfindig retorik, der har til hensigt at forandre den ideologiske dagsorden og opbygge en alternativ “korrekt” politisk tankegang.


En af højrefløjens mere drevne skribenter – og en af denne blogs yndlingsaversioner – er Kastholm i Berlingske Tidende, som jævnlig fører sig frem i sin klumme “Læst og påskrevet”. Således også i dag, hvor det ideologiske felttog retter sig mod journalisterne på DR og – TV2. Den aktuelle anledning er tva-avisernes behandling af et nyt lovforslag, der vil fjerne det særlige børnetilskud til kvinder, som er blevet mødre ved kunstig befrugtning.


Kastholms kritik mod journalisterne er snedig. Han griber ikke til den gamle, fortærskede Erhard Jakobsenske model, hvor journalisterne blot udstilles som en flok røde lejesvende, der sidder på DR, Politiken og Gyldendal og styrer det danske åndslivs politiske indhold. Næ, Kastholm, der jo selv tilhører standen, ved bedre. Han angriber selve den journalistiske metode, den såkaldte “konsekvensrapportage”. Denne rapportageform går i sin enkelhed ud på, at journalisterne forsøger at beskrive konsekvenserne af en beskemt begivenhed. Fx det omtalte lovforslag.


Først fremstiller Kastholm det nye lovforslag som en lillebitte justering i et kolossalt velfærdssystem (“en lillebitte beskæring af velfærdsstatens umådelige ydelser”). En justering, der burde erstattes af regulære nedskæringer, i følge Kastholm.


Dernæst fremstilles regeringen som ædle politikere, der blot vil borgerne deres eget bedste, nemlig “genoprette Danmark som et oplyst land, hvor sunde og raske borgere tager ansvaret for deres eget liv”, som det så smukt hedder. Men den ædle politik hæmmes af de elektroniske medier og deres konsekvensrapportager. De to tv-kanaler skaber en storm i et glas vand, kan man forstå, ved at beskrive, hvilke konsekvenser det omtalte lovforslag får for de kvinder, der berøres af ændringen. Derved kommer den heroiske justering af velfærdsstatens “umådelige ydelser” til de “forkælede” danskere til at fremstå som regulær ondskab. Og det er jo ikke meningen.


Og så sætter Kastholm diskret trumf på: Og de elektroniske medier kommer derved til at tjene velfærdsstatsprojektet, der jo er “et socialdemokratisk-venstreorienteret projekt”. Tableau. Ved af beskrive, hvorledes et lille lovforslag rammer enkelte mennesker som en objektiv vold, fx ved at lade udvalgte personer fortælle om følgerne af et sådant lovforslag, så bliver journalisterne automatisk “røde lejesvende”, selv om de ikke selv ved det…


Med Kastholms ordvalg, så er medierne ikke “hovedårsagen” til tingenes tilstand, men de er “medskyldige”. Konsekvensrapportagen er “det politiske budskab” og det lyder: “Hvor er I dog onde og uretfærdige, når I fjerner dette tilskud”.


Over for Kastholm snedige taktik må man blot spørge: Hvordan har Kastholm så tænkt sig, at journalistikken skulle omtale et sådant lovforslag? Det ligger i kortene, at de elektroniske medier burde beskrive fjernelse af det pågældende børnetilskud som et gode. Som en god handling, der kun har til hensigt, at gøre de ramte kvinder til “sunde og raske” borgere, der klarer sig selv – uden den onde stats subsidier. Det, Kastholm indirekte efterlyser, er i virkeligheden en kritikløs journalistik, der ikke fremstiller konflikter og modsætninger mellem borgerne og magthaverne. Lidt i stil med den form for journalistik, som man finder i diktatoriske stater som Nord-Korea eller Iran…

Men i et åbent samfund med demokratiske idealer bør journalistikken netop beskrive konsekvensen af magthavernes handlinger, selv om det ikke behager disse personer. Og en når en konsekvent beskrivelse fremstår som en kritik, så er det ikke, fordi journalisterne pr. definition handler som “røde lejesvende”, men fordi den beskrevne politiske handling faktisk har negative konsekvenser for nogle mennesker i dette land.


Kastholms indlæg er et skoleeksempel på, hvordan borgerlige skribenter forsøger at sætte en alternativ politisk korrekt dagsorden. I hvor høj grad det vil lykkes vil tiden vise…

Mere genhør: Ringo Starr – Time Takes Time

13. december 2008

Ringos “Time Takes Time” fra 1992 betragtes flere steder som en slags come-back-album. Hvilket det også er, for så vidt som forgængeren “Old Wave” udkom i 1983… Men der er også tale om et come-back i den forstand, at pladen rager op over nogle af de mere jævne ting, der har været undervejs.


Ringo har her allieret sig med et producer-es, der vil noget: Jeff Lynne, Phil Ramone, Peter Asher og – for at det ikke skal være løgn – Don Was. Mange kokke, uden at maden bliver ødelagt! Et andet klogt træk har været, at Ringo har fået nogle nye sangskrivere til at lave sange til pladen. Han er dog medkomponist på tre af dem. Dertil skal lægges, at Ringo har haft mange kendt musikalske venner med i studiet, fx Beach Boy-Brian Wilson, Harry Nilsson og Tom Petty. Og de øvrige musikere er en perlerække af højtskattede studiemusikere fra Los Angeles og andre steder.


Pladen blev af Rolling Stone udnævnt til det bedste Ringo-album siden hovedværket “Ringo” fra 1973. Og det er svært at være ret meget uenig i den dom. For der er ikke en eneste nitte på pladen. Pladen står som et konsistent hele af iørefaldende rock-sange, hvoraf flere er oplagte hits. Men sådan skulle det ikke være. Pladen solgte dårligt og fik hverken nævneværdige hitlisteplaceringer eller metalpriser. Den fine sang “Weight of The World” med en god tekst om tidens gang og erfaringens tyngde kunne lige kravle op i den engelske top 100. Og selv om Ringo promoverede pladen med en turné med sine All Starrs, så skete der ingenting. Måske havde Ringo været for længe væk fra mediernes søgelys…

Men i hvert fald fortjener den en renæssance, for det er et hovedværk i Ringos oevre. Jeg ved ikke om hensigten har været at fange lyden af de tidlige Beatles på pladen, men i så fald er det lykkedes ganske godt. Pladen har meget af den samme uforfalskede frished over sig som dengang, det hele startede.


PS. Man skal være heldig med at finde en kopi, for pladeselskabet har vist slettet den af sin liste. Så kig i genbrugskasserne…

Ringo Starr – Weight Of The World – Clip – 1992