9. februar 2009 arkiv

Billie Davies – en engelsk sangerinde i tresserne

9. februar 2009

En af de sange, der ofte blev spillet i Mylius’ “Efter skoletid” tilbage i tresserne var Billie Davies største hit “Tell Him“. Når jeg hører det nummer, der findes på utallige tresser-opsamlinger, så associerer jeg til amerikanske Brenda Lee. Samme ungdommelige energi. Og associationen er måske ikke tilfældig, for Billie var en af den slags tresser-sangerinder, der levede højt på en god stemme og fortolkninger af andres sange, ikke mindst sange hentet på den anden side af dammen.
Historien om Billies opstigen på pophimlen er også efter bogen. Hun arbejdede som sekretær, da hun blev opdaget ved en talentkonkurrence, hvor hun blev backet op af den navnkundige Cliff Bennett og hans Rebel Rousers. Kort tid efter kom hun i kløerne på den kendte musikbagmand Robert Stigwood, der sørgede for, at hun kom i studiet og indspille plader. Den største succes kom i 1963 med “Tell Him”, der nåede helt op på en tiendeplads på singlelisten. Dertil var der tre-fire mindre hits.
Ulykkeligvis kom Billie Davies ud for en alvorligt færdselsuheld, hvor hun brækkede kæben. Det – og så en sladderhistorie om, at hun (kun sytten år gammel) lå i med voksen, gift mand – gjorde, at hendes karriere fik et tilbageslag. Hun vendte dog tilbage sidst i tresserne og fik en pladekontrakt med Decca; og hun brillerede med en fin udgave af “Angel in the Morning”, der vel nok er mest kendt i P. P. Arnolds udgave fra 1968.
Bilie Davies har været aktiv lige siden – on and off. Af en eller anden grund blev hun aldrig så populær som datidens store navne, fx Dusty Springfield, Sandie Shaw eller Cilla Black. Hun var ellers både fotogen og havde en fortrinlig popstemme. Måske en af livets og musikindustriens mange uretfærdigheder…

Blossom Diarie er død, 83

9. februar 2009

Blosssom Diarie – amerikansk jazz-sangerinde og pianist – havde en af de der bløde, behagelige pigede stemmer, der smyger sig om trommehinderne og får en til at falde i staver. Ud over at virke i USA i de tidlige halvtredsere havde hun en karriere i Frankrig som del af vokalgruppen The Blue Stars, der hittede med “Lullaby of Birdland” i 1954. Blue Stars blev senere til de kendte Swingle Singers. Nu synger Blossom kun på plade. Hvil i fred. Nyd stemmen her – og nyd det lille filmklip med Audrey Hepburn – og hav så en god dag derude…

Svensk progressiv musik: Hansson & Karlsson

9. februar 2009

Jeg sad og læste noget om Astrid Lindgren og børnebøger – og da hendes figur “Karlsson på taget” kom på tale dukkede den svenske duo Hansson & Karlsson op fra erindringens gemmer.  Duoen med Jan Carlsson (med C) og Bo Hansson var aktiv fra første halvdel af tresserne og spillede en slags psykedelisk inspireret jazz-rock. Jeg husker tydeligt, at de blev spillet i DRs Beat-programmer dengang, og de forekom meget avancerede med deres improvisatorisk orienterede musik.

Fire albums nåede de at indspille i periode 1967-1969. Debutalbummet “Monument” fra 1967 blev fulgt op af live-albummet “Rex” året efter og “Gold” og “Man at the Moon” i ’69. Pladerne kan godt være svære at opdrive i dag. Men i 1998 udkom en slags opsamling på cd med titlen “Hansson & Karlsson”. Den kan lånes på biblioteket og indeholder hele debutpladen, uddrag af de andre albums, nogle singler m.m.

Til historien om Hansson & Karlssson hører også, at de havde en fan i selveste Jimi Hendrix, som de spillede sammen med i Sverige. Hendrix købte (vist nok for nogle få hundrede kroner) rettighederne til og indspillede sågar duoens nummer “Tax Free” (findes på Hendrix-albummet War Heroes). I følge rockmytologien i hvert fald…