10. februar 2009 arkiv

Olivia Newton John – før disco-tiden…

10. februar 2009

Donald fremhæver australske Olivia Newton John som en sangerinde, der “kunne bære en forholdsvis simpel ting så den blev gennem-musikalsk udtryk”. Den første gang, jeg lagde mærke til Olivia Newton John, var da hun udsendte sit første soloalbum “If not for you” (efter Dylan-sangen)  i 1971. Albummet rummer hendes version af “Banks of the Ohio”. Det var et par år, før hun slog igennem i USA som country-fortolker med “Let Me Be There”.


Men Olivia var på banen i Australien længe før. Her er en optagelse fra tv, hvor hun optræder sammen med nogle andre unge mennesker. Hun er kun sytten år gammel. året er 1965.

Og et lille sort-hvid-klip fra samme år

Tre år senere optræder hun i “Bandstand” sammen med en anden ukendt sangerinde. Talentet er ikke til at tage fejl af…

Og fra 1972, det år, hvor det for alvor begynder at sne for frk. Olivia

Og her er en herlig optagelse, hvor Olivia muntrer sig med selveste ABBA og synger Beach Boys m.m.

A Matter of Loaf and Death…

10. februar 2009

Nu på dvd. Tilladt for børn og barnlige sjæle…

Genhør: Feo

10. februar 2009

På den udmærkede tre-dobbelte-cd med titlen “Derfra hvor vi stod – sange med merværdi”, der afspejler den progressive musik fra perioden 1966 til 1976 finder man blandt andet gruppen Feos bedst kendte sang “Bedstemor”. Den fik en del airplay på DR dengang den udkom. “Hos min gamle bedstemor står et ulækkert spisebord…” .

Den afdøde tv-mand Sten Bramsen hentede Feo ind i programmet “Musikalske Venner”, så Feo kom ud til det store publikum. Det var jo dengang, monopolet endnu eksisterede. Men Feo blev aldrig nogen mainstream-succes, selv om CBS faktisk udsendte opsamlingen “Bedste og andre madrester”. Musikken var nok trods alt for  krøllet og flippet til at kunne gøre sig hos det store pladepublikum.


Tømrer-Claus’ Karma Music har udsendt en ny opsamling med et rigeligt udvalg af Feos musik under titlen “Bedste på den fede måde”. På coveret får man lidt informationer om bandets historie. Blandt andet får man at vide, at navnet Feo kom fra “Ferrograph”, en kvalitetsbåndoptager, som et af bandmedlemmerne brugte.
Feos musik er hippie-folkemusik med inspiration fra datidens rock (fx Jimi Hendrix), jazz, blues og andet. Det hippie-flippede finder man især på tekstsiden, der er legende, undertiden pjattet og fjantet, men ikke uden en særlig, syret humor.

Decemberists’ rockopera

10. februar 2009

Indiebandet The Decemberists med capac-favoritten Colin Meloy i spidsen udsender en ny plade Hazard of Love på det store Capitol-plademærke til marts. I følge mediernes forskræp skulle der være tale om en “rockopera”, handlende om en ung kvinde, hendes elsker og en række fantasifulde væsner. Og at der vil blive tale om en trilogi. De to øvrige dele må vi vente i spænding på. Decemberists har tidlige – blandt andet på hovedværkert The Crane Wife – vist interesse for blandingen af rock og dramatiske fortællinger. Det forlyder også, at det nye værk vil blive fremført i sin helhed på NPR. Det vender vi selvfølgelig tilbage til, når det sker.
Det er lidt sjovt, at “rockoperaen” sådan dukker op igen, efter at have været lidt ude af focus siden halvfjerdserne, hvor Who, Kinks og andre dyrkede den krævende genre. Men herligt er det i hvert fald.

The Decemberists “16 Military Wives”