15. juli 2014 arkiv

Dagens citat: Leonard Cohen om sangenes betydning

15. juli 2014

“There are always meaningful songs for somebody. People are doing their courting, people are finding their wives, people are making babies, people are washing their dishes, people are getting through the day, with songs that we may find insignificant. But their significance is affirmed by others. There’s always someone affirming the significance of a song by taking a woman into his arms or by getting through the night. That’s what dignifies the song. Songs don’t dignify human activity. Human activity dignifies the song.”

Leonard Cohen (1992)

 

Reverend Gary Davis: If I had my way (Samson & Dililah)

15. juli 2014

I sin erindringsbog The Mayor of MacDougal Street fremhæver Dave van Ronk Gary Davis som inspirationskilde. Ronk har svært ved at aflure Davis de guitarlicks, han mestrer. Og det lykkes først rigtigt efter en drøm, hvor Ronk vågner op og pludselig kan det, han ikke kunne før. Reverend Gary Davis beskrives om både en fantastisk bluesmusiker og som noget af en excentrisk skikkelse.

Det’ fransk: Sebatian Tellier

15. juli 2014

L’Aventura er den 39-årige Sebastian Telliers ottende album. Og et sted i den tyske musikpresse omtales pladen som fransk vatpop eller vattet pop. Altså musik, der pakker lytteren ind i vat, så han/hun næsten falder i søvn. Men som man kan høre på de to nedenstående eksempler, så er det skudt ved siden af. Ganske vist er der tale om indsmigrende, blød fransk pop, men søvndyssende er det ikke, snarere inciterende og æggende i al sin latinorytmiske forførelse af poplytteren.

Sebastien Tellier – L’adulte (Official Video) from Record Makers on Vimeo.

The No-hit Supremes

15. juli 2014

Til avisen Guardian fortæller sangerinden Mary Wilson historien om, hvordan The Supremes blev en hit-gruppe.

Først var de en succes på scenen, der måtte opleve at andre pigegrupper – som The Marvelttes og Martha and the Vandellas – løb med pladepublikummet. Men så satte Motown-chefen Berry Gordy Supremes sammen med sangskriverteamet Holland-Dozier-Holland. Det første hit blev med “Where did our love go”, som pigerne egentlig ikke kunne lide, fordi den var for “sød og for meget tyggegummi”. Men indspillet blev sangen og resulterede i gruppens første hit.

Holland-Dozier-Holland havde fundet en formel for Supremes og det kastede fem nummer 1 hits af sig. “Baby Love” var den anden sang, der blev indspillet. Også den sang syntes pigerne var lidt for “nuttet”, men – som Wilson noterer – så “blev musikkens upbeat-følelse afbalanceret af teksten: en der beder en elsker om ikke at gå sin vej. Det er Motown vej: Musikken er smuk men ordene er historier om liv og smerte, der reflekterer livet som det er. Denne kombination gav musikken holdbarhed.”