En af mine all time-favoritter, Loudon Wainwright III, er klar med en ny plade, der udkommer i næste uge. Der er lidt tvivl om titlen. Et sted kaldes den Haven’t got the blues (yet), et andet sted Death, Depression and Parking Spaces. Men begge titler passer nu ganske fint på Wainwright, der altid har haft humoren med i bagagen. Som fx i den sang, der er sluppet ud fra pladen, “Man & Dog”, der fortæller en masse sande ting om at være en mand og have en hund i byen…
Når cellisten og sangerinden Astrid Nora kalder sig musikalske alter ego Where did Nora go, så er det selvfølgelig med velberådet hu og direkte henvisning til Henrik Ibsens klassiske skuespil Et dukkehjem fra 1879, der et tiår op til det tyvende århundrede satte kvindens vilkår i samfundet til debat – og har fortsat med det til dato.
Hvis kvindekampens tematik – ligestilling og frigørelse – er til stede på Astrid Noras nye og andet album, så er det mest af alt på et moderne, næsten abstrakt, individualistisk plan, der passer meget godt til vor tids dominerende udgave af feminisme. Hvis man skal læse noget feministisk ind i pladens univers (og lad mig bare lade det stå som et åbent spørgsmål!), så er det netop i form af abstrakt trang eller stræben mod frihed.
Det kan man sige, at titelsangen “Shimmer” ganske godt eksponerer: “So I went through the dark cave/ Leaving all behind/ Barely any trace remained/ The pace had shattered me/ The source no longer pure/ Toiling, drudging/ No delight was mine/ Yet through the gap a shimmer/ A shimmer in the black night/ osv.”. Noras tekster befinder sig på et abstrakt, eksistentialistisk og kvasi-litterært plan, der er næsten renset for henvisninger til en konkret virkelighed eller samfundsmæssig kontekst. Man kan også formulere det sådan, at teksterne aspirerer til at være digte, der kredser om temaer som “frihed”, “kamp”, “søgen” med mere.
Og musikken understreger med al ønskelig tydelighed det ærinde, Noras tekster er ude i. Instrumenteringen har stort set udeladt poppens og rockens mest obligatoriske instrumenter – guitar, bas og trommer – til fordel for instrumenter fra den klassiske musik, i kombination med instrumenter fra electronica og ambient. Samtidig er musikken trukket i retning af moderne folk. Pladens i alt tolv numre er melodiøse uden at være poppede og lever højt på Astrid Noras fascinerende stemme, der er i centrum for musikken, der fremkalder nogle sfæriske og ambiente stemninger. Det er musik, der er ambitiøs, grænsende til det prætentiøse, og som af samme grund skiller sig markant ud fra mængden af plader og appellerer til lytterører, der gerne vil sætte deres forventninger og fordomme på prøve. Hermed varmt anbefalet.
Where did Nora go. Shimmer. Produceret af. Henrik Marstal, Kapser Rasmussen og Astrid Nora. Rough Trade. Udkommer i morgen.
Det er mere end et år siden, jeg anbefalede Atomfax’ plade Mekonium. Og nu er de så tilbage med ep’en Rollelisten fra the Cosby Show, der udkom i marts måned. Den får nu følge af en video til nummeret “Zombiens mund”.
Her i bloggen vil vi helst ikke glemme de musikere, der ikke står i forgrunden. Derfor skal det her markeres, at bassisten Glenn Cornick er død af et hjertetilfælde 67 år gammel. Glenn var bassist i Jethro Tull i bandets formative år fra 1968 til 1970 og spillede på albums som This Was (1968) og Stand Up (1969). Efter at have forladt Jethro Tull dannede Conick sit eget band Wild Turkey, og senere var han med i det tyske band Karthago og i Paris, som han lavede sammen med ex-Fleetwood Mac-guitaristen Bob Welch.
Og så er den walisiske trommeslager Rod de’Ath (egl. Roderick Morris Buckenham “Rod” de’Ath) død i en alder af 64 år. Efter længere tids sygdom. De’Ath spillede bag den tidligere Taste-guitarist Rory Gallagher, da denne skabte sin succes som soloartist i halvfjerdserne. Blandt andet var det Rod, der sad bag trommerne på det succesfulde dobbeltlivealbum Irish Tour ’74, der blev millionsælgende og understregede Gallaghers førerposition blandt datidens guitarister. Samme album er i øvrigt under udgivelse i en 8-cd-stor deluxeudgivelse…
Hvil i fred.
“I happened to ring Johnny Depp…I said, ‘Come along and we’ll sit around and jam with these blues guys.’ He said, ‘Yeah, OK, count me in, man.’ I knew it was an offer he couldn’t refuse.†– See more at: http://www.rockcellarmagazine.com/2014/09/05/paul-mccartney-johnny-depp-blues-musicians-early-days-video-watch/#sthash.BPSOb6e0.dpuf
“I’d be lost without my blogger” – Sherlock Holmes
HVAD ER BLOGGEN CAPAC?!
Capac er mit nom de guerre og nom de plume.
Bag det akronymiske palindrom*) gemmer der sig en mand, der mod sin vilje er ved at blive voksen.
Jeg skriver om alt mellem himmel og jord og er drevet af en ubændig nysgerrighed, en lige så ustyrlig lyst til at skrive, tænke og kritisere, hvad der møder mig på min vej gennem livet.
Og det gør jeg så gennem min weblog, min blog, der er en autonom, non-kommerciel, personlig blog.
Det er også en gammeldags blog. Jeg foregøgler ikke nogen, at jeg forsøger at følge med tiden, for eksempel går jeg ikke helhjertet ind for kommerciel streaming af musik, film o.a. Og bloggen er også gammeldags i den forstand, at jeg gerne kigger bagud i tiden. Jeg forsøger ikke at være ung med de unge eller endnu værre ungdommelig. Nej. Jeg står ved min alder og det, jeg kommer af.
Og så er det en dansk blog. Ikke i nationalistisk, xenofobisk, anti-udlændinge-forstand, men i betydningen: skrevet på dansk. Og jeg vil bestræbe mig på at skrive på dansk, så vidt muligt bruge danske ord og vendinger – også som modvægt til den anglificering – ja, amerikanisering – dansk udsættes for hele tiden og i udpræget grad i disse internet-tider og den generelle mangel på omsorg for og omhu med det danske sprog (4.5.2019).
Capac har kørt i 18 år.
Velkommen.
*) Nom de guerre, da. krigsnavn, pseudonym, øge- eller dæknavn, som en soldat tog på sig i krigstjeneste.
Nom de plume, pennenavn, forfatternavn, fingeret navn.
Et akronym er et ord, der er dannet af begyndelsesbogstaverne i to eller flere ord, fx ECU ‘European Currency Unit’, NATO ‘North Atlantic Treaty Organisation’ og aids ‘acquired immune deficiency syndrome’.
Palindromer er ord, ordforbindelser, sætninger eller tal, der læst forfra og bagfra giver samme mening.
What is CAPAC – the blog?
Capac is my nom de guerre et de plume. Behind the name is an old man, who tries not to grow up. I write about anything that comes to my mind, i’m terribly curious, have a intameable desire to write, think and critizise anything on my way through life.
And that is what i do in my weblog. Capac is a autonomous, non-commercial and personal weblog.
It is also an oldfashioned blog. I do not pretend, that I am in touch with these times, for example I do not use commercial streaming of music, movies etc. And my blog is also oldfashioned in the sense that I gladly look backwards in time. I do not try to act young og assume a young attitude. No. I stand by my age og what I come from.
And Capac is a danish weblog. Not in a nationalistic, xenofobic sense, but simply: written in danish. I love writing in danish – also as an alternative to the ongoing anglification – well, americanization – of the danish language, and as an attempt to take good care of the danish language.
The weblog has been running for 18 years.
Welcome
Kontakt / Contact
Hvis du har behov for at kontakte denne blogger, så er e-mailadressen følgende:
capac [SNABELA] capac.dk
NB! Hvis du kontakter mig vdr. en evt. anbefaling af musik eller andet, så læs venligst mine betingelser (nedenfor)!!
If you want to contact the writer of this blog, please use the following e-mail adress:
capac [at] capac.dk
NB! If you contact me concerning recommendations of music etc., I urge you to read my conditions (below).
ANBEFALING AF MUSIK, BØGER, FILM OSV.
Jeg omtaler gerne musik og andre kulturgoder, f.eks. bøger og film i min blog. Hvis du/I er interesseret i at få en udgivelse omtalt, så kontakt mig via min emailadresse
(capac_SNABELA_capac.dk).
Forudsætningen for omtale er, at musikken sendes i form af en ORIGINAL cd eller – meget gerne! – vinyl, da det jo er tidens medie.
OBS. Digitale filer – fx. mp3 og musikvideoer – promotionudgaver af CD’er (for promotion only-cd’er) og hjemmebrændte CD’er med digitale filer bliver ikke omtalt.
Tilsvarende gælder det, at e- og lydbøger ikke omtales, kun gammeldags tryksager.
Når jeg har omtalt musik eller andet sender jeg altid et link til omtale til kontaktpersonen.
Jeg forsøger at omtale de fremsendte medier, så hurtigt det lader sig gøre og gerne i forbindelse med udgivelsestidspunktet. Men det kan ikke altid lade sig gøre, så bær over med capac, hvis der kommer forsinkelser – linket skal nok komme. Det kan sikkert også forekomme, at jeg helt glemmer at omtale en plade.
Desværre.
SOM LÆSERNE HAR BEMÆRKET, SÅ HAR JEG ISÆR OMTALT (ANBEFALET) MUSIK. MEN JEG VIL GERNE OMTALE ANDET, FX. DIGTSAMLINGER, BØGER OM MUSIK, GOD LITTERATUR OG BIOGRAFFILM . SÅ HVIS DU/I ER INTERESSERET, SÅ SKRIV PÅ OMTALTE EMAILADRESSE.
And in english:
I do recommend music, books, films etc. in my weblog. If you want me to recommend a record, book etc. please contact me here:
mr.capac_et_gmail.com
My condition is, that the music must be available
as an original CD og vinyl record.
Digital files (mp3 etc.) and musicvideoes, for-promotion-only-CD’s, and homemade CDs will not be reviewed by me.
The same goes for e- and audiobooks. Only printed books will do.
When I recommend a record, I will send a link to my recommandation to my contact person.
I try to write about the stuff, I receive as fast as possible. But sometimes it takes some time – but the recommandation will come and so will the link. Please be patient.
As the reader of my blog will see, I have first of all written about music, but I would like to write about other stuff such as poetry, books on music, literature and
movies. So if you are interested, please let me know.
Tak
We are each free to believe what we want, and it’s my view that the simplest explanation is; there is no God. No one created our universe, and no one directs our fate. This leads me to a profound realization that there probably is no heaven and no afterlife either. We have this one life to appreciate the grand design of the universe and for that, I am extremely grateful.
(Stephen Hawking)
Min fordanskning:
Vi er hver især frie til at tro, hvad vi vil. Og det er mit synspunkt, at den enkleste forklaring er: Der findes ikke nogen gud. Ingen har skabt vores univers, og ingen styrer vores skæbne. Det fører mig frem til en dyb erkendelse af, at der sandsynligvis ikke findes en himmel eller et liv efter døden. Vi har dette ene liv til at sætte pris på universets storartede design, og det er jeg ekstremt taknemmelig for. [capac]
Cujusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
Et citat af Cicero: ‘ethvert menneske kan tage fejl, men kun en tåbe bliver ved med det’. Vi realskoleelever tog maximet til os med det samme – og frk. Hvass, vores latinlærerinde, gjorde os opmærksom på tilføjelsen: kun en tåbe bliver ved med det. Klogt at huske på, når man laver alle sine fejl…
Musikkens muse
“By the end of the 20th century, it seemed to me that the muse had gone out of music and all that was left was the ‘ic’. Nothing sounded genuine or original. Truth and beauty were passé. Shock was the reigning value and schlock was rating raves in Rolling Stone. I heard one record (company) boss on the radio announcing matter-of-factly, ‘We are no longer looking for talent. We’re looking for a “look” and a willingness to cooperate!’ Another executive told me, as a prelude to rejecting my (then) last album, ‘We’re selling cars now. We’ve got fast cars and cute cars…’ I got the picture. I quit the business”.
Die Bourgeoisie kann nicht existieren, ohne die Produktionsinstrumente, also die Produktionsverhältnisse, also sämtliche gesellschaftlichen Verhältnisse fortwährend zu revolutionieren. Unveränderte Beibehaltung der alten Produktionsweise war dagegen die erste Existenzbedingung aller früheren industriellen Klassen. Die fortwährende Umwälzung der Produktion, die ununterbrochene Erschütterung aller gesellschaftlichen Zustände, die ewige Unsicherheit und Bewegung zeichnet die Bourgeoisepoche vor allen anderen aus. Alle festen eingerosteten Verhältnisse mit ihrem Gefolge von altehrwürdigen Vorstellungen und Anschauungen werden aufgelöst, alle neugebildeten veralten, ehe sie verknöchern können. Alles Ständische und Stehende verdampft, alles Heilige wird entweiht, und die Menschen sind endlich gezwungen, ihre Lebensstellung, ihre gegenseitigen Beziehungen mit nüchternen Augen anzusehen.
Indskrift 2
”For endnu at sige et Ord om Belæringen om, hvorledes Verden skal være, saa kommer Filosofien alligevel altid for sent. Den kommer først til Syne i Tiden som Verdens Tanke, efter at Virkeligheden har fuldendt sin Udviklingsproces og er afsluttet. Historien viser med Nødvendighed det samme, som Begrebet lærer, at det ideale først fremtræder i Modsætningen til det reale med Virkelighedens Modenhed, og at det først da opbygger denne samme Verden, naar den er begrebet i sin Substans, i et intellektuelt Riges Skikkelse. Naar Filosofien maler sit raat i graat, er en af Livets Skikkelser blevet gammel, og med graat i graat kan den ikke forynges, men kun erkendes. Først naar Skumringen bryder frem, flyver
Minervas Ugle ud.” (Hegel)
Indskrift 3
En mand er en succes, hvis han står op om morgenen og går i seng ved nattetid, og ind imellem gør, hvad han har lyst til.
Bob Dylan
Søg og du skal finde
Arkiver
BLOG'N ROLL!
Alrunen (alias Claus Rasmussen)
righoldig side om dengang i tresserne – musik, plakater, data, billeder og meget mere – suppleres med en side på Youtube med sjældne gode optagelser
Bibzoom
Bibliotekernes digitale musiktjeneste – musikartikler, genrer og lytteguides
Bo Green Jensen –
filmanmelder, journalist, digter, forfatter m.m. blogger