14. september 2014 arkiv

Et dødsfald: Bob Crewe – sangskriver med mere er død, 83 år

14. september 2014

 

Når man har skreve sange som “Big Girls Don’t Cry”, “Walk Like a Man”, “Rag Doll”, “Silence Is Golden”, “The Sun Ain’t Gonna Shine (Anymore)” og “Can’t Take My Eyes Off You”, så er man ikke hvem som helst i populærmusikken.
Stanley Robert “Bob” Crewe, der døde den 11 september, var et mangesidigt talent. Han var sanger, danser, manager, pladeproducer og – altså – sangskriver. Og det var især i kraft at sidstnævnte han blev kendt. Egentlig ville han være arkitekt, men efter en dannelsesrejse til Europa som ungt menneske endte han med en pladekontrakt i hjemlandet. Men selv om han havde både udseende og stemme med sig, var det ikke som udøvende kunstner, hans styrke lå.
Sammen med pianisten Frank Slay begyndte Crewe i halvtredserne at skrive sange til andre. I første omgang var dt doo-wop-gruppen The Rays, der nød godt af sangene og gruppen fik et større hit med “Silhouettes”, der blev det første overbevisende eksempel på, hvad Crowe havde at byde på som sangskriver. Det helt store gennembrud kom først i tresserne, hvor Crewe sammen med en anden partner, Bob Gaudo, skrev sangen “Sherry” til The Four Seasons, der med den sang blev kendt i det ganske land. Og den blev fulgt op af flere store hits, fx “Big girls don’t cry” og “Walk like a man”.
Ved siden af sangskriverrollen fortsatte Crewe med at synge som solist og i gruppesammenhæng, men det forblev som sangskriver, han skrev sig ind i musikhistorien. Den sidste store succes, han oplevede, var da Christina Aguilera hittede med sin version af “Lady Marmalade” i 2001.

70’erfestival i Den Gamle By

14. september 2014

ba71214ee5

Tre weekender i september måned har Den Gamle By helliget en 70’erfestival, der tager tråden op efter institutionens vellykkede genskabelse af et 70’erkollektiv og en -bydel. Blandt de mange oplevelser, man kan få, er samtaler mellem musiker, Beatlesconnaisseur, skribent m.m. Per Wium og Jørgen de Mylius om halvfjerdsermusik, Mylius’ rolle i medierne og meget andet, en stor udstilling om rocken i Aarhus fra tresserne og frem, ABBA Revival Band, Hønsestrik og halvfjerdsermode og meget andet.

Jeg tilbragte noget af dagen på festivalen og kan kun anbefale den varmt, fordi Den Gamle By har forstået at levendegøre 70’erne meget historisk konkret og sanseligt. Jeg oplevede også Wium og Mylius folde sig ud – og det fungerede (som man kan få et indtryk af via min video nedenfor…) godt. Jeg så også ABBA Revival Band spille ABBAs klassikere, og det slap de mere end hæderligt fra. Se smagsprøven nedenfor.

Hvis man har rod i halvfjerdserne er der al mulig god grund til at at tage til Den Gamle By en af de kommende to weekender.

Nedenfor ca. en tredjedel af Wiums og Mylius’ første samtale på dagen. Vi forlader dem, da de skal til at snakke om Slade…

 

Og en lille smagsprøve på, hvad ABBA Revival Band har at byde på… Lyden er ikke den allerbedste, men stemningen fejler ikke noget.