19. september 2014 arkiv

Brian Epstein – Beatles’ manager – 80

19. september 2014

Han blev kun 32 år og døde den 27. august 1967 af en overdosis Carbitral (sovemedicin). Men havde han fået lov til at brænde sit lys helt, ville han i dag kunne fejre sin 80 års dag.

Brian Epstein var et modsætningfuldt menneske. På overfladen indbegrebet af en pæn, ung mand i jakkesæt, men med et latent behov for at gå til yderligheder – bl.a. i sin karriere. Han var skabsbøsse med hang til SM-orienterede trækkerdrenge. Og det var ikke let i Storbritannien, hvor homoseksualitet var en forbrydelse frem til 1967. Han arbejdede i familiens møbelfirma, men fik udvidet aktiviteten til at handle med grammofonplader – og det var ad den vej, han stødte på fænomenet Beatles. Egentlig brød han sig ikke meget om gruppen og dens musik, men mente, at de fire drenge fra Liverpool, som han opsøgte i The Cavern, havde en “personlig magnetisme”. Måske var han også fascineret af fire unge mænd i lædertøj…

Det korte af det lange var, at Epstein kort tid efter lavede en kontrakt med Beatles og blev deres manager. Og resten er historie som man siger.

Torben Bille fortalte historien på denne måde.

Capac anbefaler: Markus Lake – EP

19. september 2014

Jeg har tidligere fremført mine forbehold over for genren rap, men jeg lader gerne mine fordomme sætte på prøve. Og nu er den unge rapper Markus Lakes eponyme ep landet på min computer. Og for nu at punktere spændingen omkring fordomsfuldhederne, så lad mig bare sige det lige ud af posen: Jeg bliver langt hen bekræftet i fordommene af Lakes fem numre.

Den indledende “Superman” er en næsten obligatorisk rap om pigen i mandens liv. På et grundlag af enkle, nærmest klassiske og ret så monotone beats, tilsat lidt opblødende guitar, fortæller “supermand” om sin pige. Lake er talentfuld nok til at lade sin rap følge pulsen tæt. Og det er en besyngelse af pigen Louis Lane, Mary Jane. En beskrivelse, der er vævet ind i en lidt overflødig (synes jeg) ramme af  mytologi (Athene, Afrodite) og mediehelte (Supermand/Lois Lane – Bonnie and Clyde…). Og en beskrivelse, besyngelse, der sætter kvinden op på en piedestal som et af mange begæret objekt, som “supermand” ikke er helt sikker på. I mine ører er det et – kunstnerens alder taget i betragtning – temmelig bedaget kvindesyn, der lægges frem for lytteren. Fyrre års kvindefrigørelse finder man kun en flig af i pigens påståede selvstændighed.

“Så godt” er mere musikalsk kompleks. Godt nok er rytmen simpel, men monotonien opblødes af en pigebackingvokal og lidt synth (?). Sangen er en tematisering af kunstnerens forhold til sin sangskrivning. Og heller ikke her kan Lake slippe sin forkærlighed for at lufte mytologiske forbilleder (fx Hemmingway, Mozart og Beethoven…). Man skal ikke sætte sit lys under en skæppe, men det virker alt for påtaget  at sammenligne sig selv med de store mester i den klassiske musik og den internationale litteratur. Problemet er, at den slags staffage slører for den ærlige selvbevidsthed, som Markus Lake lufter med sin besættelse af rap. Man skal ikke gøre tingene mere indviklede end nødvendigt. Heller ikke i rap.

EP’en slutter af med to nærmest obligatoriske socialt bevidste tekster. “Amanda” handler om den 21-årige luder Amanda. Det er ikke en tekst, der rykker noget ved det stereotype billede af en misbrugende prostitueret. Musikalsk er det en af de mest sammensatte numre på pladen, idet et kraftigt lag af electronica svæver hen over den intense rappen og den bastante rytme.

Heller ikke rappen om pusheren på “Bænken” kan siges at løfte sig over det stereotype og forudsigelige. Musikalsk er det nok pladens mest diskrete rap. Rytmen er nedtonet og tilbagetrukket i lydbilledet, der domineres af stemmens rappen og electronicaklange.

Pladen henvender sig primært til de allerede overbeviste rapelskere. Markus Lake har ubestrideligt sans for rappen, men savner efter min opfattelse udfordringer både på tekst- og musiksiden. Samlet set er det en ret traditionel rapudgivelse, der nok skal finde sit hengivne, ortodokse publikum. Men rapskeptikere som undertegnede vil nok finde andre rapgræsgange at gå på. Hermed anbefalet.

Marcus Lake. Markus Lake. Eget forlag og produktion. Er lige udkommet.

 

ABBA på Wembley

19. september 2014

Der er heller ingen ende på Sveriges svar på the Beatles, ABBA. Ganske vist bliver de fire bogstaver aldrig gendannet, men genudgivet bliver de. Og lidt nyt er der også. Til november kommer ABBAs optræden på Wembley Arena den 10. november 1979 på en album. ABBA var da på toppen af deres karriere. Udgivelsen byder på en enkelt ‘sjældenhed’, nemlig Agnethas fortolkning af nummert “I’m still alive”. Den er dog ikke mere sjælden end at den er til at finde på Youtuben….

Disc 1:

1. Gammal fäbodpsalm

2. Voulez-Vous

3. If It Wasn’t For The Nights

4. As Good As New

5. Knowing Me, Knowing You

6. Rock Me

7. Chiquitita

8. Money, Money, Money

9. I Have A dream

10 Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)

11.SOS

12. Fernando

13. The Name Of The Game

14. Eagle

15. Thank You For The Music

16. Why did it have to be me

17. Intermezzo no 1

18. I’m Still Alive

19. Summer Night City

20. Take A Chance On Me

21. Does Your Mother Know

22. Hole in your soul

23 The Way Old Friends Do

24. Dancing Queen

25. Waterloo

 

Til lykke Skotland

19. september 2014

Et rungende nej blev det til i Skotland. Den historiske mulighed for autonomi og national selvbestemmelse blev smidt på historiens mødding og alle er tilbage i hverdagen som en del af det såkaldte Storbritannien. Nogle gange kan udsigten til frihed være skræmmende og tryghedstrangen så massiv, at man ikke kan løfte en hånd. Men  – til lykke Skotland. I ligger som i selv har redt. Akkurat lige som os andre…