december 2014 arkiv

Capac anbefaler: Julie Michelsen – Sidste dag på jorden

31. december 2014

julie

På årets sidste dag udsender Julie Michelsen sit nye dansksprogede album Sidste dag på jorden. Hvor forgængeren kom lytteren i møde iført farvestrålende cupcakes og venlig lys kjole, så er den nye plade – som titlen jo også antyder – anderledes alvorlig og – ja – nærmest dystopisk. Og dette forhåndsindtryk svarer ganske godt til pladens tekstunivers og musikalske udtryk.

Måske er det tidsånden, der har fået sit greb i Julie – den meget omtalte moderne individualisme og væren-sig-selv-nok? I hvert fald kredser teksterne om den moderne individualismes temaer – ensomhed, alenehed, tosomhedens problemer osv. Allerede i den første sang “Rave”, hvis titel nok især sigter til musikken med dens seje programmerede beats, sættes der fokus på jeg’et – mig’et:

jeg står jeg står jeg står lige her
jeg står jeg står jeg står lige her
jeg står jeg står jeg står lige her
se på mig

hør hvad du ønsker dig
se du vil kun ha mer’
nej der er ikke mer’
nej jeg er lige her
jeg er lige her
der er ikke mer’

Et ensom jeg over for et du. Et jeg over for verden. En udveksling, der er gået lidt i stå. Der er en stemning af opbrud, distance og vilje til ensomhed over denne lille meget enkle sang med dens forførende beats, der tilfører tekstens enkelhed ravens dynamik og intensitet. Temaet foldes på en måde mere ud i den næste sang med den alvorssvangre titel “Ingen kære mor”:

jeg går alene nu, jeg går hen ad vejen
jeg går med leen, fejer alt op der er i vejen
jeg har min sandhed på mig
jeg har min rustne cykel
der er en djævel i mig, den kender ikke lykken
jeg kalder himmel fang mig
jeg kalder alle engle
hvor er i henne når det hele står i et her
jeg går i mørke tanker, jeg går alene nu
der kommer ingen kære mor og passer på mig nu

Ensomheden eller – om man vil – aleneheden er betinget af “mørke tanker”, indre dæmoner og en udsathed, der måske til dels skyldes den jalousi, der også tales om i teksten. Hvor “Rave” anslog et tema, ensomheden, giver “Ingen kære mor” temaet et emotionelt og eksistentielt indhold. Ensomheden bunder i melankolien, i den indre splittelse og i det voksne individs udsathed i en verden, hvor der ikke er nogen _”kære mor”, der kommer og klarer problemerne for en. På en bund af hårde elguitarsriffs og et tørt, ja nærmest sprødt lag af programmerede beats synger Julie med sin kønne, lyse, pigede stemme om mørket og den individuelle fortabthed.

I den næste sang med den sigende titel “Kulsort mørkeleg” bliver det kun en tand mørkere: “Ingen sorteper på min hånd/ kun kulsort mørkeleg/ der er kun den eneste ene vej for mig/ ingen tørver der skal trilles/ / ingen psykoanalyse nej/ der er kun den eneste ene vej/ der er ingen kompromisser.. Osv. Med medrivende beats, guitarsimulerende synths og næste rappende vokal åbner Julie i denne sang op for den eneste mørke (ud)vej.

Er der så da ikke nogen udvej? Et lille lys i mørket på denne plade? Jeg ville gerne bekræfte det entydigt, men det forekommer mig ikke rigtig at være tilfældet. Det er et melankolsk og mørkt signalement af individet, som Julie tegner på pladen. Som det hedder i titlesangen, så “føles det som den sidste dag på jorden”. Leder man med lys og lygter i teksternes univers kan man måske finde et gran af optimisme i fx sangen om det “Udholdende hjerte”, hvor der insisteres på, at vi nok når det. Eller i kærlighedssangen til København, “Din by”. Men jeg kan godt være i tvivl om, hvor langt positiviteten rækker. For ellers beskriver Julie Michelsen med megen personlighed og sikkert også erfaringsbåren indsigt den udsatte, moderne individualitet, der præges af usikkerhed, melankoli og ambivalens. Man kunne sige, at Julie med sin plade har itonesat og tekstligt iscenesat individets vilkår i den såkaldte flydende modernitet (med sociologen Zigmunt Baumans betegnelse). Og oven i købet med en klar feminin vinkel, som det tydeligt fremgår i sangen “Pigesind”, der godt kan opfattes som en meget moderne opdatering af Tove Ditlevsens gamle, hudløst ærlige digt om pigesindet. 

Det er en meget modig plade, Julie Michelsen har lavet. Og selv om det mørke tekstunivers lægger afstand til poppens til tider ulidelige lethed, så er der alligevel noget livsbekræftende i musikken – som Julie selv står for og som er mixet af Teis Frandsen og Sørens Balsner – der består af vellydende, besnærende popsange iklædt den moderne electronicas medrivende og til tider næsten dansante lydbillede. Sidste dag på jorden er en moden, voksen og meget moderne plade, der er meget mere i pagt med den moderne virkelighed end mange af de popplader, der ellers udsendes i disse år. Hermed varmt anbefalet.

Julie Michelsen. Sidste dag på jorden. Produceret af Julie Michelsen. More Love Records. Udkommer i dag.

Patti Smith – 68

31. december 2014

Patti Smith kom til verden den 30. december 1946 og fylder derfor 68 år. Hun har været spindesidens svar på Lou Reed og Velvet Underground, Television og meget mere. Siden gennembruddet med Horses i 1975 har hun kun vokset i kunstnerisk styrke – på det seneste også som meriteret forfatter. Til lykke med dagen Patti.

Bob Dylan-fortolkninger

30. december 2014

TV-serien Sons of Anarchy er velsignet med et rigt og ret omfattende soundtrack, der blandt meget andet godt byder på flere fortolkninger af Bob Dylan-sange. Her to vidt forskellige. Først Audra Maes nøgne og også loyale version af “Forever young”

…og dernæst The Lions (ikke at forveksle med det danske pigtrådsorkester af samme navn) med en flintrende, indierockudgave af “Girl from the north Country”. Jeg synes begge versioner holder.

 

Michael Stipe på scenen – i går

30. december 2014

R.E.M. er fortid, men forsanger Stipe er stadigvæk aktiv og i går aftes var han på scenen som support for Pattie Smith i New York. Det blev til nogle R.E.M.-sange og covers af Lucinda Williams, Smiths og Perfume Genius.

Er det det, rock’n roll handler om? – endnu et citat – af Daniel Lanois

30. december 2014

“It’s a lesson that I learned in Toronto when I was a kid and played guitar on sessions. The studio people were forever rummaging through closets, fishing out equipment. Hours would go by, people would be in the game room playing pinball while some other guy hit the snare for hours on end. I said to myself, “Is this what rock ‘n’ roll is about? The Ramones walk in the door and they’re going to play pinball? No way! I want the Ramones walking in and rocking out!” —Daniel Lanois

Dagens citat af – Phil Everly

30. december 2014

“We were right at the front for a long time. Everybody told us that rock’n’roll would die but it didn’t happen. I haven’t had to work at the car-wash.”

Tiden er også inde til at mindes dem, der gik bort i 2014. Det gør man i hvert fald i ugebladene. Og her kipper jeg gerne for Phil Everly, der døde i starten af januar. Citatet ovenfor indfanger ganske fint mit eget forhold til rock’n roll. Mine forældres generation mente også, at det var en forbigående dille, men de tog grumme fejl. Rock’ roll is here to stay. Rock’n roll will never, ever die…

 

Et af årets navne: The War on Drugs

30. december 2014

På årslisterne finder man også The War on Drugs med deres seneste album Lost In The Dream. Hvis man ikke fik nok af War on Drugs, da de besøgte Danmarks sidst, så kan man på sitet nyctaper kvit og frit nedhente en hel koncert fra New York. Optaget i marts måned og i en rigtig god kvalitet.

War on Drugs levede som bekendt ikke op til mine forventninger ved koncerten i Aarhus, men det er fair nok at Lost in the Dream finder plads på årslisterne.

Bryan Ferry og Robert Palmer

29. december 2014

En anden positiv overraskelse i år var Bryan Ferrys nye album Avonmore. Heller ikke i dette tilfælde er der tale om musik, der flytter grænserne for det musikalske landskab. Ferry er stilist og som sådan kigger han både tilbage og frem på samme tid – og holder sig til det, han er allerbedst til. Et udmærket eksempel er hans transformation af Robert Palmers firsersang “Johnny and Mary”, som Ferry berøver firserlyden og helt gør til sin egen.

Lydia Loveless

29. december 2014

En af de positive musikalske oplevelser i mit 2014 har helt sikkert været den unge sangerinde og sangskriverske Lydia Loveless fra Ohio. Det er egentlig ikke, fordi hun på nogen måde revolutionerer det popmusikalske landskab, men hun forvalter traditionen for melankolske popsange med countrysmag på en ligefrem og overbevisende facon. Når hun fx påtager sig det gamle Kirsty Maccoll-nummer “They don’t know”, som Tracey Ulmann med succes tilegnede sig i 1983, så lyder det næsten som det var første gang, sangen blev indspillet. Et klart cadeau til Maccoll. Jeg forventer mig meget af frk. Loveless de kommende år.

Maggie Smith fylder 80

28. december 2014

fbDAO0G

En af mine yndlingsskuespillerinder, Maggie Smith, fylder 80 i dag. For tiden kan hun nydes i danske biografier i Israel Horovitz’ britisk-amerikanske komedie My Old Lady, der har fået den danske titel Min lejlighed i Paris. Jeg har endnu ikke fået set filmen (men et gavekort i julegave gør det til en mulighed inden længe…), men jeg er sikker på, at Smith som altid udfylder sin rolle fuldt og helt og endnu engang viser, at hun er som en fisk i vandet, når hun er med i en film. Et filmisk talent ud over det sædvanlige. Stort til lykke til Maggie – håber hun har mange film og serier i sig endnu…

Fotoet ovenfor viser – selvfølgelig – en ung udgave af Dame Maggie Smith, lånt fra sitet Galleryhip.com.

28. december 2014

Et andet – for mig relativt ukendt – navn, man finder på årslisterne er singer-songwriter Angel Olsen og hendes seneste langspiller Burn Your Fire For No Witness. Men det jeg har hørt fra pladen er nok til at gøre mig interesseret i at høre mere… Her er hun dog i en nyere liveoptagelse fra den 9. december 2014.

 

1974 og Demis Roussos

28. december 2014

Demis_Roussos_-_Forever_and_Ever

Apropos de famøse årslister så afslører et blik på danskehitlister.dk, at den mest populære kunstner på pladefronten i 1974 i Danmark var Démis Roussous. Han hærger årets lister med disse album: My Only Fascination, Fire and Ice, Greatest Hits og Forever and ever, der ligger hele 18 uger på albumlisten.

Den nu 69-årige Roussos kom til verden i Egypten af græske forældre, men voksede op i Grækenland, hvor han som teenager kom med i diverse lokale musikgrupper. Han mødte også musikeren Vangelis (Evangelos Papathanassiou), som han dannede det progressive rockband Aphrodite’s Child (1967-1972) sammen med. Sidstnævnte gruppe havde flere hits rundt om i Europa, ikke mindst i Frankrig og Spanien. Herhjemme hittede bandet med “Rain and tears“, der nåede en 20. plads i 1968.

I 1971 var det slut med Aphrodite’s Child og Roussos gik solo efter et par plader med vennen Vangelis. Og i løbet af halvfjerdserne fik han et godt greb om mange musikelskere med sin særprægede stemme, og det blev til en række hits. I 1980 begyndte hans stjerne for alvor at dale. Han led af ekstrem overvægt (vejede 147 kg) og depression, men han fortsatte med en vis succes med at lave plader og optræde rundt omkring. Så sent som i 2009 fik han et mindre hit med albummet Démis. Så vidt vides er han stadigvæk aktiv.

Roussos største singlehit i 1974 i Danmark var “Goodbye my love Goodbye”, der lå hele 16 uger på singlelisten.

Rosanne Cash – The River & the Tread

27. december 2014

På årslisterne over ikke-så-mainstream-orienteret musik med rødder finder man også Johnny Cash’s ældste datter Rosanne og hendes seneste album the River & the Tread, der har fået rigtig fine anmeldelser rundt omkring. Personlige historier iklædt en personlig udgave af americana, der gør Rosannes gamle far stor ære.

Bettye Lavette giver Dylansang kunstig åndedræt

27. december 2014

safe_image.php

Under the Red Sky hører ikke til Bob Dylans mest roste plader. Vel snarere tværtimod. Men måske skulle man give den en chance til? I hvert fald har bluessangerinden Bettye Lavette fundet en perle eller juvel, om man vil, på denne plade. Nemlig sangen “Unbelievable“, som hun tilfører ny ilt på sin kommende plade Worthy, der udkommer i næste måned.

Fabebook-foto.

Sturgill Simpson: Life of Sin

26. december 2014

På de årslister, der beskæftiger sig med americana, roots music, country og det, der ligner, dukker navnet Sturgill Simpson ofte op. Nogle gange helt på toppen. Titlen på hans seneste udspil er meget sigende Metamodern Sounds in Country Music. Sturgill er en af dem, der fornyer countrymusikken -  uden egentlig at lægge mange alen til. Der er nærmest tale om en opdateret udgave af halvfjerdsernes countryrock – hørt med mine ører. Og det er ganske forfriskende i vor tid, hvor der er andre lydbilleder, der sætter dagsordenen.