oktober 2015 arkiv

40 år: Bohemian Rhapsody

31. oktober 2015

For fire årtier siden udkom singlen “Bohemian Rhapsody” – et af Queens allerstørste successer og singleudspil fra hovedværket Night at the Opera. Sangen blev en stor succes på hit- og salgslisterne og det på trods af, at det var en relativt lang og kompliceret popsag. Men publikum kunne lide Queens poppede udgave af progressiv rock med elementer af opera osv. Den gik rent ind, selv om flere kritikere var forbeholdne over for Freddie Mercury og bandets anstrengelser.

Tilbage tll Penny Lane

31. oktober 2015

Også “Penny Lane” har været udsat for modernisering på Beatles 1+-udgivelsen – og er sluppet ud til os alle.

Elektriske Bob Dylan i strømmen…

31. oktober 2015

Dylan_Bootleg12_CDset_Product-Shot-e1443118453514

Det allerede omtalte bokssæt med dokumentation af Bob Dylans transformation til elektrificeret og elektrificerende kunstner – The Cutting Edge – strømmer lige nu ( i hvert fald partielt) på radio NPR – lyt med lige her.

Grace Slick – 76

30. oktober 2015

En af rockens store damer, Grace Slick (The Great Society, Jefferson Airplane, Jefferson Starship m.m.) fylder 76 år i dag. Det mange år siden, hun trak sig tilbage – i 1988 – med en bemærkning om, at man skal trække sig tilbage fra rock and roll, hvis man er fyldt 50.

JD Souther på scenen

30. oktober 2015

En af mine gamle ikoner og favoritter har været på scenen – Mountain Stage. JD Souther, der mest er kendt som sangskriver for en masse store navne som James Taylor, Linda Ronstadt, The Eagles m.fl. Her er han selv med en håndfuld af sine gode sange.

Hvad er frigørelse? – Chrissie Hynde ser tilbage på tresserne

29. oktober 2015

I think it’s very convoluted. I’ve heard this kind of feminist argument a lot, there was a big sexual revolution and we took our lives into our own hands. It wasn’t like anyone took charge. I’m not saying whether that’s good or bad, but I think it confuses people. The idea of being promiscuous was cool in the sixties, because it meant you were free and you weren’t hung up. But that spreads a lot of disease. We could get rid of those diseases, so nothing seemed to matter. All people cared about was that you weren’t hung up. I mean, it’s very nice if you don’t want to have to be a stay-at-home housewife, but I’m not sure that was the choice people were making. I think they were putting that off as long as they wanted to and having as much sex as they could. I think it probably fucked up some people’s heads. You could bastardize what I’m saying, because I’m not making it very clear. But I’m not sure it was as liberating as it was almost enslaving. What’s liberation? That’s the real question. I’m still wondering myself.

Chrissie Hynde i et interview med Globe and Mail

Skru bare op for højtalerne…

Capac anbefaler: Lars & Uhørt – Skråt

29. oktober 2015

Op fra undergrunden dukker Lars & Uhørt med albummet Skråt. Og pladen lægger sig smukt i kølvandet på den lille stime af dansksprogede plader, jeg har anbefalet her i bloggen. Nærmere bestemt den række af plader, der ikke blot udfolder sig på vort modersmål, men gør det med sin egen skæve og finurligt kritiske facon.

Der lægges ud med sangen “Ingen vil ha’ mig”, der et eller andet sted sender en hilsen tilbage til Defenders og deres udgave af Poetens sang “Jeg har aldrig fået noget”:

    Jeg har ikke fået noget i noget der minder om 100 år
    Jeg blir’ overset og forsmået og tiden bare går og går
    Måske er det noget med min udstråling for selvom mit hår er lækkert og smart
    Så kan alle de søde piger se at jeg er desperat
    INGEN VIL HA’ MIG  Selv om jeg både vil ha’ dig og dig og dig
    INGEN VIL HA’ MIG  Jeg vil ha’ alle de små søde piger jeg møder på min vej
    INGEN VIL HA’ MIG  Jeg ved ik’ om jeg ka’ klare meget mer’
    INGEN VIL HA’ MIG  Hvis ikke noget snart sker...

En næsten arketypisk og tidløs sang om mandens desperate,  ubesvarede længsel mod det smukke køn. En sang, der både klinger af tradition (alle de ensomme mænd i den danske populærmusiks historie) og af den såkaldt moderne mands desperate ensomhed og udsathed.

Men mere elendigt står det heller ikke til. For allerede i næste sang er der bid, og manden kan danse gennem natten – i mere end en forstand – med en smuk lyshåret pige, der gerne vil danse og lege – selv om det kun er for en stund.”Kom lad os danse” hedder sangen.
I “I regnbuens skygge” slippes den lidt realistiske tone og afløses af en lyrisk fantasi over livet i byen:

    “I regnbuens skygge
    Lidt væk fra sit ophav
    Er de særeste ting sat i sving
    Her cykler der cykler
    Uden kæde eller bagnav
    Runst havelåger kører i ring
    De har ar og skrammer
    Gi’r en skrantende jammer
    Når de rister lidt lykke
    På den allersidste sols flammer
    I regnbuens skygge er en eventyrby
    Med tårne og spændende spir..”

En sang af nærmest surrealistiske dimensioner, hvor storbyfantaseren udmøntes i næsten galmandsværkske rablerier. Og en sang, der står i ikke-vedgået gæld til storbyens mange fantaster og galninge i dansk litteratur. Jens August Schade og Dan Turèll presser sig på som associationer. Men denne sang – og sangen “Rytmer frem for rutiner”, der også bevæger sig i lyrisk-fantaserende retning – er mere e undtagelser fra reglen om (social)realistiske tekster og fungerer som en slags klangbund for netop disse realistiske tekster. Og allerede i næste sang !Ingen grænser her” er vi tilbage i socialrealismen i en sang om en mand, der har fundet et frirum eller flugtrum i sin butik med digitale tilbud til kunderne. Som “digitalt signal” har han fundet en vej ud af sin “kval”.

Og i sangene “Måske en dag” og “Revolution” bliver Lars & Uhørt ligefrem politiske i almen forstand. De to sange er opråb om forandring – vendt mod vores selvtilstrækkelighed i en verden i forandring og bevægelse og som solidarisk række ud mod tidligere generationers – punkernes og halvfjerdseroprørernes – forhåbninger om en samfundsomvæltning. Ogdå “De autonomes skyld” er en slet skjult politisk udmelding og opfordring til at være tolerante over for dem, der stikker lidt ud fra normen – de autonome, indvandrerne, bøsserne, festoriginalerne osv.

Lars & Uhørt giver med deres plade Skråt stemme til mennesker, der ikke passer ind i vor tids politisk korrekte konjunktur, men som eksisterer i storbyen, bærer hjertet i venstre side og taler den politiske korrekthed og tilpassethed midt imod. Der går en lige linje fra Skråt tilbage til såvel en spag protestsanger som John Mogensen som til de politiske plader fra Demos. Og som hos forgængerne udi den slags sangskrivning er der plads både til almenpolitiske opråb og til fantasifuld kulør på tilværelsen.

Og musikalsk sættes sangene i scene i arrangementer, der lystigt blander en rockattitude med akustisk folk, tango og meget mere fra den store verdensmusikalske gryde. Og oven på det hele synger Lars (Harboe) med en flabet, indigneret og passioneret stemme, der nok formår at få budskaberne og fantasterierne ud over scenekanten. Velkommen op fra undergrunden Lars & Uhørt. Hermed anbefalet.

Lars & Uhørt. Skråt. Prduceret af Stjerne Itenov og Lars Harbo. LHMusic. Er udkommet.

Nu memorerer Carly Simon også

28. oktober 2015

Også på spindesinden er man ved at komme i den alder, hvor erindringerne presser sig bog og springer ud i bogform. Nu er turen kommet til Carly Simon, der fyldte 70 i juni. Boys in the Trees: A Memoir hedder bogen, der låner titel fra en af Simons gamle album. Og nostalgi-forlaget Rhino følger op med en opsamling Songs from the Trees: A Musical Memoir Collection med et passende udvalg af sange, der kan akkompagnere læsningen af damens erindringer. Lidt til juletræet?

Og en sang fra dengang, jeg lyttede meget til Simon…

Læs mere »

I read the News today, oh Boy… Beatles

28. oktober 2015

I forbindelse med Beatles 1+-udgivelsen er der sluppet en video til sangen “A Day in the Life” ud…

Elvis Presley Blues

28. oktober 2015

Nogle gange er ord overflødige… Nyd Tom Jones’ hyldest til Elvis Presley.

Lou Reed døde for 2 år siden

27. oktober 2015

I dag er det to år siden Lou Reed døde – og det er nok en lille runeindskrift værd. Heldigvis har rockjournalistikkens og pladeselskabernes ådselædere endnu ikke kastet sig over Reed for at flå den sidste profit ud af navnet, men det kommer nok. Et par bøger er det blevet til, bl.a. en nogenlunde anmeldt biografi. Men pladerne udsættes endnu ikke for maltraktering. Vi håber den tendens holder sig lidt endnu.

Fotoet ovenfor af Reed og kollegerne Iggy og David er lånt fra sitet Thisisnotporn.

Capac anbefaler: Eivør – Slør

26. oktober 2015

slør

I september måned omtalte og anbefalede jeg Eivørs nye plade Bridges. Og nogenlunde på samme tid udsendte de færøske singer-songwriter endnu et album Slør. Denne gang på Eivørs modersmål – færøsk. Desværre er kun de færøske tekster aftrykt på pladecoverets lille bog, ikke oversættelser. Og det giver – for mig i det mindste – en lille begrænsning for receptionen, da jeg kun læser og forstår noget af teksterne.

Men tilstrækkeligt til, at jeg tillader mig at mene, at Slør er en mere mørk og melankolsk pladen end Bridges. Der er altså tale om en slags Yin-og-Yan-forhold mellem det to plader, der også er blevet til i sammen proces – og med Eivørs egen betegnelse er Slør blevet en slags spejlbillede af Bridges. Et spejlblllede med en let melankolsk forvrængning.

Men ellers byder Slør på de samme kvaliteter som dens pendant. Smukke forførende sange, der trækker vod i hjemlandet folkesange og fisker frit i lyden fra vor tids moderne rock og electronica. Og over det hele svæver Eivørs næsten overjordisk smukke kvindevokal, som altid er ren nydelse af lytte til. Og måske er det indbildning, men det forekommer mig, at Eivør synger lidt mere frit og ubesværet, når hun kaster sig ud i disse færøske sange?! Og det er i sig selv et argument for netop at synge mere på modersmålet fremover – blot man husker at give de ikke-færøske lyttere en engelsk oversættelse at støtte sig til.

Men alt i alt er Slør – som Bridges – en overbevisende plade, der må give Eivør Pálsdóttir endnu flere fans og lyttere end hun har i forvejen. De to plader vil være en perfekt julegave til ham eller hende, der mangler lidt på pladehylden. Hermed anbefalet.

Eivør. Slør. Produceret af Trondur Bogason. Tutl. Er udkommet

 

Capac anbefaler: Mount Rushmore Safari – Songs for ones who break

26. oktober 2015

Rockmusikken har været velsignet med flere gode trioer. Jimi Hendrix Experience, Cream og The Police for bare at nævne et par stykker af de mere stilskabende og mindeværdige grupper. Og den nye udgave af det danske band Mount Rushmore Safari er også en trio, bestående af Andreas Sorgenfrei (sang, guitar) Djarn Kargin (kor og trommer) og Baskerville (bas og kor). Og med bandets nye album – deres andet – sendte de mine tanker tilbage på netop The Police. Ikke fordi Mount Rushmore Safari lyder som the Police, men fordi det danske band har nogle af de samme triokvaliteter at byde på. En markant forsanger i Andreas Sorgenfrei, der har sin egen lidt rå og kantede stil, der minder en om – ikke Sing – men diverse skæve punkrocksangere. Et band, der forstå at spille særdeles tæt, så bandet faktisk lyder af mere end de tre, det består af. Samtidig med, at der gennem produktionen er skabt en sound, der lader de enkelte instrumenter stå frem i deres egen ret. Akkurat som man kunne finde det hos The Police i halvfjerdserne.

Det er ellers ikke halvfjerdserrocken, der først og fremmest presser sig på som assiationer – selv om Sorgenfreis guitar (fx i en sang som “Seaside”) minder en hel del om unge U2s the Edge. Ellers er det mest bands fra de seneste tre årtier, der må bringes frem af erindringen som referencer og mulige inspirationskilder. Med sine medrivende, ørehængende indierocksange ekkoer pladen her af mange indierockbands, men er også – bl.a. i kraft af trioformatet – lykkedes med at skabe sin egen sound af popaspirerende, dansant indierock, der vil gøre sig lige godt på pladespilleren, i koncertsalen og på de mange festivaler. På et par af sangene har bandet fået hjælp af Marian Martine Jagds strygere – og med de sange peger pladen måske frem og ud over denne plades udtryk – mod et større projekt? Vi får se eller rettere høre.

Med Songs for ones who break har Mount Rushmore Safari fået lavet en homogen indierockplade, der bør kunne falde enhver indierockelskers smag. Hermed anbefalet.

Mount Rushmore Safari. Songs for ones who break. Produceret af Søren Zahle og Mads Tønder. Trechoma Records. Er udkommet.

Capac anbefaler: Rioja Joe – Kærlighed, Rock & Lidenskab

26. oktober 2015

riojajoe

Det er set før – i hvert fald i det store udland – at en kunstner foretrækker at gemme sig bag et pseudonym. Knap så almindeligt er det i Danmark, men hvem der gemmer sig bag Rioja Joe forbliver indtil videre en hemmelighed. Og for at det ikke skal være løgn, så iklæder Rioja Joe og hans musikalske legekammerater (der ikke er anonyme) sig bag en tegneserieiscenesættelse – for ligesom at understrege fiktionen en ekstra tand.

Men det er sådan set også underordnet, for det er jo musikken og teksterne, der tæller i sidste ende. Og dem er der ikke noget galt med på projektets nye plade Kærlighed, Rock & Lidenskab.

Et eller andet sted knytter Rioja Joes tekster an til det tekstunivers, som Shu-bi-dua engang gjorde til folkeeje. Ikke sådan at forstå, Joes tekster ligner Shubbernes særegne og finurlige sange, men på den måde, at også Joe har humoren med som en konstant makker og på den måde,  at hver enkelt sang fremstår som sin egen lille fortælling. Den markante forskel er, at Joe med sine ialt tretten sange har skabt et sammenhængende univers – ja egentlig et homogent concept af selvbiografisk karakter – der kredser om kærlighedslivets ups and downs, charterrejsernes fristelser og udfordringer og hverdagslivets trakasserier – og alt sammen på en kulisse bestående af det københavnske Vesterbro. Som fx i sangen “Rockmusik, sprut og nøgne” piger, der er en slags opdateret og udfoldet udgave af den gamle trossætning Øl, fisse og hornmusik og fortæller historien om ham, der blev født i en baggård på Vesterbronx, endte på institution og fandt livets mening i form af “rockmusik, sprut og nøgne piger”.

Rockmusik, sprut og nøgne piger

Den fik alt, hvad den ku’ trække

For mindre end en ti’er

Vi blev aldrig flove

Når pigerne var sjove

Når babserne kom frem

Nåede vi aldrig hjem…

Det er et univers, der sikker vil mishage visse ny-feminister i kraft af sit kvindesyn, medens andre vil mene, at den beskrevne virkelighed kan forekomme lidt bedaget. Men jeg synes, Rioja Joes fortællinger står sig i kraft af deres ærlighed og troværdighed. Som skildringer af et udsnit af virkeligheden, der faktisk har været der. En virkelighed, jeg med min baggårdsbaggrund sagtens kan relatere mig til og genkende konturerne af.

Og tekstuniverset løftes smukt op af de musikalske arrangementer, der kan betegnes som værende lækker, swingende rockmusik af den voksne, poppede slags, der både egner sig til at synge med på og danse til. Flere af sangene – fx “Lykkelig sammen” og “Rockmusik, sprut og nøgne piger” – har klart hitpotentiale, og alle sangene fremføres af et solidt og dygtigt hold af musikere og sangere, der har forstået at skabe et sammenhængende lydbillede, der passer fint til teksterne og understreger albummets karakter af selvbiografisk conceptalbum.

Kærlighed, Rock og Lidenskab er et lidt usædvanligt album i vor tid med sin insisteren på gammeldags dyder som “gammeldags” rock and roll og et rigtigt dansksproget concept-album. Som sådan er det et velkomment album, der sejler op mod vinden og tidens tendens til fragmentering og overfladiskhed. Og elskere af gedigen dansksproget rock må tage imod pladen med åbne arme – og ikke mindst: åbne ører. Hermed anbefalet af capac.

Rioja Joe. Kærlighed, Rock & LIdenskab. Produceret af Fætter Færing. Rioja Joe. Er udkommet.

 

Røde Mor besøgte Kvindemuseet i Aarhus i går

25. oktober 2015

I forbindelse med en fernisering besøgte legendariske Røde Mor Kvindemuseet i Aarhus i går – og gav et nummer. Du kan se Troels Trier og Co. hvis du følger dette link til Facebook. Videoen er endnu ikke på Youtube…

Her er en ældre optagelse (1970) med bandet:

Â