Kevin Coyne døde i december 2014, 60 år gammel. Han var en af disse hersens skæve personligheder i rocken, der sætter sig spor og tilfører rocken noget personlighed og galskab. Tiltrængte kvaliteter. Lige som Captain Beefheart, blot for at nævne en anden. Hvem har vi tilbage af den slags særlinge? Det må jeg vist tænke lidt over. Lige nu forekommer det mig at være alt for pænt og glat det meste af det…
I slipstrømmen på Beatlemania i USA kom Harpers Bizarre fra Santa Cruz i Californien. Først kaldte de sig The Tikis og havde lidt succes lokalt og med et par singler. Men solen begyndte for alvor at skinne, da den kendte producer Lenny Waronker fik Tikis – nu omdøbt til Harpers Bizarre – til at indspille Simon & Garfunkels “The 59th Bridge Song (Feelin’ Grovy)” og sendte dem ind på Billboards Hot 100 på en 13. plads. Med vokalharmonier, der trak på lige dele Beatles og Beach Boys, var Harpers Bizarre med til at skabe den “solskinspop”, der stadigvæk skinner ud af pladerillerne og forlener tresserne med et særligt blød lysskær hos nostalgikere som undertegnede. Og en ny pladeudgivelse med alle Harpers singler gør det nu muligt at synke helt ned i den søde tressernostalgi. Sol skin.
Ja, det er Rolling Stone, der gør opmærksom på denne særlige dag. For 47 år siden på denne dag gav The Beatles koncert på taget til Apple Corporations hovedbygning. En god koncert efter min mening. En koncert, der hamrede en pæl gennem den fordom, at de ikke kunne spille live (en fordom de selv lå under for i flere år, som bekendt).
I remember when and where I was when I first heard Pink Floyd. I was 14 years old and I was getting a ride from school, from a senior, back to my house. And they started playing Pink Floyd and I was like, “What is this?” and they explained it to me, and I had never heard any music like that. It wasn’t one genre or another; it was just whatever they wanted to create, and I thought it was so interesting. And I started getting into music around that time, like Led Zeppelin, Black Sabbath; I started getting into that kind of music, and I thought, “I been missing everything!” It was like having blinders on. I started really diving into the history of music when I was around 14 years old.
Britany Howard, sanger, guitarist, sangskriver i Alabama Shakes til NPR
Titlen på Lucinda Williams‘ nye dobbeltlangspiller fortæller næsten det hele om, hvad sangene handler om. En vedkommende sangskriver er tilbage på sporet… Lyt med.
Ezra Furman er en af de kunstnere, der har overbevist mig de seneste par år med sin kreativitet og retrograde dyrkning af rock og rul… Her er han med en sang, der kunne være en kommentar til 2016.
Hug, hug, hug. Manden med leen er på hårdt arbejde her i januar 2016. Og nu er også Paul Kantner, guitarist og sanger i det legendariske tresserband Jefferson Airplane, blevet hugget ned som et gammelt træ. Det er den lokale avis i San Francisco – The San Francisco Chronicle – der fortæller, at Kantner er død 74 år gammel som følge af et hjertetilfælde tidligere på ugen.
Sammen med Marty Balin dannede Kantner Jefferson Airplane i 1965 og de engagerede sangerinden Signe Toly Anderson, guitaristen Jorma Kaukonen, bassisten jack Casady og trommeslageren Skip Spence. Bandet fik hurtigt succes i Frisco og omegn og året efter kom debutalbummet Jefferson Airplane Takes Off. Kort tid efter blev Tolundsen og Spence erstattet af Grace Slick og Spencer Dryden – og resten er rockhistorie. Med Kantners død lukkes endnu en dør til rocken storhedstid i tresserne.
I forbindelse med en ny dokumentarfilm – Heaven Adores You – er der kommet et soundtrack med Elliott Smith-sange. Mange af dem i versioner og udgaver, der ikke har været officielt tilgængelige før. Så det er tid til at genopdage den kultdyrkede og svært forglemmelige singer-songwriter
Manden med leen har høstet igen i dette allerede dødstyngede 2016. Colin Vearncombe, sanger i bandet Black, er død kun 53 år gammel som følge af en trafikulykke tidligere på måneden. Verancombe fik 35 år i musikkens tjeneste og vil bl.a. blive husket længe for sot bidrag til den smukke sang “Wonderful Life”.
Der er dage, hvor man helst vil vende sig om i sengen og sove videre eller forsvinde ind i musikkens verden og glemme den gråmelerede virkelighed, vi lever i. En sådan dag er dagen i dag. I går vedtog et stort borgerligt flertal i folketinget en række såkaldte asylstramninger i form af lov L87. Desværre må jeg sige, at jeg ikke er overrasket over denne lov. Jeg har alt for længe frygtet at det ville komme dertil – og jeg er overbevist om, at vi slet ikke har set det værste endnu. Vi befinder os i en politisk konjunktur, hvor man under en flom af mere eller mindre nationalistiske argumenter og politisk korrekt hykleri dækker over, at den førte politik i bund og grund er økonomisk styret. Enhver der kan læse indenad i de politiske udmeldinger og har to ører at lytte med, vil kunne indse, at det hænger sådan sammen. Og man vil kunne indse, at vi bevæger os med raske skridt i retning af en politisk situation, der på alt for mange måder minder om situationen i 1930’erne – syd for grænsen og herhjemme. Vi har valget mellem at følge med den politisk korrekte vej eller protestere alt, hvad vi kan. Jeg foretrækker det sidste – og spiller en sang, der for en overfladisk betragtning ikke har noget med situationen at gøre (men måske alligevel har det, når man tænker lidt over tingene…).
I går var en af dagens meget omtalte begivenheder, at den socialdemokratiske politiker Mogens Lykketoft under halvt private omstændigheder havde kritiseret såvel sine partikammerater som den nuværende regering. Lykketoft lagde ikke fingre imellem og brugte en sprogbrug, der i de politisk korrekte medier er blevet omtalt som “uacceptabel”. Og Lykketoft følte sig kaldet til at trække lidt i land på Facebook og bl.a. beklage, at en af gæsterne ved ovennævnte private arrangement havde “lækket ” talen til offentligheden.
Men det ville klæde Lykketoft i stedet for at stå ved sine bramfri udmeldinger og i stedet for halvt fordøjede undskyldninger argumentere for, hvorfor kritikken af de nye socialdemokrater og den siddende regering holder. På den måde ville Lykketoft kunne skære igennem den dyne af snæversynet og indgroet politisk korrekthed, der ligger som en tyk, kvælende, svedig dyne over hele det offentlige politiske liv og over medierne, der alt for loyalt beskæftiger sig med det. Og han ville kunne styrke billedet af en folkevalgt politiker, der kun står til ansvar for sine egne meninger – sådan som Grundloven foreskriver. Det ville være befriende og – nødvendigt i vores aktuelle politiske konjunktur.
Selv om Ringo Starr med sine 75 år for længst har overskredet pensioneringsdatoen, så er der intet, der tyder på, at han foreløbig vil lade trommestikkerne ligge. Det forlyder nu, at han drager på turné i USA med sit elskede All-Starr Band, der bl.a. rummer Todd Rundgren, Gregg Rolie, Steve Lukather og Richard Page. Jovist, bandet lever op til sit navn – og forstår også at levere varen. Bandet opstod i 1989 og kører nu i sin udgave nummer 11. Mon Ringo når at komme forbi Europa engang, inden det er for sent?
Sidst i 2015 udkom den opulente boks The MGM Tears 1965-1973 med den afdøde sanger Roy Orbison. Og boksen gemmer på et helt album One of the lonely ones, der aldrig udkom i mandens levetid. Albummet blev indspillet i 1969, et år, hvor Orbison oplevede at miste sin kone ved en motorcykelulykke og to af sine børn ved en husbrand. I forbindelse med den forsinkede udgivelse har man fået lavet en næsten David Lynch-agtig video, der bringer Orbison og hans stemme tilbage vores bevidsthed og minder os om, hvor god en sanger han var.
Hipperne lever og har det vist godt nok. Og man skal til Sverige, Norrland, for at finde Favorite Hippies, der har udsendt to album, der oser og emmer af Neil Young, Crazy Horse og andet i den retning. Deres seneste album hedder meget passende for en hippie Love is hard, der følger op på debuten Sidekick Stories fra 2013. Måske var det noget for Roskilde og Northside, at få favorithippierne til Danmark?
Monday, Monday, so good to me;
Monday morning, it was all I hoped it would be.
Oh, Monday morning, Monday morning couldn’t guarantee
That Monday evening you would still be here with me.
Monday, Monday, can’t trust that day;
Monday, Monday, sometimes it just turns out that way.
Oh, Monday morning, you gave me no warning of what was to be.
Oh, Monday, Monday, how could you leave and not take me?
Every other day, every other day
Every other day of the week is fine, yeah.
But whenever Monday comes – but whenever Monday comes
You can find me crying all of the time.
Monday, Monday, so good to me;
Monday morning, it was all I hoped it would be.
But Monday morning, Monday morning couldn’t guarantee
That Monday evening you would still be here with me.
Every other day, every other day
Every other day of the week is fine, yeah.
But whenever Monday comes – but whenever Monday comes
You can find me crying all of the time.
Monday, Monday, can’t trust that day;
Monday, Monday, it just turns out that way.
Oh, Monday, Monday, won’t go away;
Monday, Monday, it’s here to stay.
Oh Monday, Monday
Oh Monday, Monday
“I’d be lost without my blogger” – Sherlock Holmes
HVAD ER BLOGGEN CAPAC?!
Capac er mit nom de guerre og nom de plume.
Bag det akronymiske palindrom*) gemmer der sig en mand, der mod sin vilje er ved at blive voksen.
Jeg skriver om alt mellem himmel og jord og er drevet af en ubændig nysgerrighed, en lige så ustyrlig lyst til at skrive, tænke og kritisere, hvad der møder mig på min vej gennem livet.
Og det gør jeg så gennem min weblog, min blog, der er en autonom, non-kommerciel, personlig blog.
Det er også en gammeldags blog. Jeg foregøgler ikke nogen, at jeg forsøger at følge med tiden, for eksempel går jeg ikke helhjertet ind for kommerciel streaming af musik, film o.a. Og bloggen er også gammeldags i den forstand, at jeg gerne kigger bagud i tiden. Jeg forsøger ikke at være ung med de unge eller endnu værre ungdommelig. Nej. Jeg står ved min alder og det, jeg kommer af.
Og så er det en dansk blog. Ikke i nationalistisk, xenofobisk, anti-udlændinge-forstand, men i betydningen: skrevet på dansk. Og jeg vil bestræbe mig på at skrive på dansk, så vidt muligt bruge danske ord og vendinger – også som modvægt til den anglificering – ja, amerikanisering – dansk udsættes for hele tiden og i udpræget grad i disse internet-tider og den generelle mangel på omsorg for og omhu med det danske sprog (4.5.2019).
Capac har kørt i 18 år.
Velkommen.
*) Nom de guerre, da. krigsnavn, pseudonym, øge- eller dæknavn, som en soldat tog på sig i krigstjeneste.
Nom de plume, pennenavn, forfatternavn, fingeret navn.
Et akronym er et ord, der er dannet af begyndelsesbogstaverne i to eller flere ord, fx ECU ‘European Currency Unit’, NATO ‘North Atlantic Treaty Organisation’ og aids ‘acquired immune deficiency syndrome’.
Palindromer er ord, ordforbindelser, sætninger eller tal, der læst forfra og bagfra giver samme mening.
What is CAPAC – the blog?
Capac is my nom de guerre et de plume. Behind the name is an old man, who tries not to grow up. I write about anything that comes to my mind, i’m terribly curious, have a intameable desire to write, think and critizise anything on my way through life.
And that is what i do in my weblog. Capac is a autonomous, non-commercial and personal weblog.
It is also an oldfashioned blog. I do not pretend, that I am in touch with these times, for example I do not use commercial streaming of music, movies etc. And my blog is also oldfashioned in the sense that I gladly look backwards in time. I do not try to act young og assume a young attitude. No. I stand by my age og what I come from.
And Capac is a danish weblog. Not in a nationalistic, xenofobic sense, but simply: written in danish. I love writing in danish – also as an alternative to the ongoing anglification – well, americanization – of the danish language, and as an attempt to take good care of the danish language.
The weblog has been running for 18 years.
Welcome
Kontakt / Contact
Hvis du har behov for at kontakte denne blogger, så er e-mailadressen følgende:
capac [SNABELA] capac.dk
NB! Hvis du kontakter mig vdr. en evt. anbefaling af musik eller andet, så læs venligst mine betingelser (nedenfor)!!
If you want to contact the writer of this blog, please use the following e-mail adress:
capac [at] capac.dk
NB! If you contact me concerning recommendations of music etc., I urge you to read my conditions (below).
ANBEFALING AF MUSIK, BØGER, FILM OSV.
Jeg omtaler gerne musik og andre kulturgoder, f.eks. bøger og film i min blog. Hvis du/I er interesseret i at få en udgivelse omtalt, så kontakt mig via min emailadresse
(capac_SNABELA_capac.dk).
Forudsætningen for omtale er, at musikken sendes i form af en ORIGINAL cd eller – meget gerne! – vinyl, da det jo er tidens medie.
OBS. Digitale filer – fx. mp3 og musikvideoer – promotionudgaver af CD’er (for promotion only-cd’er) og hjemmebrændte CD’er med digitale filer bliver ikke omtalt.
Tilsvarende gælder det, at e- og lydbøger ikke omtales, kun gammeldags tryksager.
Når jeg har omtalt musik eller andet sender jeg altid et link til omtale til kontaktpersonen.
Jeg forsøger at omtale de fremsendte medier, så hurtigt det lader sig gøre og gerne i forbindelse med udgivelsestidspunktet. Men det kan ikke altid lade sig gøre, så bær over med capac, hvis der kommer forsinkelser – linket skal nok komme. Det kan sikkert også forekomme, at jeg helt glemmer at omtale en plade.
Desværre.
SOM LÆSERNE HAR BEMÆRKET, SÅ HAR JEG ISÆR OMTALT (ANBEFALET) MUSIK. MEN JEG VIL GERNE OMTALE ANDET, FX. DIGTSAMLINGER, BØGER OM MUSIK, GOD LITTERATUR OG BIOGRAFFILM . SÅ HVIS DU/I ER INTERESSERET, SÅ SKRIV PÅ OMTALTE EMAILADRESSE.
And in english:
I do recommend music, books, films etc. in my weblog. If you want me to recommend a record, book etc. please contact me here:
mr.capac_et_gmail.com
My condition is, that the music must be available
as an original CD og vinyl record.
Digital files (mp3 etc.) and musicvideoes, for-promotion-only-CD’s, and homemade CDs will not be reviewed by me.
The same goes for e- and audiobooks. Only printed books will do.
When I recommend a record, I will send a link to my recommandation to my contact person.
I try to write about the stuff, I receive as fast as possible. But sometimes it takes some time – but the recommandation will come and so will the link. Please be patient.
As the reader of my blog will see, I have first of all written about music, but I would like to write about other stuff such as poetry, books on music, literature and
movies. So if you are interested, please let me know.
Tak
We are each free to believe what we want, and it’s my view that the simplest explanation is; there is no God. No one created our universe, and no one directs our fate. This leads me to a profound realization that there probably is no heaven and no afterlife either. We have this one life to appreciate the grand design of the universe and for that, I am extremely grateful.
(Stephen Hawking)
Min fordanskning:
Vi er hver især frie til at tro, hvad vi vil. Og det er mit synspunkt, at den enkleste forklaring er: Der findes ikke nogen gud. Ingen har skabt vores univers, og ingen styrer vores skæbne. Det fører mig frem til en dyb erkendelse af, at der sandsynligvis ikke findes en himmel eller et liv efter døden. Vi har dette ene liv til at sætte pris på universets storartede design, og det er jeg ekstremt taknemmelig for. [capac]
Cujusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
Et citat af Cicero: ‘ethvert menneske kan tage fejl, men kun en tåbe bliver ved med det’. Vi realskoleelever tog maximet til os med det samme – og frk. Hvass, vores latinlærerinde, gjorde os opmærksom på tilføjelsen: kun en tåbe bliver ved med det. Klogt at huske på, når man laver alle sine fejl…
Musikkens muse
“By the end of the 20th century, it seemed to me that the muse had gone out of music and all that was left was the ‘ic’. Nothing sounded genuine or original. Truth and beauty were passé. Shock was the reigning value and schlock was rating raves in Rolling Stone. I heard one record (company) boss on the radio announcing matter-of-factly, ‘We are no longer looking for talent. We’re looking for a “look” and a willingness to cooperate!’ Another executive told me, as a prelude to rejecting my (then) last album, ‘We’re selling cars now. We’ve got fast cars and cute cars…’ I got the picture. I quit the business”.
Die Bourgeoisie kann nicht existieren, ohne die Produktionsinstrumente, also die Produktionsverhältnisse, also sämtliche gesellschaftlichen Verhältnisse fortwährend zu revolutionieren. Unveränderte Beibehaltung der alten Produktionsweise war dagegen die erste Existenzbedingung aller früheren industriellen Klassen. Die fortwährende Umwälzung der Produktion, die ununterbrochene Erschütterung aller gesellschaftlichen Zustände, die ewige Unsicherheit und Bewegung zeichnet die Bourgeoisepoche vor allen anderen aus. Alle festen eingerosteten Verhältnisse mit ihrem Gefolge von altehrwürdigen Vorstellungen und Anschauungen werden aufgelöst, alle neugebildeten veralten, ehe sie verknöchern können. Alles Ständische und Stehende verdampft, alles Heilige wird entweiht, und die Menschen sind endlich gezwungen, ihre Lebensstellung, ihre gegenseitigen Beziehungen mit nüchternen Augen anzusehen.
Indskrift 2
”For endnu at sige et Ord om Belæringen om, hvorledes Verden skal være, saa kommer Filosofien alligevel altid for sent. Den kommer først til Syne i Tiden som Verdens Tanke, efter at Virkeligheden har fuldendt sin Udviklingsproces og er afsluttet. Historien viser med Nødvendighed det samme, som Begrebet lærer, at det ideale først fremtræder i Modsætningen til det reale med Virkelighedens Modenhed, og at det først da opbygger denne samme Verden, naar den er begrebet i sin Substans, i et intellektuelt Riges Skikkelse. Naar Filosofien maler sit raat i graat, er en af Livets Skikkelser blevet gammel, og med graat i graat kan den ikke forynges, men kun erkendes. Først naar Skumringen bryder frem, flyver
Minervas Ugle ud.” (Hegel)
Indskrift 3
En mand er en succes, hvis han står op om morgenen og går i seng ved nattetid, og ind imellem gør, hvad han har lyst til.
Bob Dylan
Søg og du skal finde
Arkiver
BLOG'N ROLL!
Alrunen (alias Claus Rasmussen)
righoldig side om dengang i tresserne – musik, plakater, data, billeder og meget mere – suppleres med en side på Youtube med sjældne gode optagelser
Bibzoom
Bibliotekernes digitale musiktjeneste – musikartikler, genrer og lytteguides
Bo Green Jensen –
filmanmelder, journalist, digter, forfatter m.m. blogger