marts 2016 arkiv

Hitlisten for 40 år siden

31. marts 2016

Og så er det tid til at kigge lidt bagud igen. For nøjagtig 40 år siden lå Christiania-pladen nr. 1 på den danske top 20, skarpt forfulgt af Gasolin med Gas 5 og Sebastian med Måske ku’ vi. Og ellers byder listen på en tidstypisk blanding af forglemmelige europæiske pophits (fx Gerard Lenomans “La ballade des gens heureux” og Harpos “Moviestar”), kendte navne fra rock og pop (Bob Dylan med Desire og 10 cc med How dare you m.fl.) og mere kuriøse sager som et jubilæumsalbum fra Papa Bues Viking Jazzband og tyske Marianne Rosenberg og “Ich bin wie du”). Og så havde disco-bølgen fat i hitlisten med navne som Silver Convention og Penny Mclean – og en Disco Hits-opsamling. Silver Convention og Penny Mclean var gledet langt tilbage i min erindring, så jeg måtte lige omkring Youtube for at genopfriske dem. Så kunne jeg godt huske dem – desværre. De to numre hører ikke til discomusikkens high lights, for nu at sige det pænt. Og lad os så genopfriske lyden af Sailor, der tilhørte den mere opfindsomme del af datidens poprock. 

 

Og farvel til – FONA

31. marts 2016

Medens vi er ved de gamle radio-, tv- og mediebutikker, så forlyder det nu, at FONA skal fyre medarbejdere i hundrevis og lukke langt flere butikker end først anslået. I følge DR Nyhederne vil kun otte butikker overleve denne omgang. Syv i det Storkøbenhavnske område og en i Aalborg. Fyn mister alle sine og Aarhus ligeså.

Når denne slagtning skal nævnes, så skyldes det udelukkende, at FONA engang – vi skriver tresserne og halvfjerdserne – var en af de butikker, der forsynede mig med musik (og teknik, dvs. pladespillere). Dengang var udvalget stort og varieret og mange af de LP’er, jeg har stående er indkøbt i FONAs butik i Kongensgade i Esbjerg, hvor jeg var flittig gæst, især når der var udsalg.

Efter nedlæggelsen af TP-Musik, Stereo Studio er turen altså så kommet til FONA – og så er der vel ikke flere af den slags butikker tilbage?! En lidt trist ud- eller rettere afvikling, må man sige.

Min lille grønne rejsegrammofon 4

31. marts 2016

Og lidt nostalgi. For længe siden fortalte jeg om min første grammofon, den lille grønne rejsegrammofon, som jeg ni år gammel fik af min mor, så jeg kunne begynde at dyrke min spirende interesse for musik. Du kan læse indlæggene her: 1, 2 og 3.

Det lykkedes mig dengang at finde fotos af grammofonen eller i hvert fald en, der ligner min egen rigtig meget. Men nu er der så ad snirklede veje og omveje dukket et foto op af den radiobutik, hvor jeg sammen med min mor fik overdraget det kære eje og to singleplader (m. Elvis og Louis Armstrong). Nemlig et foto af Lindvig Poulsens butik i Strandbygade i Esbjerg. Fotoet viser, at det lå på hjørnet af Islandsgade og Strandbygade (bygningen er for længst revet ned og erstattet af noget nymodens). Indgangen var fra Strandbygade (t.h). Så vidt jeg husker skulle man op af et par trapper for at komme ind i den lille, sparsomt udstyrede butik, hvor Poulsen regerede sammen med sin franske hunbulldog Finette. Fotoet er venligst lånt fra en bog om historiske bygninger i Esbjerg. – Og det var så den foreløbigt sidste krølle på historien om min lille grønne rejsegrammofon.

Capac anbefaler: Tue West – Der er ingen der venter på os

30. marts 2016

tue

Skilsmisse-plade eller break-up-album er Tue Wests nye plade Der er ingen der venter os blevet kaldt. Den kommer en håndfuld år efter den seneste plade fra den danske troubadour. Og det kan da godt være, at det er skilsmisse og opbrud, der er udspringet for teksterne på pladen. Men i så fald har West fået sine sikkert dyrtkøbte erfaringer godt bearbejdet og omsat til otte dansksprogede sange, der ikke alene er langt fra det private, men også så personlige i deres udtryk, at de ikke røber meget – om noget – om de konkrete, menneskelige erfaringer og oplevelser, de bunder i. Og det er jo godt, for kunsten i kunsten er netop at løfte de singulære og private op på et så højt almenmennskeligt eller personligt plan, at enhver modtager umiddelbart kan dele oplevelsen.

Ovenstående forståelse kan måske bedst illustreres ved at dykke ned i den mest konkrete af de otte sange, nemlig sangen “Vil du så lære mig det”, der indleder således:

Sletter gerne hva jeg har for i dag

Vil ikke vende hjem, det er så længe siden

Men hvis vi sletter nogle ting vil jeg huske det

Som en bog jeg ikke hader at kigge i

Ka man egentlig lære det

At føle sig en slags endelig

Vil du så lære mig det…

Hvem kender ikke det at være fanget mellem ønsket om glemsel og umuligheden af slette de spor, som livet sætter i en og uden for en? Og Tue West er god til netop det projekt, der består i at antyde menneskelige tvetydigheder og ambivalenser og sætte helt enkle, almindelige ord på svært fatbare, menneskelige følelser og stemninger. I hvert fald lykkes det rigtig godt på denne plade.

Og Tue West fremfører sine sange på en ligefrem måde, der både bringer mindelser om både højskolesangbogen og den danske vise- og folktradition, samtidig med at arrangementerne utvetydigt lægger sig op af en moderne rocklyd og -holdning. Der er ingen der venter på os er en plade, der samler tråden op i den danske og dansksprogede troubadour-tradition. Og det er godt, for den skulle helst ikke drukne i mainstream-strømmen, der truer med at opsluge det meste. Hermed anbefalet.

Tue West. Der er ingen der venter os. Produceret af Tue West. Target Records. Er udkommet.

 

Capac anbefaler: Yellowbellies – Anywhere but here

30. marts 2016

 

I pressematerialet til Yellowbellies nye album” Anywhere but here” kan man læse, at pladen er blevet til under påvirkning af det, man har kaldt ‘flygtningekatastrofen’ o.a. Altså det forhold, at mennesker på flugt fra krig og elendighed i lande uden for Europa, søger mod tryhed og fred. Og det er da også et faktum, man ikke kan komme uden om. Heller ikke som udøvende musiker. Det betyder ikke, at Yellowbellies er et politisk band. Eller rettere: Jo, det gør det. På den måde, at Yellowbellies – som ethvert andet band og enhver anden kunstner – står midt i virkeligheden og lader sig påvirke af den – direkte eller indirekte – og også udtrykker det.

For Yellowbellies betyder virkelighedens indslag i pladestudiet, at pladen er blevet en plade, der vender sig mod den nationale selvtilstrækkelighed og egengodhed, som de store medier flyder over af, og besynger åbenheden, rummeligheden og diversiteteten. Et elementært humanistisk-politisk buskab, der fx kommer til udtryk i sangen “1000 churches”, der som titlen fortæller beskriver en by med plads til variation og forskellighed – også på det religiøse område.

Men det humant-politiske udgangspunkt skal ikke som en tung, mørk forårssky skjule eller dække over, at at” Anywhere but here” først og fremmest er en dejlig poprockplade, der byder på 11 velturnerede, popmelodiøse sange, der er centreret omkring forsanger Søren Esben Hansens gode stemme. Man kan sige, at arrangementerne og lyden er nærmest klassisk. Den første tanke, der meldte sig hos mig, da jeg første gang lyttede til pladen, var – det her lyder lidt af de halvvoksne Eagles, da de bevægede sig fra countryrock til mainstream FM-rock. Og det skal ikke forstås sådan, at Yellowbellies lyder som Eagles, men sådan, at bandet helt klart med denne lækre skive skriver sig ind i en tradition, der i hvert fald går tilbage til de store melodiske og episke halvfjerdserrockbands og ellers løber som røde tråde op gennem rockhistorien. Kære lytter, du skal nok få associationer i den retning, tro mig.

Anywhere but here” er et godt bud på en af de plader, der vil være svært at få af afspilleren, når den først er kommet på. Med sine fængende sange, der er dejligt iscenesat i bandets tætte, lidt sprøde og mættede lyd, leverer Yellowbellies konkret dokumentation for, at al snak om rockens endeligt er vild overdrevet. Den engagerede, livsduelige powerpoprock lever i bedste velgående. Lyt til Yellowbellies og blive overbevist. Hermed anbefalet af capac.

 

 

Yellowbellies. Anywhere but here. Produceret af Asger Møller. Target Records. Er udkommet.

Kate “B-52s” Pierson på nostalgisk trip: Venus

30. marts 2016

Kate har – som man måtte kunne forvente af et B-52s-medlem – energien og drivet til at genfremføre det gamle Schocking Blue-nummer. Heldigvis for det. Og her er så originaludgaven, der stadigvæk holder, synes jeg…

Mere fra bøjlerne: Coathangers – Squeeki Tiki

30. marts 2016

En ny smagsprøve fra Atlanta-garagerockerne Coathangers…

Mere fra bøjlerne: Coathangers – Squeeki Tiki

30. marts 2016

En ny smagsprøve fra Atlanta-garagerockerne Coathangers…

Surf noir: Raveonettes – Excuses

29. marts 2016

I love piecing things together, It’s so inspiring working on bits and pieces and make them happen together in a beautiful way. “Excuses” is a great example of that, helps my ADD. Furthermore, being surrounded by creative, inspiring, mad people is so crucial to anything in life really but when you encounter the opposite it’s so sad and a major drag to say the least, “Excuses” is kinda about that.

Sune Rose Wagner

I love piecing things together, It’s so inspiring working on bits and pieces and make them happen together in a beautiful way. “Excuses” is a great example of that, helps my ADD. Furthermore, being surrounded by creative, inspiring, mad people is so crucial to anything in life really but when you encounter the opposite it’s so sad and a major drag to say the least, “Excuses” is kinda about that.

Read More: The Raveonettes share March single “Excuses” | http://www.brooklynvegan.com/the-raveonettes-share-march-single-excuses/?trackback=tsmclip

I love piecing things together, It’s so inspiring working on bits and pieces and make them happen together in a beautiful way. “Excuses” is a great example of that, helps my ADD. Furthermore, being surrounded by creative, inspiring, mad people is so crucial to anything in life really but when you encounter the opposite it’s so sad and a major drag to say the least, “Excuses” is kinda about that.

Read More: The Raveonettes share March single “Excuses” | http://www.brooklynvegan.com/the-raveonettes-share-march-single-excuses/?trackback=tsmclip

I love piecing things together, It’s so inspiring working on bits and pieces and make them happen together in a beautiful way. “Excuses” is a great example of that, helps my ADD. Furthermore, being surrounded by creative, inspiring, mad people is so crucial to anything in life really but when you encounter the opposite it’s so sad and a major drag to say the least, “Excuses” is kinda about that.

Read More: The Raveonettes share March single “Excuses” | http://www.brooklynvegan.com/the-raveonettes-share-march-single-excuses/?trackback=tsmclip

Case-Lang-Veirs – rockens svar på Kinderægget?

29. marts 2016

I hvert fald skal samarbejdet, som jeg allerede har omtalt, være velkomment. Tre af de bedste yngre singer-songwriters på spinnesiden i unik enighed. Hvad kan man næsten forlange mere? Singleudspillet “Best kept secret” udkommer formelt i morgen – og hvis du har svært ved at afspille den ovenfor, kan du også høre den på trioens hjemmeside – her.

New Wave-nostalgi: Deaf School

28. marts 2016

Et af de bands, der stod allerhøjest på min favoritliste, da den britiske nybølgerock ramte Danmark var Liverpools Deaf School, der stadigvæk huserer derovre på øerne. De nåede at lave 3-4 fire fine album i halvfjerdserne og har senest lavet albummet Launderette, der kom i 2015. New Wave, Art Rock og proto-punk er de blevet kaldt. Og de gjorde sig bemærket med energiske og medrivende rocksange med gode tekster og en sangerinde – Bette Bright – der var lidt ud over de sædvanlige. Her er bandet i deres første optagelse hos John Peel. året er 1976.

Lady Gaga – 30

28. marts 2016

Stefani Joanne Angelina Germanotta – bedre kendt som Lady Gaga – runder de 30 i dag. Og for mig er det måske ensbetydende med, at jeg må få lyttet noget mere til hende, for sandheden er, at hun mest har været på min radar som et iscenesættelsesfænomen mere end som musiker. Og det er måske min fejl. I hvert fald kan der ikke være tvivl om, at den italiensk afstammende katolske Gaga-pige er et af de mere fantasifulde og bevidst iscenesatte indslag i underholdningsindustrien, vi har set siden David Bowie gjorde iscenesættelse til en dyd. 

Dagens filmtip: De Urørlige

27. marts 2016

Hvis man hører til dem, der kun ser få film i løbet af året, så bør man reservere en plads i sofaen i aften, hvor DR1 viser den franske film De urørlige. Jeg omtale den i forbindelse med dens premiere i Danmark – du kan læse min omtale her. Den fortæller dig også, hvorfor det er en god idé at se netop den film.

Rolling Stones i solen

27. marts 2016

Måske inspireret af Rolling Stones optræden for 1,3 millioner mennesker på Cuba, viste DR3 i dag Sweet summer sun – Hide Park Live (2013), kl. 13.50. Fint nok på sådan en helligdag.

En slags jubilæum: Ringo Starr – Sentimental Journey

27. marts 2016

På denne martsdag i 1970 udkom Ringo Starrs album Sentimental Journey. Ikke en plade, der revolutionerede musikken, men en af mine favoritter med den gamle Beatles-trommeslager. Og en plade, der viste, at Ringo – længe før Paul McCartney tog fat på den side af sit univers – stod i gæld til sangskriverne fra forældrenes og bedsteforældrenes tid. Faktisk var de valgte sange på pladen nogle af Ringos moders favoritter. En på enhver måde sympatisk plade, som er svær ikke at holde af, hvis man har smag for gamle standards og lignende. Og det har jeg som bekendt.