12. april 2016 arkiv

Torben Bille in memoriam

12. april 2016

526247_404912956234799_982839334_n

Ja, så er det tre år siden, Torben Bille døde. På billedet ovenfor (som er lånt fra Torbens stadigvæk fungerende Facebookside) er han på lejr i Sverige som førsteårsseminarist. Hans fremtid lå som bekendt ikke inden for pædagogikken, men musikken. Og dog, for som jeg flere gange har været inde på, så forstod han at formidle sin glæde ved musik og sit kendskab til samme på en måde, der både involverede Torbens egen livsbane og det, jeg plejer at kalde “tidsånden”. Og derved gjorde Torben musikken både interessant og levende.  Og derfor er Torbens skriverier stadigvæk værd at læse og vil være det mange år fremover. Vi dør og vi lever videre i de spor, vi sætter i verden og dermed i andre mennesker. Med sine efterladte skrifter fortsætter Torben med at sætte spor i min bevidsthed. Og sikkert også i andres.

Og så en kunstner, som både Torben var begejstret for og  jeg (stadigvæk) er begejstret for.

Gem

Levende musik på tv?

12. april 2016

Hvor er den levende musik på tv? Man kan finde eksempler på fx DK4 eller Aarhus Lokal-tv og TV2 Øst. Men de store kanaler – DR og TV2 – brillerer ved en fravær af levende musik, hvis man lige ser bort fra sådan noget som X-Factor og TV2s talentshow, der dårligt kan kaldes levende. Vi burde have sådan noget osm NPRs skrivebordskoncerter, hvor talenter fik lov til med beskedne midler at møde et publikum og gøre det indtryk, de nu kan. Som fx denne fine koncert med bandet Mothers, der spiller en lille håndfuld vedkommende sange. De store medier svigter stadigvæk den levende musik.

En trappe op til himlen

12. april 2016

Nu er den gal igen. Jimmy Page og Robert Plant skal igen stå skoleret for nogle dommere og være under anklage for at have stjålet intellektuel ejendom. Denne gang drejer det sig om sangen “Stariway to heaven”, der angiveligt skulle indeholde tyverigods fra bandet Spirits sang “Taurus”. Og Led Zeppelin har sikkert – bevist eller ubevidst – brugt akkorder og andet fra denne sang eller nogen, der ligner den. Lige som de udnyttede en masse bluessangen groft. Alligevel synes jeg, at denne debat er blevet mere et spørgsmål om penge end om musik. Zeppelinerne burde for år tilbage have vedgået – på tryk – at de lånte her og der osv. Det ville ikke ændre en tøddel ved bandets storhed og bidrag til rocken. Og det ville muligvis have sendt nogle copyrightdollars og -pund til de rette sangskrivere. Og det ville være bedst for alle at indrømme og vedgå arv og gæld som kunstnere. Alle kunstnere – uden undtagelse – låner, citerer og “stjæler” fra forgængere. Det er en del af kunstens DNA.