Hun er 22 år gammel. Hun kommer fra Sydafrika. Og har gjort indtryk som busker i Berlin og Amsterdam. Og er så småt ved at gøre sig på lokale festivaler rundt om i Nord-europa. Og den tyske avis die Zeit fangede hende på gade i Berlin. Endnu et smukt eksempel på, at kombinationen af gode sange, akustisk guitar og en god stemme er tilstrækkelig til at skabe vedkommende musik.
“Det er en modig handling at give slip. Jeg får se, hvad der sker, hvis jeg giver slip. Så får jeg at se, hvem jeg er? Eller er jeg bare denne person, der blev defineret af, hvad jeg gjorde? Og hvis det er borte, hvis du skal genopfinde dig selv, hvem er du så?” Paul Simon til New York Times.
Alderen trykker og tiden går sin ubønhørlige gang. Og ingen kan løbe fra den kendsgerning, at vi alle – hvis vi er heldige nok – bliver ældre og en dag dør. Det gælder også alle vores helte i musikken. En dag vil Paul McCartney, Bruce Springsteen, Rolling Stones og Bob Dylan – ikke længere være iblandt os, og kun eksistere som musikalske spor fra en svunden tid. Og Paul Simon sætter fint ord på, hvad det betyder for den enkelte at stoppe. Det er hele eksistensen og identititeten, der er på spil. Det gamle filosofiske spørgsmål: Hvem er jeg? Og det gælder ikke kun for kunstnere som Simon. Det gælder for os alle. Var det bare det? Og hvem er jeg?
Med Scotty Moores død sættes et endeligt punktum for et vigtigt kapitel i rockens historie. Han var den sidste af det hold musikere, der oprindeligt dannede bandet bag Elvis Presley. Scotty var studiemusiker i Sun Studierne i Memphis i halvtredserne. Og det var her, han mødte den unge Elvis i 1954. Sun Studiernes sekretær Marion Keisker var lun på Elvis og overtalte ejeren Sam Phillips til at give den unge mand en chance. Og Sam sendte straks Elvis videre til Scotty, der skulle lytte til Elvis og sige sin mening om det, han hørte. Mødet mellem Scotty og Elvis resulterede i sangen “That’s All Right”. Siden var Scotty med til at definere den tidlige rock’n roll med sit guitarspil på sange som “All Shook Up” og “Heartbreak Hotel”.
“I loved John Lennon and Paul McCartney’s stuff … I thought ‘Rubber Soul’ was the greatest album I ever heard. So I went to my piano and started writing ‘God Only Knows’.†(Brian Wilson)
Northside Festival, Tinderbox, Roskilde Festival. Og så Paul McCartney og Bruce Springsteen i landet. Men, men, mindre kan gøre det. Den 1. juli optræder således selveste Kim Larsen og Kjukken ved “Fed Fredag” i aarhusianske Tivoli Friheden. Og Larsen er aktuel med en ny sang, hvor han priser vores allesammens moder jord – en i mine ører rigtig Larsen-popsang. Nej, det behøver ikke at være stort for at være godt. Og Larsen er stadigvæk god.
Blue [Reprise, 1971]
As Joni grooves with the easy-swinging elite-rock sound of California’s pop aristocrats, her relation to their (and her own) easy-swinging sexual ethic becomes more probing. But thoughtfulness isn’t exactly making her sisterly–I’ve even heard one woman complain that she can’t sing Joni’s melodies any more. Well, too bad–they’re getting stronger all the time, just like the lyrics. From the eternal ebullience of “All I Want” to the month-after melancholy of “Blue,” this battlefront report on the fitful joys of buy-now pay-later love offers an exciting, scary glimpse of a woman in a man’s world. A (Robert Christgau)
Jeg har omtalt albummet, fx da det fyldte 40 år. Nu runder det de 45 – og er stadigvæk et af de album, jeg skal have med på min øde ø, når klimaforandringerne nødvendiggør flytningen.
Og det islandske landshold i herrefodbold viste endnu engang, hvad det drejer sig om i denne sportsgren, hvis man vil have succes. Lige som Hobro gjorde i Superligaen, Danmark til EM i 1992 og Grækenland senere: At man skal spille som et hold, kæmpe som et hold og tro på det. Så kan et hold af højbetalte, Premiere Leage-individualister (på en dårlig dag) ikke stoppe en. Heller ikke, hvis de får et nemt straffesparksmål i de første minutter. Det var en stor aften Island. I viste, at fodbolden har en fremtid, hvis blot man har den rette holdånd. Held og lykke med kvartfinalen mod Frankrig.
Carly Simons syvende album udkom for 40 år siden og blev, som en Rolling Stone-journalist skrev hendes “bedste album”. Og det er helt rigtigt. Og noget af forklaringen er – ud over en række fine sange fra Simons hånd – at hun på pladen får hjælp fra sin samtids bedste musikere. Bl.a. medvirker hele The Doobie Brothers og hele Little Feat, Jackson Bronwne, Dr. John, Glen “Eagles” Frey, Jim Keltner, Van Dyke Parks, Linda Ronstadt, Klaus Voorman og James Taylor. Så kan det ikke gå helt galt – og det gjordet det heller ikke. Hvis man skal have et album med Simon i sin samling, og det synes jeg man skal, så må det være denne plade.
Det er så i dag, Sir Paul McCartney indtager boksen i Herning med sit fortræffelige band. Og jeg håber for alle – hovedpersonene selv, hans musikere, og alle Maccafans – at det bliver en mindeværdig koncert.
Det er – i mit regnskab – en af rockens store sange. The Whos “Won’t get fooled again”. Og for 45 år siden – nærmere bestemt den 25. juni 1971 – blev den udsendt som single i Storbritannien. En forsmag på Whos storværk Whos Next. En sang, der har alt det gode, som Who stod for. Den rå, pågående, aggressive rock, den gode sang og Whos særlige samhørige spil. Ikke en sang, der går 12 af på dusinet. The Who styrer for vildt.
Foto-still fra Niels Vests film om Rebild 1976. Lånt fra Niels Vest side.
Ja, der er gået Jomfru Ane Band i min afspiller og lige nu lytter jeg til sangen “Rebild 76”. Og der er kun få dage til, at det er 40 år siden, Jomfru Ane Band satte ord og musik til fejringen af USAs 200 års fødselsdag og dens fejring ved Rebild-festen i Danmark. Og selv om årene er gået, så har sangen bevaret sin relevans i allerhøjeste grad. Her er teksten – med bechiffringer..
Am Em7
Det var gloende varmt, himlen var blå
Am Em7
I Rebild bakker var gryden i kog
Am Em7
Tak for hvad I tog og tak for hvad vi fik
D Hm
Onkel Sams beskidte tæer fik slik efter slik
Em7 D
For USA havde fødselsdag den dag
Em7 D
USA havde fødselsdag den dag
Am F
Lille købmand Engborg sprang op og slikkede for
Am D
han havde nemlig gået og glædet sig et år
Am Em7
USA's ambassadør John G. Dean
Em D G A+ A
slikkede og sagde at tæerne var clean
D A D A
Danmarks store dronning var hele festens pryd
Em D G A+ A
men da hun skulle slikke ku' man ikke høre en lyd
Am F
Sjove Ulrich Ravnbøl var betalt for at slikke
Am D
og de der sku betale beklagede sig ikke
Am Em7
militær, studenterkor og glade Papa Bue
Em D G A+ A
slikkede hele scenen ren før festens store clou
D A D A
Den allerstørste slikker på denne store dag
Em D G A+ A
det var Victor Borge, han savlede af behag
Am Em7
Tak for hvad I tog og tak for hvad vi fik
D Hm
Onkel Sams beskidte tæer fik slik efter slik
Em7 D
For USA havde fødselsdag den dag
Em7 D
USA havde fødselsdag den dag
Det var gloende varmt, himlen var blå
Så lød der nogle råb, festen gik i stå
Vi skal hilse jer fra nogen, de ku' ikke komme selv
Indianerne og Vietcong og de andre I slog ihjel
For USA havde fødselsdag den dag
og USA har blod på sit flag
Det var den slags hilsner man ikke kunne li'
Men man var forberedt, der var meget politi
Een der bragte hilsner fra Cambodia
fik hurtigt lukket munden med vrede knippelslag
Fyrre indianere på smukke hesterygge
fik tæsk af politiet for at ønske dem tillykke
At sige den slags højt er det rene terrorisme
fra lede narkomaner og deres kommunisme
Folk blev meget vrede på den glade dag
og råbte helt afsindigt "hæng dem i et træ"
Frihedsgudindens tårer har slukket faklens blus
Vi husker hvad I glemmer i jeres frihedsrus
Vi skal hilse jer fra nogen, de ku' ikke komme selv
Indianerne og Vietcong og de andre I slog ihjel
For USA havde fødselsdag den dag
og USA har blod på sit flag
USA har blod på sit flag
USA har blod på sit flag
Jeg er normal, normal, jeg styrter rundt som en gal – synger Rebecca Brüel, en af de bedste kvindestemmer i halvfjersernes rock, på Jomfru Ane Bands eponyme album. Et eksempel på et album, der siden udgivelsen på vinyl, har været svær at få fingre i, hvis man ikke ville ud på det grå second-hand-marked for vinyler. Ganske vist er pladen genudgivet på CD i den grønne boks i serien Dansk Rock Historie. Men – som en musikelsker skriver på nettet – så mangler vi en CD-genudsendelse af Jomfru Ane Bands musikalske arv. Lige som vi mangler genudgivelse af Demos-plader, Furekåben, De fortabte Spillemænd og flere andre repræsentanter for tressernes og halvfjerdsernes musikalske opbrud i beatmusikken. Jeg drømmer om et dansk svar på svenskernes Progglådan, der i en stor boks samlede meget af den progressive beatmusik, der blev skabt dengang og lagde et musikalsk bagtæppe for min generation. Det er ikke for sent, selv om CD-mediet har set bedre tider.
Ja, kære læser, jeg gentager mig selv – sådan er det, når man er nostalgisk og har skrevet mere end 10.000 blogindlæg… Og jeg holder MEGET af Jomfru Ane Band.
Lou Reed er død og borte. Hans album er genudgivet og boksificeret. Men dermed er det ikke slut. Arkiverne gemmer stadigvæk på materiale med denne enfant terrible i rocken. Og snart udkommer en dobbelt-CD med koncertoptagelser fra mandens Street Hassle-tur, der fulgte op på albummet fra 1978 Street Hassle. Det skal blive spændende at høre, om disse optagelser lever op til det niveau, mange af Reed liveplader har.
Waltzing Matilda (love has gone away)
CD1: Cleveland Music Hall – April 26, 1978
01 – Gimme Some Good Times (Cleveland 1978) – 2:51
02 – Satellite Of Love (Cleveland 1978) – 6:37
03 – Leave Me Alone medley (Cleveland 1978) – 8:24
04 – I Wanna Be Black (Cleveland 1978) – 5:01
05 – Walk On The Wild Side (Cleveland 1978) – 4:36
06 – Coney Island Baby (Cleveland 1978) – 4:39
07 – Street Hassle (Cleveland 1978) – 12:50
08 – Sweet Jane (Cleveland 1978) – 4:47
09 – Rock N Roll (Cleveland 1978) – 5:20
CD2: Old Waldorf Theatre – March 22, 1978
10 – Gimme Some Good Times (San Francisco 1978) -3:20
11 – Satellite Of Love (San Francisco 1978) – 6:42
12 – Leave Me Alone medley (San Francisco 1978) – 13:32
13 – Lisa Says (San Francisco 1978) – 7:10
14 – Coney Island Baby (San Francisco 1978) – 9:38
15 – Sweet Jane (San Francisco 1978) – 4:07
16 – Rock N Roll (San Francisco 1978) – 7:29
“I’d be lost without my blogger” – Sherlock Holmes
HVAD ER BLOGGEN CAPAC?!
Capac er mit nom de guerre og nom de plume.
Bag det akronymiske palindrom*) gemmer der sig en mand, der mod sin vilje er ved at blive voksen.
Jeg skriver om alt mellem himmel og jord og er drevet af en ubændig nysgerrighed, en lige så ustyrlig lyst til at skrive, tænke og kritisere, hvad der møder mig på min vej gennem livet.
Og det gør jeg så gennem min weblog, min blog, der er en autonom, non-kommerciel, personlig blog.
Det er også en gammeldags blog. Jeg foregøgler ikke nogen, at jeg forsøger at følge med tiden, for eksempel går jeg ikke helhjertet ind for kommerciel streaming af musik, film o.a. Og bloggen er også gammeldags i den forstand, at jeg gerne kigger bagud i tiden. Jeg forsøger ikke at være ung med de unge eller endnu værre ungdommelig. Nej. Jeg står ved min alder og det, jeg kommer af.
Og så er det en dansk blog. Ikke i nationalistisk, xenofobisk, anti-udlændinge-forstand, men i betydningen: skrevet på dansk. Og jeg vil bestræbe mig på at skrive på dansk, så vidt muligt bruge danske ord og vendinger – også som modvægt til den anglificering – ja, amerikanisering – dansk udsættes for hele tiden og i udpræget grad i disse internet-tider og den generelle mangel på omsorg for og omhu med det danske sprog (4.5.2019).
Capac har kørt i 18 år.
Velkommen.
*) Nom de guerre, da. krigsnavn, pseudonym, øge- eller dæknavn, som en soldat tog på sig i krigstjeneste.
Nom de plume, pennenavn, forfatternavn, fingeret navn.
Et akronym er et ord, der er dannet af begyndelsesbogstaverne i to eller flere ord, fx ECU ‘European Currency Unit’, NATO ‘North Atlantic Treaty Organisation’ og aids ‘acquired immune deficiency syndrome’.
Palindromer er ord, ordforbindelser, sætninger eller tal, der læst forfra og bagfra giver samme mening.
What is CAPAC – the blog?
Capac is my nom de guerre et de plume. Behind the name is an old man, who tries not to grow up. I write about anything that comes to my mind, i’m terribly curious, have a intameable desire to write, think and critizise anything on my way through life.
And that is what i do in my weblog. Capac is a autonomous, non-commercial and personal weblog.
It is also an oldfashioned blog. I do not pretend, that I am in touch with these times, for example I do not use commercial streaming of music, movies etc. And my blog is also oldfashioned in the sense that I gladly look backwards in time. I do not try to act young og assume a young attitude. No. I stand by my age og what I come from.
And Capac is a danish weblog. Not in a nationalistic, xenofobic sense, but simply: written in danish. I love writing in danish – also as an alternative to the ongoing anglification – well, americanization – of the danish language, and as an attempt to take good care of the danish language.
The weblog has been running for 18 years.
Welcome
Kontakt / Contact
Hvis du har behov for at kontakte denne blogger, så er e-mailadressen følgende:
capac [SNABELA] capac.dk
NB! Hvis du kontakter mig vdr. en evt. anbefaling af musik eller andet, så læs venligst mine betingelser (nedenfor)!!
If you want to contact the writer of this blog, please use the following e-mail adress:
capac [at] capac.dk
NB! If you contact me concerning recommendations of music etc., I urge you to read my conditions (below).
ANBEFALING AF MUSIK, BØGER, FILM OSV.
Jeg omtaler gerne musik og andre kulturgoder, f.eks. bøger og film i min blog. Hvis du/I er interesseret i at få en udgivelse omtalt, så kontakt mig via min emailadresse
(capac_SNABELA_capac.dk).
Forudsætningen for omtale er, at musikken sendes i form af en ORIGINAL cd eller – meget gerne! – vinyl, da det jo er tidens medie.
OBS. Digitale filer – fx. mp3 og musikvideoer – promotionudgaver af CD’er (for promotion only-cd’er) og hjemmebrændte CD’er med digitale filer bliver ikke omtalt.
Tilsvarende gælder det, at e- og lydbøger ikke omtales, kun gammeldags tryksager.
Når jeg har omtalt musik eller andet sender jeg altid et link til omtale til kontaktpersonen.
Jeg forsøger at omtale de fremsendte medier, så hurtigt det lader sig gøre og gerne i forbindelse med udgivelsestidspunktet. Men det kan ikke altid lade sig gøre, så bær over med capac, hvis der kommer forsinkelser – linket skal nok komme. Det kan sikkert også forekomme, at jeg helt glemmer at omtale en plade.
Desværre.
SOM LÆSERNE HAR BEMÆRKET, SÅ HAR JEG ISÆR OMTALT (ANBEFALET) MUSIK. MEN JEG VIL GERNE OMTALE ANDET, FX. DIGTSAMLINGER, BØGER OM MUSIK, GOD LITTERATUR OG BIOGRAFFILM . SÅ HVIS DU/I ER INTERESSERET, SÅ SKRIV PÅ OMTALTE EMAILADRESSE.
And in english:
I do recommend music, books, films etc. in my weblog. If you want me to recommend a record, book etc. please contact me here:
mr.capac_et_gmail.com
My condition is, that the music must be available
as an original CD og vinyl record.
Digital files (mp3 etc.) and musicvideoes, for-promotion-only-CD’s, and homemade CDs will not be reviewed by me.
The same goes for e- and audiobooks. Only printed books will do.
When I recommend a record, I will send a link to my recommandation to my contact person.
I try to write about the stuff, I receive as fast as possible. But sometimes it takes some time – but the recommandation will come and so will the link. Please be patient.
As the reader of my blog will see, I have first of all written about music, but I would like to write about other stuff such as poetry, books on music, literature and
movies. So if you are interested, please let me know.
Tak
We are each free to believe what we want, and it’s my view that the simplest explanation is; there is no God. No one created our universe, and no one directs our fate. This leads me to a profound realization that there probably is no heaven and no afterlife either. We have this one life to appreciate the grand design of the universe and for that, I am extremely grateful.
(Stephen Hawking)
Min fordanskning:
Vi er hver især frie til at tro, hvad vi vil. Og det er mit synspunkt, at den enkleste forklaring er: Der findes ikke nogen gud. Ingen har skabt vores univers, og ingen styrer vores skæbne. Det fører mig frem til en dyb erkendelse af, at der sandsynligvis ikke findes en himmel eller et liv efter døden. Vi har dette ene liv til at sætte pris på universets storartede design, og det er jeg ekstremt taknemmelig for. [capac]
Cujusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
Et citat af Cicero: ‘ethvert menneske kan tage fejl, men kun en tåbe bliver ved med det’. Vi realskoleelever tog maximet til os med det samme – og frk. Hvass, vores latinlærerinde, gjorde os opmærksom på tilføjelsen: kun en tåbe bliver ved med det. Klogt at huske på, når man laver alle sine fejl…
Musikkens muse
“By the end of the 20th century, it seemed to me that the muse had gone out of music and all that was left was the ‘ic’. Nothing sounded genuine or original. Truth and beauty were passé. Shock was the reigning value and schlock was rating raves in Rolling Stone. I heard one record (company) boss on the radio announcing matter-of-factly, ‘We are no longer looking for talent. We’re looking for a “look” and a willingness to cooperate!’ Another executive told me, as a prelude to rejecting my (then) last album, ‘We’re selling cars now. We’ve got fast cars and cute cars…’ I got the picture. I quit the business”.
Die Bourgeoisie kann nicht existieren, ohne die Produktionsinstrumente, also die Produktionsverhältnisse, also sämtliche gesellschaftlichen Verhältnisse fortwährend zu revolutionieren. Unveränderte Beibehaltung der alten Produktionsweise war dagegen die erste Existenzbedingung aller früheren industriellen Klassen. Die fortwährende Umwälzung der Produktion, die ununterbrochene Erschütterung aller gesellschaftlichen Zustände, die ewige Unsicherheit und Bewegung zeichnet die Bourgeoisepoche vor allen anderen aus. Alle festen eingerosteten Verhältnisse mit ihrem Gefolge von altehrwürdigen Vorstellungen und Anschauungen werden aufgelöst, alle neugebildeten veralten, ehe sie verknöchern können. Alles Ständische und Stehende verdampft, alles Heilige wird entweiht, und die Menschen sind endlich gezwungen, ihre Lebensstellung, ihre gegenseitigen Beziehungen mit nüchternen Augen anzusehen.
Indskrift 2
”For endnu at sige et Ord om Belæringen om, hvorledes Verden skal være, saa kommer Filosofien alligevel altid for sent. Den kommer først til Syne i Tiden som Verdens Tanke, efter at Virkeligheden har fuldendt sin Udviklingsproces og er afsluttet. Historien viser med Nødvendighed det samme, som Begrebet lærer, at det ideale først fremtræder i Modsætningen til det reale med Virkelighedens Modenhed, og at det først da opbygger denne samme Verden, naar den er begrebet i sin Substans, i et intellektuelt Riges Skikkelse. Naar Filosofien maler sit raat i graat, er en af Livets Skikkelser blevet gammel, og med graat i graat kan den ikke forynges, men kun erkendes. Først naar Skumringen bryder frem, flyver
Minervas Ugle ud.” (Hegel)
Indskrift 3
En mand er en succes, hvis han står op om morgenen og går i seng ved nattetid, og ind imellem gør, hvad han har lyst til.
Bob Dylan
Søg og du skal finde
Arkiver
BLOG'N ROLL!
Bibzoom
Bibliotekernes digitale musiktjeneste – musikartikler, genrer og lytteguides
Bo Green Jensen –
filmanmelder, journalist, digter, forfatter m.m. blogger