4. september 2016 arkiv

Pirateriet er tilbage – eller er det?

4. september 2016

I dagbladet Politiken kan man læse, at piratkopiering af musik er på vej tilbage efter år med stort fald. årsagen er nu, at nogle kunstnere – med journalistens ordvalg – er ‘uvillige’ til at give alle streamingtjenester adgang til deres musik. Hvilket betyder, at hvis man fx er kunde hos Spotify eller Tidal, så kan man ikke lytte til den nu så populære Frank Ocean, fordi han har lavet en eksklusivaftale med Apple Music. Det har angiveligt ført til, at Oceans seneste album er blevet genstand for massiv piratkopiering. Andre ‘uvillige’ kunstnere er Adele, Kaney West, Taylor Swift, Metallica, Drake, Beyoncé, Coldplay, Radiohead og Rihanna. Som man kan se, er det alle store og populære navne.

Problemet er altså ikke, som journalisten ellers gerne vil insinuere, at musikforbrugerne griber til ulovligheder, men at deres streamingleverandører ikke kan levere varen. Hvad er det værd, at kunne lytte til 1 millions sange, hvis den sang, man allerhelst vil lytte til, ikke er med på listen? Problemet er, at musikbranchen – streamingtjenesterne – og nogle af kunstnerne åbenbart ikke forstår, hvordan musikmarkedet fungerer. Konsumenterne skal nok få fat i den vare, de er interesseret i. Også selv om det betyder ‘piratkopiering’. Denne lovmæssighed gælder som bekendt ikke kun i de digitale produkters univers, men for enhver kopierbar vare og tjenesteydelse.  I gamle dage – før den digitale tekniks revolutionering af musikkonsumptionen – florerede vinylpiratpladerne, fordi musikforbrugerne ville høre koncertoptagelser.

Uden at ville udpege en bestemt skurk i dette spil, så må man nok konstatere, at nogle streamingtjenester ser en lukrativ fidus i at lave eksklusivaftaler, fordi det giver en lille konkurrencefordel. Om det er en fordel for de ekskluderende kunstnere afhænger nok af, hvilken aftale de har med musikbagmændene.

Sagen peger på to forhold. For det første, at piratkopiering eksisterer som et permanent problem i digitaliseringens tidsalder. Det understreges fx også af de uafklarede rettighedsforhold på tjenester som Youtube og lignende. For det andet peger det på, at vi på et globaliseret marked oplever eksklusivitet som et forbrugshæmmende eller ligefrem forbrugsforhindrende forhold, der bør ryddes af vejen. De involverede kunstnere må forstå, at de agerer på dette globale marked og derfor bør gøre deres varer tilgængelig for alle interesserede forbrugere.

Overordnet set illustrerer sagen, at vi nok er langt inde i de digitale tidsalder, men langtfra har forstået og tilpasset os den nye situation, fordi vi agerer gammeldags.

 

Et kapitel er afsluttet: Fred Hellerman – The Weawers – er død, 89 år

4. september 2016

MI0001658195

Fred Hellerman var den sidste overlevende i det legendariske folkband The Weawers, der også tale Pete Seeger, Ronnie Gilbert og Lee Hays. Som gruppe var Weawers med til at initiere den folkbølge, der op gennem tresserne skyllede ind over den vestlige verden. Som Pete Seeger var The Weawers politisk engagerede musikere, der gerne optrådte ved fagforeningsmøder o. lign. Af samme grund blev de genstand for ‘undersøgelser’ for kommunistiske aktiviteter og sympatier i McCarthy-perioden. Det forhindrede dem dog ikke i at blive voldsomt populære og sælge mange plader. Forfølgelsen betød dog, at bandet valgte at gå i opløsning i 1952, for at blive genforenet tre år senere, da kommunistforskrækkelse aftog igen. Og det holdt sammen ind i tresserne, hvor Bob Dylan m.fl. tog over.

Til Hellermans meriter hører også, at han fik æren af at producere Arlo Guthries klassiker og hovedværk Alice’s Restaurant (1967).

40 år på bagen: What a Lemon – Gasolin

4. september 2016

For 40 år siden, nærmere bestemt d. 1. august 1976, blev Gasolins album What a Lemon – med det ikoniske coverfoto af en dejlig dame, der taber sine trusser midt ude på vejen – udsendt i USA og nogle få andre steder. Det var Gasolins tredje forsøg på at bryde igennem muren til det store, internationale, engelsk-talende marked. Men selv om pladen fik pæne ord med på vejen fra den blaserte anmelderskare, så klykkedes promoveringen ikke. Og selv om frontfigur Kim Larsen senere forsøgte sig igen, så var det nok allerede der i 1976, at det blev klart, at Gasolin var så pæredanske som æblegrød og stegt flæsk med persillesovs. Og at de måtte stille sig tilfreds med at være verdensberømte i Danmark. Og det var – og er – de.

Pladen er i dag samlerobjekt og går det tårnhøje priser. Desværre blev der ikke plads til den – og de to andre engelsksprogede udgivelser – The Black Box, der udkom i starten af nullerne. Men det burde de have været for at tegnede det fulde billede af ‘Danmarks populæreste rockband’.

Â