En anden still-going-strong-kunstner, Ray Davies fra The Kinks, er også klar med en ny plade, der bærer samme titel som mandens seneste autobiografiske bog. Femten nye sange fra mesterens hånd. Hvad mere kan man næsten forlange? Her er forsmagen, “Poetry”.
Kun et lille årstid efter det seneste album – Nocturnal Koreans – udsender post-punk-bandet Wire et nyt album med titlen Silver and Lead. Og den ny plade udkommer dagen før Wires 40-års jubilæum som en understregning af, at fyrre år i rockens tjeneste ikke betyder, at man hverken er fyrre, fed eller færdig – for nu at citere en aldersdiskriminerende talemåde. Wire har masser at byde på her i 2017.
I denne uge for 40 år siden – nærmere bestemt d. 25/2-1977 – debuterede Peter Gabriel som soloartist med sit eponyme album. Hitsangen “Solsbury Hill” var en slags farvelsang til tiden med bandet Genesis.
Bob Dylan nævner også pladeproducenten, pianisten og sangeren Jim Dickinson (1941-2009) i sin bog, og fremhæver, at Dickinson er hans samtidige. De begyndte begge at spille musik i slutningen af 1950’erne, lyttede til den samme musik og kom begge fra – hver sin ende af – Mssissippifloden. Og Dylan drømmer om at have Dickinson med ved indspilningen af albummet “Oh mercy”, som han er ved at indspille sammen med Daniel Lanois nede i syden. Og Dylan fremhæver, at Dickinson var en frontkæmper for folk og rock på et tidspunkt, hvor de to musikformer blev lagt for had. Og at Dickinson var med til at indspille den allersidste single, som Sun Records fik udgivet, “Cadillac Man”, i 1966.
Irma Thomas er samtidig med Aretha Franklin og Etta James, men har aldrig opnået samme kommercielle succes som de to andre. Bob Dylan nævner hende i sin Chronicles og fortæller en lille anekote, der måske – måske ikke – siger noget om Irmas sans for markedsføring og det, der ligner. The Rolling Stones havde indspillet sangen “Time is on my side”, som Irma havde sunget før, og en avis ville vide, om det ikke føltes godt, at englænderne havde gået i hendes fodspor. Men Irma svarede bare, at hun var ligeglad, for det var ikke hende, der havde skrevet sangen… Det havde nemlig Norman Meade (under pseudonymet Jerry Ragovoy).
Når man lytter til Irma Thomas, så er det lidt svært at forstå, at hun ikke blev mere populær end tilfældet er. Og man kan tydeligt høre, at Mick Jagger og Co. skylder Thomas meget i deres udgave af sangen her.
Rhiannon Giddens har jeg været omkring før. Forgrundsfiguren i Carolina Chocolate Drops er aktuel med sit andet soloalbum Freedom Highway, der allerede har fået roser med på vejen. Igenhar vi at gøre med en yngre kvinde, der har inspirationen helt nede i traditionen, hvor hun enten fortolker glemte sange fra sangskatten eller ksariver sine egne, der lyder som var de fra i går.
I forbindelse med en oppulent genudgivelse af albummet Flowers in the Dirt har Paul McCartney ladet nogle demo-optagelser komme med. Og en første forsmag er nummeret “My brave face” en simpel, akustisk udgave. Men, når en demo lykkes som her, så formår den at fremhæve al det gode ved en sang. Melodien, vokalarbejdet osv.
året er 1987. Taj Mahal giver koncert i North Hollywood. Blandt gæsterne den aften er Bob Dylan, George Harrison og John Fogerty. På Dylans foranledning indtager de tre publikummer scenen og sætter gang i en jam. Og nu er begivenheden gået “viralt”, som det hedder på internetsk…
Fortsætter lidt i det spor, jeg allerede har trådt i. Her med pladedebuterende Lillie Mae, der spiller fiddle, synger og skriver sange i americana-stil. Hun er mest kendt for sit samarbejde med Jack White, der også har produceret den små Lillies debutalbum.
Apropos Dylan, så markerer rootsbandet Old Crow Medicine Show 50-året for udgivelsen af Dylans Blonde on Blonde med en live-plade, hvor de fortolker hele dobbeltalbummet. Og udgivelsen følges op af en turné, hvor sangene vil blive fremført. De kommer dog ikke i nærheden af Skandinavien, men London og Amsterdam (hvis man skulle være interesseret).
“The Beatles were singing, ‘Do you want to know a secret’. They were so easy to accept, so solid. I remembered when they first came out. They offered intimacy and companionship like no other group. Their songs would create an empire. It seemed like a long time ago. ‘Do you want to know a secret.’ A perfect ’50s sappy love ballad and nobody but them could do it. Somehow there was no wussy about it. The Beatles blasted away.” [ Bob Dylan – Chronicles, s. 204 ]
Jeg læser stadigvæk i Dylans krønike, små bidder inden jeg falder i søvn (og som regel falder bogen ud af min hånd lige før…). Man bliver klogere på kunstneren og mennesket Dylan, når man læser bogen – og den overflødiggør mange andre biografers forsøg på at finde ind til den ‘sande’ Dylan.
Magasinet Rolling Stone giver i en artikel en række eksempler på sange, der vender sig mod den nye højrepopulistiske præsident Donald Trump. Og jeghar allerede bragt nogle af dem. Og der er da ingen tvivl om, at det siger en hel del om Trump, at store dele af showbizz sådan vender sig mod ham og hans politik. Det er et sundhedstegn.
This land is your land This land is my land
From California to the New York island;
From the red wood forest to the Gulf Stream waters
This land was made for you and Me.
As I was walking that ribbon of highway,
I saw above me that endless skyway:
I saw below me that golden valley:
This land was made for you and me.
I’ve roamed and rambled and I followed my footsteps
To the sparkling sands of her diamond deserts;
And all around me a voice was sounding:
This land was made for you and me.
When the sun came shining, and I was strolling,
And the wheat fields waving and the dust clouds rolling,
As the fog was lifting a voice was chanting:
This land was made for you and me.
As I went walking I saw a sign there
And on the sign it said “No Trespassing.”
But on the other side it didn’t say nothing,
That side was made for you and me.
In the shadow of the steeple I saw my people,
By the relief office I seen my people;
As they stood there hungry, I stood there asking
Is this land made for you and me?
Nobody living can ever stop me,
As I go walking that freedom highway;
Nobody living can ever make me turn back
This land was made for you and me.
“I’d be lost without my blogger” – Sherlock Holmes
HVAD ER BLOGGEN CAPAC?!
Capac er mit nom de guerre og nom de plume.
Bag det akronymiske palindrom*) gemmer der sig en mand, der mod sin vilje er ved at blive voksen.
Jeg skriver om alt mellem himmel og jord og er drevet af en ubændig nysgerrighed, en lige så ustyrlig lyst til at skrive, tænke og kritisere, hvad der møder mig på min vej gennem livet.
Og det gør jeg så gennem min weblog, min blog, der er en autonom, non-kommerciel, personlig blog.
Det er også en gammeldags blog. Jeg foregøgler ikke nogen, at jeg forsøger at følge med tiden, for eksempel går jeg ikke helhjertet ind for kommerciel streaming af musik, film o.a. Og bloggen er også gammeldags i den forstand, at jeg gerne kigger bagud i tiden. Jeg forsøger ikke at være ung med de unge eller endnu værre ungdommelig. Nej. Jeg står ved min alder og det, jeg kommer af.
Og så er det en dansk blog. Ikke i nationalistisk, xenofobisk, anti-udlændinge-forstand, men i betydningen: skrevet på dansk. Og jeg vil bestræbe mig på at skrive på dansk, så vidt muligt bruge danske ord og vendinger – også som modvægt til den anglificering – ja, amerikanisering – dansk udsættes for hele tiden og i udpræget grad i disse internet-tider og den generelle mangel på omsorg for og omhu med det danske sprog (4.5.2019).
Capac har kørt i 18 år.
Velkommen.
*) Nom de guerre, da. krigsnavn, pseudonym, øge- eller dæknavn, som en soldat tog på sig i krigstjeneste.
Nom de plume, pennenavn, forfatternavn, fingeret navn.
Et akronym er et ord, der er dannet af begyndelsesbogstaverne i to eller flere ord, fx ECU ‘European Currency Unit’, NATO ‘North Atlantic Treaty Organisation’ og aids ‘acquired immune deficiency syndrome’.
Palindromer er ord, ordforbindelser, sætninger eller tal, der læst forfra og bagfra giver samme mening.
What is CAPAC – the blog?
Capac is my nom de guerre et de plume. Behind the name is an old man, who tries not to grow up. I write about anything that comes to my mind, i’m terribly curious, have a intameable desire to write, think and critizise anything on my way through life.
And that is what i do in my weblog. Capac is a autonomous, non-commercial and personal weblog.
It is also an oldfashioned blog. I do not pretend, that I am in touch with these times, for example I do not use commercial streaming of music, movies etc. And my blog is also oldfashioned in the sense that I gladly look backwards in time. I do not try to act young og assume a young attitude. No. I stand by my age og what I come from.
And Capac is a danish weblog. Not in a nationalistic, xenofobic sense, but simply: written in danish. I love writing in danish – also as an alternative to the ongoing anglification – well, americanization – of the danish language, and as an attempt to take good care of the danish language.
The weblog has been running for 18 years.
Welcome
Kontakt / Contact
Hvis du har behov for at kontakte denne blogger, så er e-mailadressen følgende:
capac [SNABELA] capac.dk
NB! Hvis du kontakter mig vdr. en evt. anbefaling af musik eller andet, så læs venligst mine betingelser (nedenfor)!!
If you want to contact the writer of this blog, please use the following e-mail adress:
capac [at] capac.dk
NB! If you contact me concerning recommendations of music etc., I urge you to read my conditions (below).
ANBEFALING AF MUSIK, BØGER, FILM OSV.
Jeg omtaler gerne musik og andre kulturgoder, f.eks. bøger og film i min blog. Hvis du/I er interesseret i at få en udgivelse omtalt, så kontakt mig via min emailadresse
(capac_SNABELA_capac.dk).
Forudsætningen for omtale er, at musikken sendes i form af en ORIGINAL cd eller – meget gerne! – vinyl, da det jo er tidens medie.
OBS. Digitale filer – fx. mp3 og musikvideoer – promotionudgaver af CD’er (for promotion only-cd’er) og hjemmebrændte CD’er med digitale filer bliver ikke omtalt.
Tilsvarende gælder det, at e- og lydbøger ikke omtales, kun gammeldags tryksager.
Når jeg har omtalt musik eller andet sender jeg altid et link til omtale til kontaktpersonen.
Jeg forsøger at omtale de fremsendte medier, så hurtigt det lader sig gøre og gerne i forbindelse med udgivelsestidspunktet. Men det kan ikke altid lade sig gøre, så bær over med capac, hvis der kommer forsinkelser – linket skal nok komme. Det kan sikkert også forekomme, at jeg helt glemmer at omtale en plade.
Desværre.
SOM LÆSERNE HAR BEMÆRKET, SÅ HAR JEG ISÆR OMTALT (ANBEFALET) MUSIK. MEN JEG VIL GERNE OMTALE ANDET, FX. DIGTSAMLINGER, BØGER OM MUSIK, GOD LITTERATUR OG BIOGRAFFILM . SÅ HVIS DU/I ER INTERESSERET, SÅ SKRIV PÅ OMTALTE EMAILADRESSE.
And in english:
I do recommend music, books, films etc. in my weblog. If you want me to recommend a record, book etc. please contact me here:
mr.capac_et_gmail.com
My condition is, that the music must be available
as an original CD og vinyl record.
Digital files (mp3 etc.) and musicvideoes, for-promotion-only-CD’s, and homemade CDs will not be reviewed by me.
The same goes for e- and audiobooks. Only printed books will do.
When I recommend a record, I will send a link to my recommandation to my contact person.
I try to write about the stuff, I receive as fast as possible. But sometimes it takes some time – but the recommandation will come and so will the link. Please be patient.
As the reader of my blog will see, I have first of all written about music, but I would like to write about other stuff such as poetry, books on music, literature and
movies. So if you are interested, please let me know.
Tak
We are each free to believe what we want, and it’s my view that the simplest explanation is; there is no God. No one created our universe, and no one directs our fate. This leads me to a profound realization that there probably is no heaven and no afterlife either. We have this one life to appreciate the grand design of the universe and for that, I am extremely grateful.
(Stephen Hawking)
Min fordanskning:
Vi er hver især frie til at tro, hvad vi vil. Og det er mit synspunkt, at den enkleste forklaring er: Der findes ikke nogen gud. Ingen har skabt vores univers, og ingen styrer vores skæbne. Det fører mig frem til en dyb erkendelse af, at der sandsynligvis ikke findes en himmel eller et liv efter døden. Vi har dette ene liv til at sætte pris på universets storartede design, og det er jeg ekstremt taknemmelig for. [capac]
Cujusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
Et citat af Cicero: ‘ethvert menneske kan tage fejl, men kun en tåbe bliver ved med det’. Vi realskoleelever tog maximet til os med det samme – og frk. Hvass, vores latinlærerinde, gjorde os opmærksom på tilføjelsen: kun en tåbe bliver ved med det. Klogt at huske på, når man laver alle sine fejl…
Musikkens muse
“By the end of the 20th century, it seemed to me that the muse had gone out of music and all that was left was the ‘ic’. Nothing sounded genuine or original. Truth and beauty were passé. Shock was the reigning value and schlock was rating raves in Rolling Stone. I heard one record (company) boss on the radio announcing matter-of-factly, ‘We are no longer looking for talent. We’re looking for a “look” and a willingness to cooperate!’ Another executive told me, as a prelude to rejecting my (then) last album, ‘We’re selling cars now. We’ve got fast cars and cute cars…’ I got the picture. I quit the business”.
Die Bourgeoisie kann nicht existieren, ohne die Produktionsinstrumente, also die Produktionsverhältnisse, also sämtliche gesellschaftlichen Verhältnisse fortwährend zu revolutionieren. Unveränderte Beibehaltung der alten Produktionsweise war dagegen die erste Existenzbedingung aller früheren industriellen Klassen. Die fortwährende Umwälzung der Produktion, die ununterbrochene Erschütterung aller gesellschaftlichen Zustände, die ewige Unsicherheit und Bewegung zeichnet die Bourgeoisepoche vor allen anderen aus. Alle festen eingerosteten Verhältnisse mit ihrem Gefolge von altehrwürdigen Vorstellungen und Anschauungen werden aufgelöst, alle neugebildeten veralten, ehe sie verknöchern können. Alles Ständische und Stehende verdampft, alles Heilige wird entweiht, und die Menschen sind endlich gezwungen, ihre Lebensstellung, ihre gegenseitigen Beziehungen mit nüchternen Augen anzusehen.
Indskrift 2
”For endnu at sige et Ord om Belæringen om, hvorledes Verden skal være, saa kommer Filosofien alligevel altid for sent. Den kommer først til Syne i Tiden som Verdens Tanke, efter at Virkeligheden har fuldendt sin Udviklingsproces og er afsluttet. Historien viser med Nødvendighed det samme, som Begrebet lærer, at det ideale først fremtræder i Modsætningen til det reale med Virkelighedens Modenhed, og at det først da opbygger denne samme Verden, naar den er begrebet i sin Substans, i et intellektuelt Riges Skikkelse. Naar Filosofien maler sit raat i graat, er en af Livets Skikkelser blevet gammel, og med graat i graat kan den ikke forynges, men kun erkendes. Først naar Skumringen bryder frem, flyver
Minervas Ugle ud.” (Hegel)
Indskrift 3
En mand er en succes, hvis han står op om morgenen og går i seng ved nattetid, og ind imellem gør, hvad han har lyst til.
Bob Dylan
Søg og du skal finde
Arkiver
BLOG'N ROLL!
Bibzoom
Bibliotekernes digitale musiktjeneste – musikartikler, genrer og lytteguides
Bo Green Jensen –
filmanmelder, journalist, digter, forfatter m.m. blogger