januar 2018 arkiv

Shoegazing på verdenscafeen: Slowdive

31. januar 2018

Det genopstandne shoegazeforetagende Slowdive er genopstået og har udsendt et album, der har mødt blandet kritik, men mest positiv. Og jeg har booket en billet til deres kommende koncert her i Aarhus for at opleve, om kritikken har ret og om bandet stadigvæk har noget at byde på. Det vender jeg tilbage til selvfølgelig – men her er bandet på verdenscafeen.

BITTE MAXIMUM LAUTSTÄRKE -> -> -> FACES

31. januar 2018

– eller som Gasolin sang: Skru op (nu kommer drønet) -> The Faces er på banen.

Dagens citat er af: Quincy Jones

30. januar 2018

“We need more songs, man. F**king songs, not hooks […]  I’ll figure something out. Man, the song is the sh*t—that’s what people don’t realise. A great song can make the worst singer in the world a star. A bad song can’t be saved by the three best singers in the world. I learned that 50 years ago.” [Quincy Jones lufter sine forbehold over for tidens musik, fx repræsenteret af Taylor Swift, til magasinet GQ]

Right!

 

30.01.1968: Velvet Underground – White Light/ White Heat

30. januar 2018

John Cale var så småt på vej væk fra Velvet Underground og Andy Warhol var ikke længere så tæt på, fordi debutalbummet havde solgt dårligt. Og Velvet Underground havde været undervejs på turné det meste af 1967, hvor de havde fundet den ‘hvide’, støjende lyd, der blev en integral del på dette andet album med den sigende og nærmest stilforegribende titel White Light / White Heat.

Men også dette album blev først retrospektivt gjort til en klassiker. Den solgte ikke voldsomt, men inspirerede mange kommende rockmusikere.

Men Velvet Undergrounds toer var ikke den eneste markante udgivelse på denne frugtbare januardag i ’69. Kaleidoscope (m. David Lindley) udsendte deres toer A beacon from Mars, The Electric Prunes kom med deres tredje Mass in F Minor og kanadiske Steppenwolf debuterede med deres eponyme album med hits som “Born to be wild”og “The Pusher”, der trak albummet op på salgslisten og sikrede bandet dets første store succes. Successen fik ny næring året efter, hvor “Born to be wild” kom med på lydsporet til tidsåndsfilmen Easy Rider. Åh, ja det var tider…

Et ekko af halvfjerdserne: Anna St. Louis

29. januar 2018

Det sker, man falder over noget, man har overset eller -hørt. Det gælder sangerinden og sangskriveren Anna St. Louis, der med sin udgave af akustisk folk lyder som et rigtigt barn af halvfjerdsernes folk. Hendes Firt Songs er udgivet på kassettebånd (!) og som download på det obskure plademærke Woodsist Records, der har specialiseret sig i “arkaiske” musikstykker fra forne tider.