21. februar 2018 arkiv

Capac anbefaler: Finn Olafsson – Acoustic Guitar 3

21. februar 2018

Det er snart seks år siden, jeg første gang omtalte en udgivelse af Finn Olafsson. Det var Music from North Sealand. Siden har Finn været så elskværdig at sende flere af sine udgivelser, så jeg har kunnet give dem nogle anbefalende ord med på vejen. Senest var det genudgivelsen af solopladen Savannah.

Og nu sidder jeg så her og lytter til det seneste opus Acoustic Guitar 3, der som titlen siger er den tredje i række af decideret akustiske guitarplader. Elleve numre med fokus på den akustiske guitar og de muligheder, den giver med forskellige typer og forskellige stemninger (tunings). Pladen følges op med en bog med alle de tekniske oplysninger om noder, fingerplaceringer osv. Illustreret og det hele, så man ikke kan være i tvivl om, at musikken også har et særligt publikum: nemlig dem, der håndterer guitaren. Men, det skal selvfølgelig ikke forstås derhen, at musikken ikke er for sådan nogen som fx mig, der aldrig fik lært at spille guitar, dengang det var oplagt i ungdommen, og som må “nøjes” med at lytte.

Pladen henvender sig til alle, der holder af guitaren som instrument.

Og med en stor variation af guitarstemninger sørger Finn for at oplevelsen af pladen bliver netop så alsidig, udfoldet og varieret, som man kan ønske sig. De fleste numre er skrevet af Finn selv, med undtagelse af stykke nr. 10 “The NRB Waltz”, der skyldes Leonard Ellis. Der er numre tilegnet en datter, Lea. Numre, der er inspireret af gode vine (og vi kender dem fra Jens Rømers “Mit liv med vin og musik”, som jeg tidligere har omtalt) og numre inspireret af guitaristen John Williams, der dyrkede de høje toner og så videre. Musik med mening – ud over den rene musiceren – kunne man fristes til at mene. Guitarstemninger med særlige stemninger, i ordets anden betydning. Stemninger, der er præget af det melodiøse og det emotionelle. Ja, der er undervejs noget både andægtigt og meditativt over passager på pladen, fx nummer to “Shopping in DADGAD”, der rendyrker “stemningen” DADGAD. Og måske afspejler det den “ensomhed”, som guitaristen oplever med sit instrument – i enerum.

Acoustic Guitar 3 passer fint ind i min, lille, private samling af plader med akustisk guitarmusik. Og som disse passer den fint til stille stunder, hvor man har ro og tid til at lytte til de smukke klange fra de mange guitarer og deres særlige “tunings”. Jeg kan kun anbefale den til alle andre, der holder af netop det instrument, guitaren er.

PS. Hvis man vil have en mere guitartekniks anbefaling, så kan man kigge på specialsiden www.guitaren.dk.

Acoustic Guitar 3. Produceret af Finn Olafsson. Olafsongs. Udkom d. 16. 02. 18 på Olafssons 65-års fødselsdag.

Det kommunistiske manifest

21. februar 2018

I dag er det også årsdagen for udgivelsen af Karl Marx’ og Friedrich Engels “Det kommunistiske manifest”, hvor de klassiske marxistiske ideer om “proletariatets diktatur”, det stats- og klasseløse samfund og den fælles ejendomsret til produktionsmidlerne osv. blev fremlagt i kort form. Det er sådan et værk, der fortsat er en udfordring for ethvert tænkende menneske. Bogen indledes med den berømte sætning: “Der går et spøgelse rundt i Europa – kommunismens spøgelse”. Og selv om borgerlige politikere og meningsdannere i årtier har forsøgt at mane dette spøgelse i jorden, så går det fortsat rundt i Europa, når befolkningerne protesterer og aktionerer mod ulighed, uretfærdighed osv. Jeg ved ikke om bogen er en del af Enhedslistens pensum, men den burde være det.

50: Blood, Sweat and Tears – Child is father to the man

21. februar 2018

På denne dag i 1968 udkom jazz-rock-orkesteret Blood, Sweat & Tears’ debutalbum Child is father to the Man. Og det kan nok være, at det gav genlyd i rockverdenen. Albummet var med til at støbe genrebetegnelse “jazz-rock”, der kom til at præge musikken langt ind i de følgende årtier. Læs lidt mere om B,S & T – her.

BST i en fin optagelse fra den tyske Beat-Workshop:

Nina Simone in memoriam

21. februar 2018

I dag ville hun, Nina Simone – sanger, pianist, arrangør, borgerrettighedsforkæmper og meget mere – være blevet 85 år. Men desværre nåede hun kun de 70 og døde i april 2003. Men hendes plader genoptrykkes stadigvæk, for hun var en ener.