24. februar 2018 arkiv

Neil Young på Roxy Theatre

24. februar 2018

Der er koncertsteder. Og så er der koncertsteder. Nogle navne er mere berømte end andre. Fx Fillmore eller Roxy. Sidstnævnte, der er beliggende på the Sunset Strip i det vestlige Hollywood, var oprindeligt en stripklub. Men i 1973 blev stedet overtaget af folk fra musikbranchen – bl.a. Lou Adler, David Geffen m.fl. – og blev til et spillested.
Første optrædende var Neil Young, der sammen med Crazy Horse indtog stedet den første uge med musik fra albummet Tonight’s the Night. Denne koncert er nu under udgivelse fra Neil Youngs meget omtalte arkiver, og er i handlen som såvel CD og vinyl (dobbeltalbum) til april.
Mange andre har udgivet musik fra det spillested, fx Frank Zappa, Warren Zevon, Bruce Springsteen, Ramones og Bob Marley.

Senere samme år…

Joan Baez på falderebet

24. februar 2018

Years ago, when I asked my vocal coach, when will I know it’s time to quit? And he said, your voice will tell you. It’s just gotten more and more difficult to do what I need to do to keep the voice even respectable. The high range is gone and the lower range is — actually I like it right now. It’s kind of a reflection of this last 60 years on the road. And then there are other things: I want to paint, and spend a little time trying to shut up and be quiet. [Joan Baez, L.A.Times]

 

At glo på sko: Slowdive

24. februar 2018

Shoegazing eller bare shoegaze er en underlig genrebetegnelse. Men forklaringen er enkel nok. Igen er det musikpressen, der i sin evige jagt på brændstof til læserne har døbt en række indierockbands fra firserne og halvfemserne “shoegazere”, fordi bandmedlemmerne i deres scenefremtræden var/er introverte og havde/har travlt med at kigge ned på de mange effektpedaler, der bruges til guitarerne for at frembringe en særlig sound.

Pejlemærket for shoegaze er legendariske Bloody Valentines første plader. Musikalsk kan det være lidt sværere at indkredse genren. Men shoegazerne kiler sig ind mellem den første post-punk og grungen og britpoppen og kendetegnes ved æteriske, drømmeriske stemmer, forvrængede guitarer og et lydbillede, hvor alt glider sammen. Ikke for ingenting er genren også blevet kaldt “drømmepop”.

At shoegaze langt fra er fortid blev understreget for ikke så længe siden, hvor bokssættet Still in a dream. A Story of Shoegaze 1988-1995 udkom og dokumenterede spændvidden i genren. Og det blev understreget , da shoegazeflagskibet Slowdive sidste år efter en pause på 22 år udsendte en ny, velmodtaget plade og gav koncerter i Danmark, der gav genlyd i musikpressen. I aften står Slowdive igen på en dansk scene her i Aarhus og jeg har været heldig at få en billet til den i øvrigt udsolgte koncert. Så må vi se og høre om Slowdive kan bringe publikum ind på drømmesporet. Herom i morgen.