22. august 2019 arkiv

1969: Jazz Bilzen

22. august 2019

Men også i Europa var der festivaler, der kunne konkurrere med Woodstock. Bob Dylan tog til Isle of Wight, og i Belgien afviklede man Bilzen Jazz, der havde været en stor musikalsk begivenhed siden 1965. Oprindeligt var det en ren jazzfestival, men hurtigt transformeredes den til at omfatte alt muligt andet, fra skiffle til punkt og reggae.

I 1969 optrådte Deep Purple, Shocking Blue, The Moody Blues, Soft Machine, Bonzo Dog Doo Dah Band, The Move og Blossom Toes. Bilzen festivalen bliver af mange betragtet som en slags urfestival for alle europæiske festivaler. Den ophørte i starten af firserne, fordi arrangørerne var trætte af ballade på festivalen og problemer med sikkerhed osv. Og også problemer med at finde de rigtige sponsorer. I stedet fik man så Rock Werchter, en stor festival, der kører endnu i byen Werchter i Belgien.

1969: Harlem Cultural Festival

22. august 2019

I den forgangne weekend markeredes 50-året for Woodstock Festivalen. Men meget få husker, at vi i disse dage kan markere 50-året for Harlem Cultural Festival, der forløb i perioden 29. juni – 24. august i det år. Men Rolling Stone genopfrisker, hvad der skete, da “Det sorte Woodstock” blev afviklet.

Festivalen havde til formål at fejre sort musik, kultur og politik, der fremmede den sorte bevidsthed og stolthed. Og måske finder vi lidt af forklaringen på, hvorfor mange medier er så stille om denne store festival – i tresserne var den sorte befolkning politisk vakt og i opposition til det etablerede samfund. Og ved festivalen optrådte de sorte pantere som sikkerhedsfolk ved koncerter, fordi det lokale politik ikke ville. Og amerikanerne har svært ved at tilgive datiden politisering, selv i dag.

Blandt de mange optrædende fandt man Nina Simone, B.B. King, Sly & the Family Stone, Chuck Jackson, Abbey Lincoln & Max Roach, The 5th Dimension, Gladys Knight and the Pips, Stevie Wonder, Mahalia Jackson og Moms Mabley. Og koncerterne blev filmet – akkurat som tilfældet var med Woodstock – men blev aldrig genstand for kommerciel distribution. Og det forklarer nok også noget om, hvorfor festivalen så hurtigt gik i glemmebogen.

 

 

Erindringsglimt: Fra en legeplads i barndommen

22. august 2019

Noget af det, de såkaldt sociale medier (er medier ikke altid sociale?), kan, er at dele dokumenter fra fortiden. Således faldt jeg i dag over ovenstående foto af en rutsjebane på en af min barndoms foretrukne legepladser. Nemlig den, der lå – og stadigvæk ligger – i “byparken” i Havnegade i Esbjerg. Der har jeg leget ofte, da jeg var en bette knægt. En offentlig legeplads med personale til at holde styr på løjerne. En legeplads, der udmærkede sig ved at bestå af gedigne legeredskaber i holdbart metal og træ. Så holdbart, at noget af det stadigvæk er som dengang. Rutsjebane, klatrestativ, karussel med små cykler, sandkasse  m.m. Da jeg sidst besøgte den – sidst i 1990’erne, var det som at blive “beamet” tilbage til en barndom med korte bukser, sol i håret og timers leg på den lille legeplads. Og jeg ønskede og ønsker mig, at legepladsen vil blive bevaret – selv om rygter vil vide, at emsige byggespekulanter har forelsket sig i netop det stykke jord. Tja.