1. september 2020 arkiv

DB Radio: Crazy Glitzy Cool

1. september 2020

Here’s a genre that has emerged in the last 20 years or so- and continues to gather steam. Fractured rhythm, stuttering vocals, beats that sound like something (or someone) falling down stairs. “Computer” sounds, sliced and diced. Languages. Textures. Artificiality. Brief and to the point.

But what does it mean? What does it say about us, about the state of things, that this kind of music has happened? It’s absurd, humorous, unsentimental. In this music we are the machines, but the machines are broken. More than ever gadgets and the web are extensions of ourselves- we penetrate them and they penetrate us…like some sick Cronenberg movie…and here is a musical expression of what that feels like.

-David Byrne

Pictures of Lily – en tv-premiere

1. september 2020

En klassisk optagelse fra min barn- og ungdoms Beat-Club, hvor Uschi Nerke(-Petersen) – vært på programmet fra 1965-1972, derefter på Musikladen til 1978 – fortæller, at The Who egentlig skulle have spillet “My Generation”, men foretrak at levere deres nye single “Pictures of Lily”. Vi skriver den 19.04. 1967.

Corona og trafik – mere brokkeri

1. september 2020

Medens jeg cyklede op ad bakken på Jyllands Alle (på min hustrus el-cykel) i sporet på en ung, slank, veltrænet mand på racercykel pønsede jeg allerede på dette indlæg. Jeg har været en tur (cirka den månedlige) ind i den centrale Århus for at ordne tre små indkøb. Og det er i sig selv intet problem at cykle rundt i Århus, hvis man er stedskendt. Århus er stadigvæk en cykelby, hvor cyklisterne har relativt gode trafikale vilkår.

Men på et punkt står det rigtig sløjt til. Cykelparkering. Der er områder til cykler, fx ved banegården, ved banegraven, ved Bruuns Galleri og op ad Strøget. Men, men, der er overfyldt i en grad, man har svært ved at beskrive. Man skal opleve det, gerne medbringende sin egen cykel, som man så har umådeligt svært ved at få parkeret nogetsteds. Problemet hænger utvivlsomt sammen med at flere – måske ansporet af coronarestriktionerne i den offentlige trafik – tager cyklen ind  til byen, og sammen med manglende offentlig opmærksomhed på netop den problemstilling, som de mangelfulde parkeringsforhold udgør i 2020. Og måske afspejler dette lille tohjulede problem i virkeligheden et større problem, nemlig at trafikreguleringern i Århus midtby lader meget tilbage at ønske. Der er for mange biler, for mange cykler, for ringe offentlig transport – og for dårlig offentlig planlægning.

Og ja, Jacques Tati forudså allerede i 1971 det trafikale helvede, vi er endt i…