22. juli 2021 arkiv

50: McGuinness Flint –

22. juli 2021

I disse dage for et halvt århundrede siden udkom der flere gode plader. Ud over plader med pigegruppen Fanny (Charity Ball), Black Sabbath (Master of Reality), Deep Purple (Fireball), Jack Bruce (Harmony Row) og The Moody Blues (Every Good Boy deserves favour) kom også en plade, som har stået mit musikhjerte nært, nemlig McGuinness Flint og deres Happy Birthday Ruthy Baby.

McGuinnes Flint var ikke et stort navn, snarere et kultnavn, bestående af tidligere medlemmer fra Manfred Man og John Mayalls Bluesbreakers. Sangskriverduoen Gallagher og Lyle var også med en overgang.

Spion ved en tilfældighed – spansk tv-serie

22. juli 2021

Under den lidt misvisende titel Spion ved et tilfælde viser DR for tiden den spanske tv-serie Dime quién soy (Fortæl mig, hvem jeg er). En filmatisering af Julia Navarros roman af samme titel. Når den danske titel er lidt misvisende, så hænger det sammen  med, at det bestemt ikke er en tilfældighed, at hovedpersonen Amelia (spillet af Irene Escolar) bliver en “blind” spion. Tværtimod er der tale om en ganske bevidst, ja kynisk, handling, som Amelia bliver genstand for.

I en (sommer)tid, hvor DR – og TV2 for den sags skyld – skraber bunden, når det gælder nogenlunde intelligent underholdning for seerne og gerne griber til genudsendelser af tidligere programmer, er det nærmest overraskende, at DR byder på en ny serie, og ikke bare en ny serie, men noget så eksotisk som en spansk serie. Det er sgu ikke hverdagskost på den gamle tv-station.

Når så der oven i købet er tale om en særdeles seværdig serie, så er det lige før man klapper i hænderne.

Serien handler om overklassepigen Amelia, der sympatiserer med den af kommunister, anarkister og socialister bestående folkefront, der er dannet i 1930’erne som modstykke til den fascistiske general Franco, der sidder på magten. Amelia engagerer sig i frontens arbejde i sin egenskab af uddannet skolelærer og møder derigennem franskmanden Pierre, der også har forladt sin velhavende baggrund for at arbejde for kommunismens sag. Og Amelia forlader sin familie og sit nyfødte barn for at følge Pierre til Buenos Aires for at arbejde for etableringen af et lokalt kommunistpart – uvidende om, at Pierre og hans kontakter i Europa vil bruge hende som spion i sagens tjeneste.

Serien – i hvert fald de to første afsnit, som jeg har set – tegner et billede af det klima af mistillid, kontrol og dogmatik, der prægede den kommunistiske del af folkefronten – og som siden hen var en væsentlig del af forklaringen på, at folkefronten havde mere end svært ved at finde fælles fodtrin og siden tabte forsmædeligt til Franco-styret. Det taler for serien, at den formår at skildre konflikterne, intrigerne og hele det urene spil, der foregår ganske overbevisende. Og det gør den til meget mere end en spændingsserie, sådan som den danske titel antyder. Nemlig til en serie der er et psykologisk studie i en særlig historisk sammenhæng. Hvis man ikke har andet at bruge sin sommer på, kan den kun varmt anbefales.