Napster – i anledningen af et 10 Ã¥rs jubilæum

21. december 2009

I Ã¥r er det 10 Ã¥r siden en ung college-student ved navn Shawn Fanning iværksatte et projekt kaldet Napster. Projektets idé var, at computere verden over kunne dele de filer – musikfiler – der lÃ¥ pÃ¥ de enkelte computere. Fænomenet er siden blevet kendt under det kontroversielle begreb “fildeling” eller “fildelingservice”. Indtil da havde fildeling af musik ogsÃ¥ været muligt via email, nyhedsgrupper, ftp-servere og andet, men slet ikke i det omfang, som Napsterprojektet muliggjorde.

Der gik da heller ikke mere end et års tid, før Napster havde musikindustrien på nakken og blev forvandlet til et forretning, hvor man mod betaling kunne streame, sælge og købe musik.

Musikbranchens sejr over Napster skulle siden vise sig blot at være begyndelsen på en årelang kamp mod noget, der nærmest havde viral karakter. Når en virus var blevet nedkæmpet, havde var den alllerede muteret og dukkede op andre steder i nye former.Vi kender historien i store træk frem til Pirate Bay.

Det paradoksale er, at den unge collegestudent Fannings projekt åbenbarede de muligheder for musikdistribution (og distribution af andre filer), som internettet potentielt rummede, men som endnu ikke var realiseret i fuld omfang. Den nye teknologi pegede frem mod et marked, hvor musikkonsumenterne i princippet kunne finde alverdens musik (og andet) og hente det lige ned på deres computer. Og oven i købet gennem en prisbillig og nem teknologi for producenterne. Det burde være enhver liberalistisk indstillet producents drøm at kunne nå ud til kunderne verden over med en relativt billig distributionsform. Problemet var selvfølgelig, at fildelingen via Napster skete illegalt.

Ti Ã¥r efter er der sÃ¥ kommet en række legale fildelinstjenerster – vi har allerede nævnt Spotify, Play osv. – der træder i Napsters fodspor. Billig og næste ubegrænset adgang til musik i kvalitetskomprimerede formater. Og noget tyder pÃ¥, at disse tjenester i det mindste har dæmpet den illegale fildelingsaktivitet. Prisen for de nye tjenester har sÃ¥ været, at musikbranchen har mÃ¥ttet sige farvel til den fortjeneste, der engang var pÃ¥ musik – i CD’ens og grammofonpladens storhedstid. Nu mÃ¥ musikbranchen indstille sig pÃ¥ det globale markeds vilkÃ¥r, hvor udbud og efterspørgsel vil bestemme prisen for en musikfil. Markedet er ikke helt frit endnu – hvis vi ser bort fra den illegale del af det. Fx kan danskere ikke uden videre købe mp3filer pÃ¥ salgssteder som amazon.com. Men det skal nok komme. [Kilde: NPR – læs ogsÃ¥ kommentarerne til artiklen]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Skriv en kommentar

118 har læst indlægget
14,762