Er folkeskolen god nok?

25. marts 2007

Frøknen har tysk for til næste uge. Hun har fÃ¥et til opgave at skrive sætninger med forholdsordsled. Og fÃ¥r at vide, at hun skal “analysere” sætningerne (“sætte kryds og bolle”). Tysklæreren forudsætter, at hun har lært det i dansk; men det har hun ikke – . Jeg spørger hende, om hun har lært noget om de forskellige forholdsord, og hvad de styrer? Det har hun heller ikke. Hm.
Tilføjelse: Efter manys replikker får jeg brug at tilføje, at mit ærinde ikke er at kritisere folkeskolelærerne i almindelighed. De har ikke de bedste arbejdsvilkår. Tænk blot på diskussionen om elevplanerne.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4 kommentarer

  1. /many kommentarer:

    Det er med grammatik, som med den lille tabel: Begge (og andet lærdom fra skolen), forudsætter, at der sker en vis træning hjemme.

    Alt for tit oplever vi lærere, at forældre piver over alt det, lille Svend-Bendt ikke har lært i skolen. Forespurgt om engagement i barnets lektier siger de alle til hobe: 1. Han har aldrig lektier for! og 2. Svend-Bendt har så mange fritidsinteresser, det er svært at nå det hele og 3. Vi vidste ikke, at vi skulle kigge efter lektier i Svend-Bendts skoletaske?

    Kan hænde, dit barn ikke mener at have stiftet bekendtskab med dette eller hint i klassen, men lur mig om ikke en eller anden lærer har forsøgt at banke lidt lærdom ind i hende – hun har bare, bekvemt, undladt at skrive øvelserne i sin lektiebog og noteshæfte.

  2. capac kommentarer:

    @many: Forældrene kan selvfølgelig ikke løbe fra deres ansvar. Det ændrer ikke ved, at man som forælder oplever, at det kniber med indlæringen af elementære færdigheder. Den forklaring, vi fÃ¥r af lærerne, er, at der ikke er tid nok til fx at øve tegnsætning og sætningsanalyse. Jeg er da overbevist om, at lærerne gør, hvad de kan for at “banke lærdom” ind i hovedet pÃ¥ poderne. Hvad jeg peger pÃ¥ her, er vel ogsÃ¥ kun det problematisk i at forudsætte en lærdom fra andre fag, der ikke i tilstrækkelig grad har formÃ¥et at give dem den lærdom. I øvrigt ved jeg, at tysklærerens egen kone har pÃ¥talt paradokset over for ham…

  3. /many kommentarer:

    Vi kan stille truget til r̴dighed, fylde det op og tvinge eleverne hen til det Рmen f̴ dem til at drikke b̴de ude og hjemme, det er m̴ske lige i overkanten af vores form̴en, hm?

  4. capac kommentarer:

    @many: Ja, du og mange af dine kolleger gør sikkert, hvad I kan. Men det er ikke altid, at truget er fuldt. Og mÃ¥ske er det ogsÃ¥ for lille, for hullet, for…

Skriv en kommentar

382 har læst indlægget
13,587