Er folkeskolen god nok?

25. marts 2007

Frøknen har tysk for til næste uge. Hun har fået til opgave at skrive sætninger med forholdsordsled. Og får at vide, at hun skal “analysere” sætningerne (“sætte kryds og bolle”). Tysklæreren forudsætter, at hun har lært det i dansk; men det har hun ikke – . Jeg spørger hende, om hun har lært noget om de forskellige forholdsord, og hvad de styrer? Det har hun heller ikke. Hm.
Tilføjelse: Efter manys replikker får jeg brug at tilføje, at mit ærinde ikke er at kritisere folkeskolelærerne i almindelighed. De har ikke de bedste arbejdsvilkår. Tænk blot på diskussionen om elevplanerne.

4 kommentarer

  1. /many kommentarer:

    Det er med grammatik, som med den lille tabel: Begge (og andet lærdom fra skolen), forudsætter, at der sker en vis træning hjemme.

    Alt for tit oplever vi lærere, at forældre piver over alt det, lille Svend-Bendt ikke har lært i skolen. Forespurgt om engagement i barnets lektier siger de alle til hobe: 1. Han har aldrig lektier for! og 2. Svend-Bendt har så mange fritidsinteresser, det er svært at nå det hele og 3. Vi vidste ikke, at vi skulle kigge efter lektier i Svend-Bendts skoletaske?

    Kan hænde, dit barn ikke mener at have stiftet bekendtskab med dette eller hint i klassen, men lur mig om ikke en eller anden lærer har forsøgt at banke lidt lærdom ind i hende – hun har bare, bekvemt, undladt at skrive øvelserne i sin lektiebog og noteshæfte.

  2. capac kommentarer:

    @many: Forældrene kan selvfølgelig ikke løbe fra deres ansvar. Det ændrer ikke ved, at man som forælder oplever, at det kniber med indlæringen af elementære færdigheder. Den forklaring, vi fÃ¥r af lærerne, er, at der ikke er tid nok til fx at øve tegnsætning og sætningsanalyse. Jeg er da overbevist om, at lærerne gør, hvad de kan for at “banke lærdom” ind i hovedet pÃ¥ poderne. Hvad jeg peger pÃ¥ her, er vel ogsÃ¥ kun det problematisk i at forudsætte en lærdom fra andre fag, der ikke i tilstrækkelig grad har formÃ¥et at give dem den lærdom. I øvrigt ved jeg, at tysklærerens egen kone har pÃ¥talt paradokset over for ham…

  3. /many kommentarer:

    Vi kan stille truget til r̴dighed, fylde det op og tvinge eleverne hen til det Рmen f̴ dem til at drikke b̴de ude og hjemme, det er m̴ske lige i overkanten af vores form̴en, hm?

  4. capac kommentarer:

    @many: Ja, du og mange af dine kolleger gør sikkert, hvad I kan. Men det er ikke altid, at truget er fuldt. Og mÃ¥ske er det ogsÃ¥ for lille, for hullet, for…

Skriv en kommentar

Warning: Undefined variable $user_ID in /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-content/themes/skimmedmilk1.2/comments.php on line 78

409 har læst indlægget
Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mdv_post_count() in /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-content/themes/skimmedmilk1.2/single.php:62 Stack trace: #0 /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-includes/template-loader.php(106): include() #1 /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-blog-header.php(19): require_once('/customers/1/9/...') #2 /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/index.php(17): require('/customers/1/9/...') #3 {main} thrown in /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-content/themes/skimmedmilk1.2/single.php on line 62