Når musikken spiller på nettet

26. februar 2010

Med jævne mellemrum vender jeg tilbage til problemet vedrørende distribution af musik pÃ¥ internettet. Internettet og de til stadighed mere avancerede teknologier for fildeling har muliggjort en markedsføring af musik, som man ikke engang drømte om for 20-30 Ã¥r siden. I princippet kan en enkelt sang gøres tilgængelig for enhver internetbruger kloden rundt, nÃ¥r først den er lagt ud pÃ¥ en dertil indrettet side. Det er ligetil, nÃ¥r først teknologien er pÃ¥ plads. Men inden man fÃ¥r dollartegn i øjnene, skal man ogsÃ¥ besinde sig pÃ¥, at denne globale distributionsmulighed vil skærpe konkurrencen. Musikken vil mere end nogensinde før være underlagt det, man kalder “markedets mekanismer”. Udbud og efterspørgsel. Sagt pÃ¥ en anden mÃ¥de, sÃ¥ vil det ikke være muligt at fastholde et prisniveau, som i grammofonpladens og cd’ens storhedstid. Vi har allerede set det med cd’erne. Medens man herhjemme holder fast i en vejledende udsalgspris pÃ¥ ca. 150 kr pr. cd, sÃ¥ er det nærmest undtagelsen at se nye cd’er til priser over 100 kr (inkl. forsendelse) pÃ¥ diverse store internetbutikker. Og priserne falder lynhurtigt. Tendensen er ogsÃ¥ tydelig pÃ¥ mp3-omrÃ¥det.

Kampen om internettet handler om penge. Det illustreres ganske godt af en lille artikel i Berlingske Tidende om konflikten mellem KODA – sangskrivernes organisation – og Ifpi, pladeselskabernes brancheorganisation. Artiklen handler om et problem, jeg tidligere har haft oppe at vende: Hvorfor er de nye tjenester som fx Spotify eller de mange streamingstjenester ikke et et tilbud for danske internetbrugere? De to organisationer beskylder hinanden for grÃ¥dighed. Hvor debatten og skænderiet vil ende henne er svært at sige. Men for mig at se handler det i høj grad om at parterne besinder sig pÃ¥ de nye markedsvilkÃ¥r. Med de nye tjenester er det muligt at komme ud til rigtig mange konsumenter – og dermed mulighed for at tjene penge – men det er nødvendigt at gøre op med indgroede forestillinger om, hvordan prisen skal fastsættes og hvordan overskuddet skal fordeles.

Apropos: ITunes har solgt 10 milliarder numre…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Skriv en kommentar

196 har læst indlægget
14,690