Musik i banken – Check in Music
1. september 2010Pladebranchen – er det overhovedet den rigtige betegnelse længere? – skal finde nye veje at distribuere musik på. Pladesalget – salget af cd’er – er faldende og selv om salget af digitale musikfiler har været i vækst, så har stigningen ikke kunnet kompensere for tabet på cd-markedet.
Men det er alligevel lidt interessant – overraskende ligefrem – at læse, at Universal Music nu vil forsøge at sælge musik gennem Nordea Bank i Norge! Tanken er, at kunderne for ca. 25 kroner om måneden, vil kunne hente musikken fra Universals kataloger.
Ved nærmere eftertanke er det måske slet ikke så underligt. Musik og musik konsumtion er blevet en biting. Vi så det med TDC-Play, hvor den såkaldt gratis musiktjeneste var en del af en større pakke med internet, telefoni osv. Selv den meget omtalte tjeneste Spotify lader musikken gå hånd i hånd med reklamer, hvis man ikke ønsker at betale for varen. Vi må nok se det i øjnene. Musik for musikkens egen skyld er på vej til at blive et nichefænomen.
Musikalsk kommentar:
1. september 2010 kl. 17:11
Er film på samme vej ?
http://epn.dk/brancher/underholdning/film/article2153022.ece
1. september 2010 kl. 17:16
@mb: Ja, mon ikke!?