California Dreamin’

1. februar 2011

All the leaves are brown
And the sky is gray
I’ve been for a walk
On a winter’s day

I’d be safe and warm
If I was in L.A.
California dreamin’
On such a winter’s day

Stopped into a church
I passed along the way
Oh, I got down on my knees
And I pretend to pray

You know the preacher likes the cold
He knows I’m gonna stay
California dreamin’
On such a winter’s day

All the leaves are brown
And the sky is gray
I’ve been for a walk
On a winter’s day

If I didnt tell her
I could leave today
California dreamin’
On such a winter’s day

(California dreamin’)
On such a winter’s day
(California dreamin’)
On such a winter’s day

Det er sÃ¥dan en dag, hvor man godt kan begynde at drømme om sol og varme. Akkurat som John Phillips og Michelle Phillips  gjorde, da de skrev sangen ‘California Dreamin'” om denne længsel mod et varmt og solbeskinnet sted. En klassisk popsang om noget alment menneskeligt, der gør sig gældende i hverdagen. Ønsket om at være et andet sted end lige der, hvor man er. Sangen blev  skrevet i 1963, da parret boede i New York og endnu ikke var blevet til en del af Mamas & Papas, som hittede med sangen i 1965.
Det pudsige er, at Mamas & Papas først indspillede sangen som backinggruppe for den dengang populære folkesanger Barry McGuire (ham med ‘Eve of Destruction’). McGuire havde sat Mamas & Papas i forbindelse med produceren Lou Adler og dermed sørget for, at gruppen fik en pladekontrakt. Som tak kvitterede de med at lægge stemmer til McGuires version pÃ¥ albummet This Precious Time. McGuire havde ikke noget stor eller markant stemme. Og man kan godt høre, at det er de andre fire, der fÃ¥r sangen til at fungere. Mamas & Papas indspillede deres egen version kort tid efter med ikke blot det samme arrangement, men det samme indspilningsspor, som pÃ¥ McGuires udgave. Faktisk skulle man kunne høre lidt af McGuires stemme i indledningen af den nye version og hans mundharmonika lidt længere inde i nummeret. Indspilningen gik hurtigt, og man nÃ¥ede ikke helt at fÃ¥ slettet sporene… Eneste nydannelse var tværfløjten, som blev spillet af den kendte jazz-fløjtenist Bud Shank.
Mamas & Papas plade var en sleeper. Der gik nogle måneder, før den omsider indtog hitlistens top i begyndelsen af 1966.
I dag er den en af Mamas & Papas klassiske sange, som man altid vil finde på deres mange opsamlinger. Og sangen er blevet fortolket af et hav af andre kunstnere, bl.a. The Beach Boys, The Four Tops, The Seekers og The Carpenters.

Mamas & Papas i med en liveversion fra Hullabaloo, den 14. marts 1966

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 kommentarer

  1. AagePK kommentarer:

    Mamas and Papas vidste jo godt, hvor man henter gode studie-musikere.
    Som andre jazzfolk af hans generation var Bud Shank jo heldigvis ikke bange for at blande sig på pop-markedet: sammen med Bobby Bryant lavede han f.eks en forrygende udgave af Hair-melodien Be-in/Hare Krishna. Og med Michel LeGrand dennes Windmill of your Mind.
    Uden jazz-musikere havde der jo nok ikke været ret meget Tamla-Motown heller.

  2. capac kommentarer:

    @AagePK: Næ, rigtige musikere har sjældent fine fornemmelser..

Skriv en kommentar

255 har læst indlægget
14,686