Elvis Costello og pladeselskabernes grådighed

29. november 2011

Jeg kan endnu huske dengang, Elvis Costello var en ung, vred mand, der – for at sige det pænt – var utilnærmelig og afvisende over for pressefolk, der ville interviewe ham. Han lod musikken tale. Det har han sÃ¥dan set gjort siden hen – og det musikalske udtryk er blevet bredere. Men han har Ã¥benbart ikke glemt, hvordan man provokerer omverdenen.

Inden længe Universal Records et boksæt, The Return of the Spectacular Spinning Songbook med Costello. Den bestÃ¥r af CD, DVD, vinyl EP og en sÃ¥kaldt coffee-table book. Oplaget er begrænset til 1500 og prisen er pÃ¥ den forkerte side af 200£. For den halve pris kan man fÃ¥ Louis Armstrongs boxsæt Ambassador of Jazz, der indeholder 10 fulde CD’er. Og Costello foreslÃ¥r, at man køber den i stedet…

PÃ¥ sin hjemmeside – www.elviscostello.com – skriver han, at ‘der var engang, hvor udgivelsen af en ny titel med din favoritkunstner var Ã¥rsag til ophidselse og glæde, men sÃ¥dan er det desværre ikke mere […] Her pÃ¥ www.elviscostello.com ser vi os desværre ude af stand til at anbefale denne herlige sag, der har en pris, som enten er en trykfejl eller en satire’. Og Costello foreslÃ¥r, at hans fans venter til boksen kommer pÃ¥ udsalg.

"Hvis du virkelig ønsker at købe noget særligt til den, du holder af, på dene tid af året, så kan vi helhjertet anbefale Ambassadors of Jazz Louis Armstrong".

Jeg tror, Costello giver udtryk for noget, mange oplever, nÃ¥r pladeselskaberne udstiller deres grÃ¥dighed ved relanceringen af kunsternes musik. Ikke altid, men jævnligt kommer der udgivelser, der mere handler om at skaffe profit til de Ã¥h sÃ¥ betrængte pladeselskaber end om at markedsføre musik…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Skriv en kommentar

182 har læst indlægget
13,380