Betalingsringens symbolik

21. februar 2012

I fell in to a burning ring of fire

I went down,down,down

and the flames went higher.

And it burns,burns,burns

the ring of fire

the ring of fire.

Medens jeg læser dagens nyheder om den famøse “betalingsring” i København nynner jeg stille for mig selv med på Johnny Cash’ “Ring of Fire“. Den handler ikke om en betalingsring, men om kærlighedens brændende ring, som man kan falde i og brænde sig noget så gevaldigt på. Men associationskæderne trak alligevel sangen frem i bevidstheden.

Sagen om betalingsringen er blevet noget nær et spørgsmål om regeringens overlevelse, hvis man ellers kan tro de borgerlige kommentatorers udlægning af problemerne med dens vedtagelse. Og er det ikke underligt, at spørgsmålet om en lokal betalingsring i hovedstaden kan få sindene sådan i kog? I Helsinki, London og andre steder har man med succes etableret betalingsringe – selv om der selvfølgelig har været debat forud.

Når betalingsringen, der jo er en fornuftig idé, fordi den tager fat på to store problemer – den voksende trafiktæthed i hovedstaden og forureningen, kan få sindene sådan i kog, så hænger det sammen med, tror jeg, at den handler om at hæmme og begrænse udfoldelsen af især privatbilismen. Og privatbilen er ikke bare et transportmiddel (til og fra arbejde, daginstitutioner osv.), sådan som man kan få indtryk af i debatten. Privatbilen er et symbol. Et symbol på det forbruger- og vækstsamfund, vi lever i. Fx er det kendt, at bilsalget er en af de vigtigste økonomiske indikatorer for, om det ‘går godt’ med væksten. Sælges der flere biler, så forbruges der mere osv. Privatbilen er også et symbol på den borgerligt-liberale ideologiske drøm om individets frihed. At eje og køre i et automobil er ensbetydende med at udøve personlig frihed – også selv om de sidder fast i en motorvejskø på vej mod Københavns centrum. Det er også således, man kan forstå de borgerlige partiers (og en række borgerlige socialdemokratiske borgmestres…) modstand mod selve idéen om en betalingsring, hvis vi et øjeblik ser bort fra alle de tekniske problemer.

Kampen om betalingsringen i København har med andre ord symbolsk betydning. Den handler ikke kun om København (der sandt for dyden ville tage sig bedre ud med færre biler….). Den handler om, hvilken vej samfundet skal udvikle sig. At hæmme, begrænse privatbilismen er et symbolsk livstag med selve forestillingen om et samfund, der bygger på uendelig vækst. Og den er også et livtag med den ideologiske forestilling, som er udbredt i dette land, om, at den personlige frihed uhæmmet kan ske på fællesskabets bekostning.

20 kommentarer

  1. Donald kommentarer:

    Det er nøjagtigt det, som går for sig: Oppositionen vil gerne have noget at grine ad, SF mener at ringen er OK fordi som du siger London har haft stor glæde af sådan en.

    Kritikere siger at London er større end Danmark.

    Men Oslo, så, for den da!

    Er der ikke ogsÃ¥ S’ere som egentlig gerne sÃ¥ at Thorning fik noget at rive i? Usympatisk kritik fra egne rækker kan man jo ikke helt undgÃ¥, men hun kunne nok have forebygget lidt af det ved at forklare Vestager at en regering, som ikke fulgte statsministerens hovedlinier, mÃ¥tte blive svag. MÃ¥ske Vestager har sagt, nÃ¥ sÃ¥ kan det ogsÃ¥ være ligemeget?

    Er der nogen indikation på forholdet ml. Vest og Thor?

  2. capac kommentarer:

    @Donald: Der tales sÃ¥ meget om ‘symbolpolitik’ i disse tider – underforstÃ¥et, at der er tale om politik, der tjener ideologiske formÃ¥l, ikke realpolitiske. Men det her er symbolpolitik pÃ¥ en anden og mere radikal facon. Lidt firkantet sat op: Hvis Thorning dropper betalingsringen (og lader SF’er og Enhedslisten i stikken…), sÃ¥ demonstrerer hun, i hvor høj grad Socialdemokraterne er blevet et liberalistisk-borgerligt parti. Og det vil komme til at koste stemmer – og regeringsmagten. Det er mit bud.

  3. Jens kommentarer:

    Nogen gange kunne man godt spekulere lidt over, om al den dÃ¥rlige presse omkring betalingsringen, ikke simpelthen handler om at journalisterne pÃ¥ de store aviser og diverse embedsmænd i administrationen bliver ramt hver dag hvis den skulle blive gennemført. Samtidig mÃ¥ man sige at det ikke virker som et mesterværk, rent politisk, sÃ¥dan som det er grebet an af den siddende regering. Det fÃ¥r mig til at tænke pÃ¥ en bemærkning fra David Rehling i Information, der sÃ¥dan nogenlunde lød: ‘At det var godt vi kom af med en regering der bestod af slyngler, men det er ærgerligt at vi tilsyneladende har fÃ¥et en ny der bestÃ¥r af fjolser’. Citatet er ikke ordret men fanger vist meningen.

  4. capac kommentarer:

    @Jens: Jo, og om, at pressen – mÃ¥ske bortset fra Information, den 2Radio og et par stykker til – er helt igennem borgerlig – og fÃ¥r alt for let spil, fordi regeringen ikke har gjort sit forarbejde godt nok og er kommet med et gennemtænkt lovforslag for længe siden.

  5. Steen AA kommentarer:

    Fin lille analyse.

  6. Gowings kommentarer:

    Jeg er ikke helt enig i din analyse. Selvom der sikkert er meget rigtigt, i det du skriver. Meget af modstanden mod betalingsringen, tror jeg, bunder i det faktum at København, i sammenligning med f. eks. London, er stærkt underbetjent med effektiv kollektiv transport. Mantraet har i mange Ã¥r, helt forfejlet, været busser, busser, busser. NÃ¥r metroen er færdigudbygget og forhÃ¥bentlig bundet sammen med ringbaner (sporvogne) langs ringvejene, sÃ¥ er københavnerne klar til ‘trængselsringen’ men ikke før. Ringen ligger alt for langt ude i forstæderne, samtidig med at den deler disse i to, hvilket er et problem for dem der bor der, nÃ¥r busser tre gange i timen er alternativet.

    Hvis, som i London, at man havde lagt ringen langt nok inde om city, sÃ¥ havde opbakningen været større i takt med at den kollektive trafik ville kunne levere, idet den dækker meget bedre fra broerne og ind – og her er cyklen ogsÃ¥ et helt reelt alternativ.

    Det er bittert at regeringen har lagt alle sine æg i betalingsringen, som blev grebet ud af luften i valgkampen uden nogen forudgÃ¥ende debat og analyser. Det er efter min mening sindsygt kvajet, ikke fordi det dominerende kor af borgerlige kommentatorer, der holder fri fra at tilsvine demonstranter, der har fÃ¥et tilkendt erstatning efter flere timers ophold pÃ¥ frossen asfalt, taler om ‘elendigt politisk hÃ¥ndværk’, fordi regeringen ikke bare maser projektet igennem som Fogh ville have gjort sammen med DF, men mere fordi betalingsringen var et eksempel pÃ¥ en politik, der ville noget for samfundet, os allesammen, og ikke bare kontraktkurtisere vælgeren. Man vil gerne introducere et paradigme(tilbage)skift, og sÃ¥ lancerer man en dødssejler…

  7. capac kommentarer:

    @Gowings: Nu behøver dine faktuelle informationer jo ikke at modsige det symbolske i det. Og man kan hævde, at regeringen har haft svært ved at vinde den symbolske kamp, fordi forarbejdet har været så ringe, at man har serveret modargumenterne på et fad for modstanderne. I skrivende stund lader det til, at betalingsringen er lagt på hylden. Og det er et symbolsk nederlag for S og SF. Og det skal man ikke undervurdere betydningen af, tror jeg.

  8. Gowings kommentarer:

    Rigtigt. Det er derfor, det er sÃ¥ brandærgerligt. Tænk hvis man havde søsat et tilsvarende projekt, som havde været en vindersag og som tilgodesÃ¥ samfundet (os alle) frem for at tilfredsstille enkeltgruppers egoisme. Nu ser jeg frem til billigere, bedre kollektiv trafik – og en saglig diskussion pÃ¥ grundlag af en kommisionsindstilling.

  9. Claus1 kommentarer:

    Jeg er bare som sÃ¥dan total desillusioneret. det lorte 10Ã¥r med Fogh og det svinske DF, har Ã¥benbart været meget mere skadelig end man skulle tro. Jeg er opgivende, i forhold til det smÃ¥facistiske ‘parcelhus danmark’, der Ã¥bentbart Vil have deres neoliberale regering tilbage. Men om jeg forstÃ¥r, hvorfor f…. i h….. H.T.S. og Co. ikke bare satte hÃ¥rdt mod hÃ¥rd, og fik den trængselsring op (betalingsring? hvem har fundet pÃ¥ at det skulle hedde det negativ ladet ord ‘Betalingsring’?) KORS!??? Stemmer blank.

  10. Claus1 kommentarer:

    Sorry, jeg bliver nærmest infantil regredieret af politik.

  11. capac kommentarer:

    @Gowings: Det er dobbelt ærgerligt, fordi det er et (symbolsk) nederlag for S og Sf – og regeringen har brug for sejre, hvis den skal gøre sig hÃ¥b om at vinde næste valg, og fordi det burde være en vindersag, hvis ellers man havde gjort sig umagen og skabe de rigtige forudsætninger…

  12. capac kommentarer:

    @Claus1: Hvis man vil blande sig i politik, skal man være beredt pÃ¥ frustrationer. Ikke mindst i Danmark, hvor alt mudres tll af kompromisser. Men politik drejer sig om vores hverdagsliv. Derfor nytter det ikke at stemme blankt…

  13. Claus1 kommentarer:

    Frustration ja. Især efter det har vist sig at op mod 70% af danskerne synes at der til stadighed skal udvise aktiv krigerisk aktivisme rundt omkring pÃ¥ kloden, altsÃ¥ en krigsdans sammen med Uncle Sam. Vores nye krigsminister Nick Hækkerup er jo ellevild? Nu har jeg sÃ¥ heller aldrig stemt blankt, men det er godtnok svært ikke at tænke pÃ¥ det, nÃ¥r stort set alle partier selv EL er med pÃ¥ en rask lille ‘intervention’ for at “lave demokrati” Den dybt beskæmmende film Armadillo, virkede nærmest modsat efter hensigten. Der var ventet en kærkommen debat om DK over 10Ã¥r krigseventyr. Men nej det skete ikke, istedet virkede den faktisk som ren propagandaguf, for krigsministeriet, en masse raske drenge følte sig kaldet.

  14. capac kommentarer:

    @Claus1: Jeg er helt enig i, at det er beskæmmende og nedslående. Alligevel må vi gøre, hvad vi kan for at ændre billedet. Stemme og råbe op.

  15. Claus1 kommentarer:

    JA !

  16. Gertrud kommentarer:

    …hørte iaften pÃ¥ DR 1- TVA Søren Pind recitere/ synge (kort) – Ring of Fire, som sidste indslag om politikeres brug af musik, musikere og egen iscenesættelse…
    Han associerede til trængselsringen og henviste til, at dette nummer kunne dække dække dagens diskussion…Han mÃ¥ have læst/set din blog :-)

  17. capac kommentarer:

    @Gertrud: Ja, mÃ¥ske har han det, men sÃ¥ har han ikke forstÃ¥et en pind af teksten… :)

  18. Donald kommentarer:

    Jeg havde ikke tænkt pÃ¥ den mulighed, Gowings nævner, en “ring” langs FalkonerAlle, Jagtvej, Svanemølleværket, det ville da være en mulighed.

    I skrivende stund har Thorn afvist betalingsringen, og fremstår af mange forskellige grunde som en leder, der ikke bør stemmes ind igen. Men hvad er alternativet, og hvordan vil hun kunne argumentere overfor højrefløjen? Det kan godt være hun taber flere stemmer og venstrefløjen vokser, så må vi se om hun vælger at støtte en SF regering eller om hun går sammen med Radikale, Konservative og Venstre???

  19. Donald kommentarer:

    I øvrigt tror jeg at SF’s fortid er sÃ¥ blakket, sÃ¥ at de heller ikke fÃ¥r flere stemmer.

  20. capac kommentarer:

    @Donald: Ja, regeringen kvajer sig, men er alligevel det mindst ringe valg. Måske skal vi sætte vores lidt til, at betalingsringen alligevel kommer en dag, når de trafikale problemer bliver så store, at der ingen anden udvej (!) er?!

Skriv en kommentar

Warning: Undefined variable $user_ID in /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-content/themes/skimmedmilk1.2/comments.php on line 78

346 har læst indlægget
Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mdv_post_count() in /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-content/themes/skimmedmilk1.2/single.php:62 Stack trace: #0 /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-includes/template-loader.php(106): include() #1 /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-blog-header.php(19): require_once('/customers/1/9/...') #2 /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/index.php(17): require('/customers/1/9/...') #3 {main} thrown in /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-content/themes/skimmedmilk1.2/single.php on line 62