Holocaust-benægtelse og gymnasial ungdom

31. oktober 2007

I gÃ¥r kom det frem, at unge gymnasieelever, der bruger internettet i forbindelse med opgaver, kan komme i tvivl om, hvorvidt holocaust har foregÃ¥et eller ikke. PÃ¥ internettets informationshav er der nemlig mange sider, der benægter eksistensen af nazisternes udryddelse af jøder, anderledestænkende, homoseksuelle, “ikke-ariske” mennesker m.fl.
PÃ¥ DRs hjemmeside bringes samme nyhed i dag, og af artiklen fremgÃ¥r det, at nogle gymnasielærere Ã¥benbart har henvendt sig til “Dansk Instut for Internationale Studier”, fordi deres elever sÃ¥ledes er blevet “snydt” i deres informationssøgning pÃ¥ nettet. En gymnasielærer fra Historielærerforeningen for Gymnasiet og HF, Peder Wiben, fortæller, hvordan nogle grupper af gymnasieelever var blevet forledt til at tro, at bombardementet af Dresden under krigen var det rigtige Holocaust – og ikke det, der foregik i lejrene.
For mig at se peger denne “sag” pÃ¥ nogle gevaldige mangler i undervisningen. Som det fremgÃ¥r af artiklen er internettet de unges foretrukne informationskilde. Men hvordan stÃ¥r det til med undervisningen i brugen af internettet? Er lærerne godt nok rustet? Hvordan stÃ¥r det til med discipliner som medie- og kildekritik? Lærer de unge at skille skæg fra snot? Lærer de fx at kende forskel pÃ¥ et udgivet historisk værk og sÃ¥ tilfældige hjemmesider pÃ¥ nettet? Bliver de vejledt af en lærer, nÃ¥r de foretager deres søgninger? Osv. De unges vildfarelser pÃ¥ nettet indebærer en kritik af uddannelsessystemet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Skriv en kommentar

1.351 har læst indlægget
13,095