Odetta – dronningen af den moderne folkesang
20. maj 2014I sine erindringer The Mayor of MacDougal Street fortæller Dave van Ronk, hvordan sangskriveren og sangerinden Odetta opsøger ham efter hans første egentlige optræden – for at rose ham og hjælpe ham med at få kontakt til folk i musikbranchen. Det fik mig til at tænke på, at jeg vist aldrig har været omkring Odetta i denne blog. Og det er jo en oplagt fejl eller mangel, for hun, der blev kaldt ‘borgerrettighedsbevægelsens stemme’, var en central figur og inspirationskilde for den renæssance, folkemusikken fik i efterkrigstiden med Bob Dylan og Joan Baez i forgrunden.
Odetta Holmes kom til verden i Alabama, men blev uddannet i Los Angeles i Californien. Egentlig skulle hun være operasangerinde, men den karriere troede Odetta ikke på som en mulighed for en sort pige. I starten af 1950’erne kom hun i kontakt med folkemusikmiljøet og dermed var hendes musikalske skæbne beseglet. Hun kastede sig over den folkelige musik, blues, folk, spirituals og det, der ligner.
I Martin Scorseses film No direction home om Bob Dylan er der et afsnit om Odettas betydning for netop Dylan.
Odetta håbede, at hun kunne deltage i festlighederne omkring indsættelsen af Barack Obama, men hun blev syg og døde året før af en hjertelidelse.