Hvor svært kan det være?
23. oktober 2006Tante Berlinger bringer opsigtsvækkende forskningsresultater fra ålborg Universitet. Et stort psykologisk skoleforskningsprojekt er kommet frem til, at jo flere børn, der er i en skoleklasse, jo mere uro er der, jo flere børn er ukoncentrerede osv. Forskningsresultaterne, der kaldes “interessante” og “originale” er blevet fremlagt på en stor konference i Athen. – Undskyld mig, men er det ikke indlysende, er det ikke ‘logik for perlehøns’? Hvordan kan man seriøst tro, at klasser med 25 elever og derover kan være befordrende for undervisning?
23. oktober 2006 kl. 12:21
Der er absolut ingen grund til at kaste smuds på videnskaben, for hvad skulle vi gøre uden? Eksempelvis står jeg selv midt i et forskningsprojekt vedrørende bilejere, som jeg tror vil blive en øjenåbner. Som sagt har jeg endnu ikke afsluttet analysearbejdet, men alt tyder på, at der er flere rigmænd blandt Rolls-Royce-ejere end blandt Skoda-ejere. Mon ikke der er en og anden, der får kaffen i den gale hals, når jeg fremlægger dokumentation for de hårrejsende kendsgerninger!
23. oktober 2006 kl. 12:21
Logik holder generelt ikke længere. Det er bagsiden af individualisme og subjektivisme: Det som ikke er bevist via forskning o.lign. er kun “holdninger” og “tro”. “Logisk” er ikke længere et holdbart argument.
(Hvilket – i andre tilfælde end ovennævnte med elevtal – ogsÃ¥ sommetider
er godt. Jeg kender da et antal mennesker, hvis “logik” jeg finder uholdbar.
Og giv så de dejlige unger mere plads og mere opmærksomhed pr. elev!
23. oktober 2006 kl. 12:51
@Rachel: du bemærkede vel, at jeg skrev ‘logik for perlehøns’!? Det kunne læses som en skjult henvisning til gammel biologisk forskning (!), der pÃ¥viser, at jo flere individer, man har inden for et afgrænset territorium, jo mere ballade… ;-)
23. oktober 2006 kl. 12:52
@Uffe: Jeg venter med tilbageholdt Ã¥ndedrag pÃ¥ dine epokegørende forskningsresultater! SÃ¥ skynd dig…
23. oktober 2006 kl. 19:42
Kanske man skulle begynde at slÃ¥ et slag for logikperler …