Reklame for en Reklame-Børge

11. oktober 2008

Capac tillader sig at kaste sig lidt ud i reklamens verden og slÃ¥r et slag for cd’en En Rigtig Reklame Børge fra det lille pladeselskab Frost Records, der har specialiseret sig i nostalgisk musik fra dengang, capac var en hvalp. Cd’en indholder de tidligere omtalte flexidiscs fra popbladet Børge – dog uden det omtalte interview med tronfølgerparret. I covernoterne kan man læse, at udgiveren Erik Haast startede Børge-bladet i 1966 efter at have eksperimenteret med Beat og Beat+Hit, der ikke rigtig slog an. Det gjorde til gengæld Børge, der – i følge Haaests egne oplysninger – havde et oplag pÃ¥ 50000 eksemplarer. De vedlagte flexidiscs skubbede til salget og nummeret med tronfølgerparret (nr. 15, juni 1967) toppede med hele 70000 eksemplarer. Igen i følge Haaest.
Ud over Børge-indslagene er der en hel række eksempler pop og pigtrÃ¥d, der stod i reklamens tjeneste. Skovbrynets Kolonialhandel (!), Jolly Cola og konkurrenten Coca Cola, Max Factor, Dandy (tyggegummi), Morris Mascot, Foska m.fl. har indrulleret mere eller mindre kendte navne i deres reklamefremstød. Cd’en er pÃ¥ den mÃ¥de en god dokumentation af, at selv om den ny musik var “oprørsk”, sÃ¥ var den ikke fremmed for almindelig kommercialisme…
Det er lidt pudsigt at høre skuespilleren Buster Larsen og Hi-Fi-Rockers kaste sig ud i en lang lovprisning af Max Factor med tilhørende kemikalienavne (det var dengang, hvor den kemiske industri var indbegrebet af Fremskridtet). Og Eugen Tajmers klart Elvis-inspirerede “Skovbrynets Twist” lyder ustyrlig morsomt og helt tydeligt som et bestillingsarbejde, som Tajmer udfører med professionel distance.
Pladen er et rigtigt, lille stykke kulturhistorie, og man fÃ¥r genopfrisket lyden fra de mange reklamefilm, man indtog som “forfilm” biografen. Det er ogsÃ¥ pudsigt at opleve reklamesproget bÃ¥de moralske, pædagogiske og naive form. Tag fx. linjerne fra Foskanersangen med Onkel Duus og Tramps: “Forskanere er sunde børn, og sunde børn er nemme børn. Det lyder over hele byen, det er Foska-gryn…”. Eller The Tigers “Kom en tiger i tanken” (legendarisk Esso-reklame), hvor teksten bestÃ¥r af følgende: “Kom en tiger i tanken, yeah-yeah-yeah”, gentaget i 2 minutter og 37 sekunder. SÃ¥ er det slogan vel banket ind i hovedet pÃ¥ de unge!
Alt i alt er det en fin lille udgivelse fra det ikke-royale pladeselskab Frost Records. Anbefales alle med nostalgiske tilbøjeligheder for tresserne.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4 kommentarer

  1. hans jensen kommentarer:

    ang FROST RECORDS
    firmaet lukkede PLUDSELIG 31.12.2011
    altså for få dage siden

    Hvem stod bag Frost Records (tidligere Jacks Beat Records) ???
    Hvorfor lukkede de?
    Er det fordi alle vi gamle drenge fra dengang er en uddød race?

    mvh
    hansjensendanmark@yahoo.dk

  2. capac kommentarer:

    @Hans Jensen: Jeg vil opfordre dig til at blive medlem af Facebook-gruppen Fan Club for dansk pigtrÃ¥dsmusik (60´ermusik). Her kan du møde bl.a. Thoma Gjurup, der var en af dem, der lavede Frost og Grufus Records – og her er svarene pÃ¥, hvorfor det gik som det gik. Svaret er: penge, for at gøre det kort. Men du vil ogsÃ¥ opleve, at vi stadigvæk er rigtig mange, der elsker gammel pigtrÃ¥d.

  3. Claus1 kommentarer:

    Uhhh, jeg er sÃ¥ led og ked af, at det pigtrÃ¥dsforum befinder sig pÃ¥ facebook, for jeg ville gerne være med. Jeg er ikke facebooker, og blir’ det aldrig. Som Assange siger… ‘Jeg vil ikke røre facebook med en ildtang, den spionrede…’ Hehe, det er nok liiige i overkanten, men anyway…sys’ det er sÃ¥ træls, at de er pÃ¥ facebook.

  4. capac kommentarer:

    @Claus1: SÃ¥ slem er Facebook ikke. Du kan selv sætte begrænsninger pÃ¥, hvem der skal se din side og hvad du vil være med i. Kom bare ind. Vi kan ikke lukke fremtiden ude…

Skriv en kommentar

869 har læst indlægget
11,905