Smæk i den bare – noget om sex, vold og politik

26. oktober 2008

Er en endefuld vold? Hvis en familiefar bruger endefulde som led i optugtelsen af afkommet risikerer han vel at fÃ¥ en sag pÃ¥ halsen for børnemishandling!? Tugtelsesretten er for længst afskaffet. Noget helt andet er, hvis samme familiefar som led i hans og konens seksuelle “julelege” lægger fruen over knæene og spanker hendes popo rød og blÃ¥. SÃ¥ er det tale om en konsensus mellem de to involverede. MÃ¥ske stimulerer de oven i købet akten ved hjælp af film og fotografier, der dyrker samme SM-lyster. Og mÃ¥ske henter de oven i købet noget af materialet pÃ¥ det store internet.
I England er besiddelse af den slags materiale blevet potentielt kriminelt. En ny anti-pornografi-lovgivning, der retter sig mod sÃ¥kaldt illegale hard-core-pornowebsites. Med den nye lov kriminaliseres konsumenten, der benytter “pornografisk materiale, der afbilder nekrofili, bestialitet eller vold, der ser livstruende ud eller sandsynligvis vil føre til alvorlig beskadigelse af bryster eller genitalier”. Tidligere rettede lovgivningen sig primært mod producenterne af slige materialer.
Problemet med den nye lov er, at den kan gøres gældende over for fx kunstneriske billeder med temaer, der kan henføres til lovens beskrivelser. Og den vil kriminalisere store dele af SM-miljøet, hvor brugerne handler konsensuelt og anvender billeder, der kan synes voldelige for andre end dem selv. Der kan fx være tale om iscenesatte billeder, der illuderer voldtægt og andet.
I The Guardian kan man læse om fotografen Ben Westwoods kamp mod den nye lovgivning. Westwood har gjort en karriere af at tage billeder, der har SM-indhold. Hans hovedargument er, at de handler om sex ikke om vold.
Men kan man nu adskille de to ting sÃ¥dan? Det var det min indledende bemærkninger taler om. NÃ¥r man slÃ¥r hinanden i konsensuelle sex-lege, sÃ¥ er det ikke vold? Ikke “rigtig” vold? Erotikken har altid været forbundet med det grænseoverskridende. Det forbudte har altid været fascinerende, tiltrækkende og frastødende pÃ¥ samme tid, og der har været nydelse forbundet med overskridelsen af grænser. Derfor vil der ogsÃ¥ altid være behov for samfundsmæssige grænser for, hvad der er legalt, og hvad der ikke er. Fx er incest, pædofili og nekrofili (usømmelig omgang med lig) forbudt her. Særligt svært er det at lovgive pÃ¥ fiktionens omrÃ¥de. Skal det fx være lovligt at fremstille sado-masokistiske, incestuøse, pædofile eller nekrofile fantasier i kunstnerisk form, nÃ¥r lov forbyder disse handlinger i “virkeligheden”? Og hvad skal man stille op, nÃ¥r SM og andre perversiteter er blevet en del af den almindelige accepterede seksuelle adfærd i samfundet? Det er ikke let.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Skriv en kommentar

2.376 har læst indlægget
13,452