Fildeling anno 2009

2. februar 2009

Hvis man vil den illegale fildeling til livs, sÃ¥ er der to oplagte værktøjer at tage i brug. Det ene værktøj er tilgængelighed. Det andet er lave priser eller ligefrem gratis musik. Herhjemme har vi set et succesfuldt forsøg med TDCs Play, der er giver fri og gratisk adgang til millioner af sange – til gengæld for et abonnement med bredbÃ¥nd og andet. I Sverige følger man med og store foretagender som Tele2, Telia Sonera, Sony Ericsson og Nokia kommer nu med lignende tilbudspakker. Det er har vist sig, at disse “pakker” faktisk er sÃ¥ succesfulde, at de har begrænset den illegale fildeling (via tjenester som den meget omtalte Pirate Bay) med et par procent. Ikke meget, men det er dog en indikator for, hvad der skal gøres for at flytte forbruget fra det illegale til det legale. Det viser sig ogsÃ¥, at de nye tjenester løser et problem, der har været stort for musikbranchen de seneste Ã¥r: indtjeningen. Selv om tallene endnu ikke er offentliggjort, sÃ¥ er det ingen hemmelighed, at branchen begynder at tjene penge igen. Og pudsigt nok, sÃ¥ profiterer de pÃ¥ en fildelingsaktivitet, som brugerne har lært gennem den illegale virksomhed…
Et andet interessant forhold er, at disse tjenester helst skal indeholde sociale aktiviteter, forstÃ¥et sÃ¥ledes, at det ikke er nok med gratis musik; der skal ogsÃ¥ være debat og information omkring musikken. Det er altsÃ¥ det fra internettet kendte netværkeri, der skal være med (Facebook, Twitter…osv.). Endelig skal mediet være: mobiltelefonen. Det er der, det sner – for de unge generationer.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 kommentarer

  1. Organgrinder kommentarer:

    Jeg er ikke sikker pÃ¥, at det er sÃ¥ nemt – Der er f.eks. ikke mange unge brugere af TDC PLAY, og det er helt klart dem, der downloader mest. Jeg tror grunden til at sÃ¥ mange benytter sig af pirateriske metoder er fordi det efterhÃ¥nden føles dumt, at give penge for noget, man bare kan tage gratis. Hvis man vil have penge for musik, skal man altsÃ¥ kunne tilbyde et produkt, der er værd at betale for. PLAY er et komfort-produkt og appellerer ikke lige meget til alle og billigere priser gør ingen forskel, hvis ikke produktet kommer til at se anderledes ud. Itunes tjener f.eks. ikke penge pÃ¥ salg af musik, men udelukkende pÃ¥ salg af Ipods – det sÃ¥danne løsning jeg tror skal frem i lyset – musikken er ved at miste sin vare-status og dermed bliver den ogsÃ¥ sværere at tjene penge pÃ¥.

    se også igangværende debat her: http://www.bandbase.dk/Blog/MusikMusik/37674/Musikparlamentet-vol-3-De -unge-vil-have-rocknroll/

    http://www.bandbase.dk/musikparlamentet

  2. capac kommentarer:

    @Organgrinder: Nej, nemt er det ikke. Men som du selv er inde pÃ¥, sÃ¥ handler det om (tilgængelighed og) pris. “Hvorfor betale for noget, man kan fÃ¥ gratis”. Med mindre man kan fÃ¥ det gratis og let kan finde det!? Du har ogsÃ¥ ret i, at tjenester som Play ikke tilgodeser alles behov. Og at digital musik er noget, det bliver meget svært at tjene penge pÃ¥ alene. De omtalte tjenester synes at bekræfte det, men de er langt fra den endelige løsning pÃ¥ problemerne med digital distribution af musik…

Skriv en kommentar

141 har læst indlægget
13,986