Musik-fildelingens endeligt? HADOPI-perspektivet

14. maj 2009

Tænk dig, hvis nu du kunne høre den musik, du kan lide, blot ved at gÃ¥ ind pÃ¥ en on-line-tjeneste. Gratis. Ville du sÃ¥ have brug for at have musikken liggende pÃ¥ din pc, bærbare, mobiltelefon? Nogle af de eksisterende tjenester – fx TDCs Play og den franske www.Deezer.com – peger i retning af den mulighed. Og flere vil sikkert komme til. Piratkopiering af musik handler om, at “forbrugerne” vil have adgang til den musik, de har lyst til at lytte til. Hele tiden, og dér, hvor de har brug for musikken. Udviklingen – fildelingen – har gjort, at rigtig mange betragter det som en selvfølge, at de kan finde den musik, de har lyst til at lytte til pÃ¥ nettet. Udfordringen for den betrængte musikindustri er at sørge for, at kunderne kan fÃ¥ adgang til den musik, de lyster, samtidig med, at der tjenes penge pÃ¥ distributionen. Og det kan godt være, at streaming i forbindelse med indtægtsgivende supplement (fx reklamer, andre tjenester osv.) kan være en farbar vej.
I Berl. TIdende kan man læse om dette perspektiv i en artikel, der ogsÃ¥ er en kommentar til den netop vedtagne franske HADOPI-lovgivning. To it-eksperter, bl.a. Søren Tvilsted, manden bag Play, peger pÃ¥ en Ã¥benlys svaghed ved denne lovgivning. Den vil især rette sig mod den enkelte private internetopkobling. Men virkeligheden er, at mange unge bruger deres uddannelsesinstitutioners internet til fx at downloade ulovligt fra. Dertil kommer et stort antal trÃ¥dløse netværk pÃ¥ arbejdspladser og andre steder (fx DSB-tog…). Kan man forestille sig, at HADOPI-loven vil afbryde et universitets internetforbindelse? Næppe. HADOPI-loven er udtryk for bagstræb og for et lavt politisk erkendelsesnivau med hensyn til internettets udvikling. Derfor mÃ¥ vi hÃ¥be, at EU sætter en pind i hjulet – og at musikbranchen ser lyset i at gøre musikken tilgængelig, gratis og legal for forbrugerne…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Skriv en kommentar

131 har læst indlægget
14,759