Døden, medierne og markedet

17. maj 2009

Det var den gamle, jødiske økonom Karl Marx, der for mange Ã¥r siden udkastede den tanke, at den kapitalistiske markedsøkonomi ville underlægge sig alle sfærer af samfundet, før den mødte sin egen grænse… I min levetid har man været vidne til, at markedet har bevæget sig ind pÃ¥ flere og flere dele af det omrÃ¥de, man tidligere opfattede som “privatsfæren”. Hvad der tidligere var ukrænkeligt privat, er i dag genstand for økonomisk udveksling pÃ¥ nettet og i andre medier. Et eksempel er det seksuelle. I det hele taget kendetegner det markedets logik, at den ikke respekterer moralske eller etiske normer. Hvis noget kan gøre til genstand for en god handel, sÃ¥ mÃ¥ moral og etik vige. Som hovedregel. I disse Ã¥r kan mÃ¥ fx se, at ogsÃ¥ den enkeltes død bliver genstand for økonomisk udbytning. for nylig kunne man følge en engelsk mediedarlings kræftsygdomsforløb og endelige død via medierne. Millioner af englændere fulgte pigens skæbne som et stykke virtual reality, der ogsÃ¥ var en god forretning for de efterladte. Og i disse dage kan man følge en tilsvarende skæbne. Det drejer sig om skuespillerinde Farrah Fawcett, der har givet efter for mediernes voldsomme interesse og har ladet en dokumentarfilm optage om sin sidste kamp mod kræften. I følge Yahoo News har 9 millioner seere fulgt historien pÃ¥ NBC. – Hvad er der efterhÃ¥nden tilbage, som markedet kan se en økonomisk gevinst i? Vores kroppe er allerede genstand for økonomisk udbytning (sæddonation, organditto m.m.). MÃ¥ske vores hjerner og deres frembringelser. Hjerneforskningen har allerede banet vejen for denne udnyttelse ogsÃ¥…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Skriv en kommentar

107 har læst indlægget
13,768