Fra Monkees til X-Factor-stjerner…

10. juni 2009

Musikindustrien har fra tidernes morgen spillet en vigtig rolle for ikke alene distributionen af musik men ogsÃ¥ skabelsen af nye produkter til det hungrende musikmarked. For musikindustrien – de store pladeselskaber – har mere end noget andet været købmandsforretninger, der først og fremmest skulle give overskud. Heri er der ikke noget nyt. Den kunstneriske gevinst ved de opfundne musiknavne har været af blandet karakter. Noget har været det argeste lort, medens andet har beriget poppen med talent. The Monkees er det godt eksempel pÃ¥ det sidste. Vi kunne ogsÃ¥ nævne en del af Tamla Motown og Phil Spector-kreationerne. Nitterne lader vi uomtalt. Eksemplerne er legio.
Men denne aktive produktfrembringelse hører mÃ¥ske fortiden til. For med den fortsatte fildeling og det faldende salg af plader (cd’er) er det ikke længere økonomisk attraktivt at opfinde nye erstatninger for fx de sidste par Ã¥rtiers populære boy- og girl-bands (Take That, Backstreet Boys osv.). De unge internetbrugere sætter en ny dagsorden – og køber i vid udstrækning ikke cd’er længere og foretrækker gratis musik pÃ¥ nettet og Ipod’en.

I en artikel i Dagens Nyheter kan man læse, at Klas Lunding fra EMI mener, at den nye situation, hvor det især er voksne, der fortsat køber plader, medens de unge forventer gratis musik fra nettet, betyder, at kunstnerne fremover selv mÃ¥ pÃ¥tage sig mange af pladeselskabernes gamle funktioner, fx udvikling af musik og distribution, medens pladeselskaberne vil satse pÃ¥ administration… Udviklingen betyder ogsÃ¥, at den talentudvikling, som pladebranchen tidligere har stÃ¥et for (omend ikke altid lige entusiastisk), bliver meget mere begrænset. Det er ganske enkelt ikke profitabelt længere. I samme artikel peges der pÃ¥, at de kunstnere, der satser pÃ¥ multimedier (cd’er, downloads, videoer, dvd’er osv.), klarer sig betydeligt bedre end dem, der “bare” udsender musik pÃ¥ cd. En anden tendens er, at afstanden mellem den musikalske elite og bunden udjævnes. Eliten skrumper ind – og noget kunne tyde pÃ¥, at alle ender pÃ¥ samme niveau. Og i det hele taget tyder noget pÃ¥, at musikforbruget bliver mere bredt, sÃ¥ledes at forstÃ¥, at brugerne ikke længere nøjes med det udbud, som top-10-listerne udbyder, men finder deres egne stjerner derud i cyberspace. Fx er interessen for tidligere Ã¥rtiers glemte og obskure indspilninger vokset med den nye teknologiske udvikling…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Skriv en kommentar

171 har læst indlægget
14,213