Fildelingen og markedet

20. juni 2009

Et aspekt af fildelings-problematikken har jeg kun berørt en passant, nemlig det forhold, at mange private firmaer tjener stort på fildelingen – både den lovlige og den ulovlige. I debatten er det som regel brugerne, downloaderne, film- og musikindustriens interessegrupper og så internetudbyderne, der er i fokus. Men der er også en underskov af virksomheder, der lever højt på at servicere trafikken. Fx de firmaer, der finansierer fildelingstjenester i form af reklamer.

Og i forlængelse af den famøse Pirate Bay-dom i Sverige er en ny lukrativ tjeneste kommet i vælten: anonymiseringstjenesten. Som tidligere omtalt har Pirate Bay-tjenesten stillet en anonymiseringstjeneste – Ipraptor – til rådighed for brugerne for et mindre månedligt beløb. Tjenesten sørger for at skjule brugernes IP-adresser for nysgerrige, herunder copyright-forsvarernes organisationer. I Dagens Nyheter kan man i dag læse, at 180.000 Pirate Bay-brugere allerede har tilmeldt sig tjenesten. Og at bredbåndsudbyderen Alltele nu tilbyder kunderne en tilsvarende anonymisering som en del af internetabonnementet, og der har været så stor interesse for servicen, at firmaets server gik ned.

Også firmaet Relakks, der tilbyder anonymisering mod betaling (ca. 50 kr. pr. måned) har oplevet en voldsom interesse. Jan Erik Fiske fra Relakks lægger ikke skjul på, at det er en indbringende forretning. Man regner med, at der er 1.5 millioner svenskere, der regelmæssigt fildeler, så der er en “reel kundebasis”, som det udtrykkes. Og Fiske peger også på politikernes betydning for denne niche: Det er på grund af politikernes truende, restriktive og utidsvarende mediepolitik, at brugerne søger tryghed i anonymiseringen. Og dermed skaber et nyt marked. Fiske ser store muligheder for indtjening på det marked.

Fiske peger også på, at især mange unge mennesker lever en stor del af deres tid på internettet samtidig med, at de ønsker privathed. Og netop privatlivets fred forstyrres af den første mediepolitik. Ipredloven har blot forstærket dette ønske om fred i privatlivet på nettet og har forstærket interesse for anonymisering. Markedet lukrerer på fildelingen – også den ulovlige. I det hele taget er der en stor industri, der holdes igang af fildelingen. Som en gammel kineser engang sagde om kapitalismen, så er det lige meget, hvilken farve katten har, bare den kan fange mus. Sådan er det også for det private, økonomiske initiativ. Sålænge det kaster penge af sig, så længe interesserer man sig ikke for omstændighederne, fx at der er tale om krænkelse af copyrighten…

Skriv en kommentar

Warning: Undefined variable $user_ID in /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-content/themes/skimmedmilk1.2/comments.php on line 78

151 har læst indlægget
Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mdv_post_count() in /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-content/themes/skimmedmilk1.2/single.php:62 Stack trace: #0 /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-includes/template-loader.php(106): include() #1 /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-blog-header.php(19): require_once('/customers/1/9/...') #2 /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/index.php(17): require('/customers/1/9/...') #3 {main} thrown in /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-content/themes/skimmedmilk1.2/single.php on line 62