Alberti-katastrofen

17. februar 2007

Alberti-katastrofen af Henrik Larsen

GÃ¥rsdagens antikvariske bogfund er Henrik Larsens bog om Alberti – Alberti-katastrofen – der blev udgivet pÃ¥ det velrenommerede, gamle venstrefløjsforlag Politisk Revy i 1996. PÃ¥ Antikvariatnet omtales bøger nogle gange som værende “som ny”. I dette tilfælde ville det være en underdrivelse, for bortset fra en svag duft af antikvarboghandlercigarrøg, sÃ¥ fremstÃ¥r bogen, som var den lige kommet fra trykkeriet. Jeg forestiller mig, at den har stÃ¥et pÃ¥ en velforsynet bogreol et tørt og skyggefuldt sted hos en historieinteresseret, der ikke nÃ¥ede at fÃ¥ læst den, inden det – i en eller anden forstand – blev for sent.
Henrik er en god kending af denne blog, og det var da ogsÃ¥ en af bevæggrundene til indkøbet. I øvrigt fik jeg den for en slik. En anden bevæggrund daterer sig tilbage til min barndoms skole (sÃ¥ er vi ovre i det nostalgiske igen!). For i folkeskolen var historie, ja, historiske fag i det hele taget (inklusive kristendomshistorie), mine absolutte favoritfag. Jeg besad dengang en udpræget “klæbehjerne”, nÃ¥r det drejede sig om historie og historier, og det var sjældent nødvendigt for mig at læse lektier i de fag. Havde jeg en gang hørt historien om fx Alberti, sÃ¥ sad den fast med alle de anekdotiske detaljer, som læreren kunne diske op med. Den eneste svaghed, jeg havde, var Ã¥rstallene, hvilket sikkert siger noget om mit dengang problematiske forhold til regning og matematik. Men de vigtigste Ã¥rstal kunne jeg dog fastholde…
Så sent som i gymnasieårene overvejede jeg flere gange at kaste mig over historiestudiet, som var populært i de venstresnoede halvfjerdsere, men valgte så i stedet studiet af nordisk sprog og litteratur, fordi der både var litteraturhistorie og litteraturlæsningsdiscipliner.
Min datter og søn har aldrig hørt om Alberti i skolen. Og det siger noget om fagets udvikling, siden jeg gik i skole. Som jeg erindrer det, sÃ¥ fik vi en meget grundig historieundervisning, der strakte sig fra de ældste tider og frem til og med besættelsen og Ã¥rene umiddelbart efter. SÃ¥dan er det ikke længere, af mange Ã¥rsager. Og det er en skam, for de unge savner et perspektiv for deres oplevelse og vurdering af mange aktuelle spørgsmÃ¥l. De har ikke altid det historiske og kulturelle koordinater, der skal til for at fÃ¥ en nuanceret forstÃ¥else af aktuelle fænomener, hvad enten det drejer som neo-nazistiske bevægelser, opgøret med kommunismen, USAs internationale rolle, EUs betydnings osv. Til gengæld lærer de sÃ¥ meget andet, siger skolens fortalere. Men et tab er det nu…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

5 kommentarer

  1. Donald kommentarer:

    Alberti og korruptionsskandaler i dag Рder er god grund til at interessere sig for hvordan s̴dan noget ser ud i vores lille land. Det bedste initiativ er foreningen eller organisationen Transparencyinternational.org
    Hvis EU kommissionen vedblivende brokker mod åbenhed, skal den skydes ned igen, og helst hurtigt.
    Jeg minder om Olsen Bandens elskværdige detektiv i skikkelse af Axel Strøbye: “De værste, det er de lovlige forbrydelser!”
    … øh hvad?
    “Som fx. at køre en jernbanevogn med køer over grænsen frem og tilbage og hæve flere gange tilskud.”

  2. Donald kommentarer:

    Det andet link giver en dum linkbutik.
    Her er Transparency International:
    http://www.transparency.org/

  3. capac kommentarer:

    @Donald: Ja, Alberti er jo i en vis forstand en aktuel figur i et land, hvor statsministeren blev gÃ¥et som skatteminister pÃ¥ grund af “kreativ bogføring”…

  4. Henrik kommentarer:

    Ha! Det indlæg havde helt undgÃ¥et min opmærksomhed. Ja, det er sgu længe siden den bog kom ud efterhÃ¥nden…

  5. capac kommentarer:

    @Henrik: Ja, nu venter vi jo på nye bøger fra din hånd! :-)

Skriv en kommentar

558 har læst indlægget
13,536