“Alt hvad du kan spise” – om musikdistribution

10. august 2009

Feargal Sharkey er ikke en hr. hvemsomhelst. Som sanger og frontfigur i The Undertones var han med til at sætte skub i nybølgemusikken. Og nu er har chef for UK Music.

Og kombinationen – musiker, sanger med erfaring fra den del af branchen og repræsentant for musikernes rettigheder – er interessant. Og det giver sig udtryk i Sharkeys forholden sig til udviklingen omkring internettet. PÃ¥ spørgsmÃ¥let om, hvad man skal stille om med den illegale download (anslÃ¥et 61% af de 14-24 Ã¥rige englændere dyrker den sport), sÃ¥ vælger Sharkey at fokusere pÃ¥ det positive.

Efter hans mening har interessen for musik aldrig været større end nu. De unge ved godt, hvad copyright gÃ¥r ud pÃ¥, men “they just don’t care”. I stedet for at se det som et problem (udelukkende), sÃ¥ skal man se pÃ¥ det som en udfordring, siger Feargal. ‘Det de prøver at fortælle os i dette øjeblik er, at vi kan fÃ¥ musikken gratis og vi bliver ikke opdaget’. Feargal holder fast i to ting. De unge elsker musik. Og de vil godt betale for musikken, hvis ellers der er en sammenhæng mellem prisniveau og udbud. Hvis de unge kan downloade frit, vil de godt betale et fast beløb mÃ¥nedligt for eksempel.

Så hvis musikindustrien kan leverer en all-you-can-eat-service, så er de unge med. Nye tjenester peger allerede i den retning. Senest er Telia kommet på banen med en sådan tjeneste, hvor brugerne for et mindre beløb kan nedhente masser af musik. Spotify, Play, YouTube, Myspace osv. er andre eksempler. Hør Feargal fortælle om sine tanker her.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Skriv en kommentar

204 har læst indlægget
13,906