Danske piger er nemme

14. september 2009

Ovenstående video har været genstand for heftig debat den seneste tid, og omkring 500.000 har set videoen med den kønne danske kvinde, der angiveligt efterlyser faderen til sit lille barn, som skulle være frugten af et kort lidenskabeligt møde med en amerikansk mand.

Siden blev det afsløret, at kvinden er skuespillerinde, og at hele videoen er tænkt som et PR-indslag for turistorganisationen VisitDenmark. Den administrerende direktør for den skattesubsidierede organisation, Dorte Kiilerich (en frisindet kvinde, formoder jeg!) beklager, at filmen har “stødt” mange moralsk. Det var slet ikke meningen. “Målet har været at skabe positivt kendskab til Danmark og skabe konversationer om Danmark.”. Og derfor har organsationen fjernet video fra YouTube (hvor den altså alligevel er at finde…Skynd dig lidt at se den, medens tid er! ).

Som film betragtet er den ganske vellykket og overbevisende. Den unge skuespillerinde kan næppe tænke sig en bedre markedsføring. Men hvad med det moralske i sagen? Kvindesagskvinder har – forventeligt – angrebet kvindesynet i filmen. Tænk sig at fremstille unge danske kvinder som nogen, der kunne tænke sig at dyrke sex med tilfældige udenlandske mænd, hvis navn de end ikke engang kan huske! Uha. Nej, så frisindede må danske kvinder sandelig ikke være. Og i hvert fald skal vi ikke skilte med dette frisind.

Videoen rammer lige ned i den betændte danske seksualmoral, hvor danske mænd på den ene side gladeligt betragter unge danske piger, som viser deres krop og dens erotiske muligheder frem på nettet (se bare Blogbot-annoncerne…), og på den anden side er ramt af en senfeministisk inspireret puritanisme, der klemmer lårene så meget sammen, at debatten bliver helt blå i hovedet.

Hvis I spørger mig, så ser jeg hellere, at vi markedsfører vort lille land med kønne piger med appetit på livet end med hjernedøde burkha-forbud og mentale amagerhylder fra Dansk Folkepartis danskhedsraritetskabinet.
PS. Hvis videoen bliver fjernet, så prøv at bruge søgefunktionen øverst i den tomme videoramme: Danish Mother Seeking. Så er der en god chance for, at den dukker op alligevel…

10 kommentarer

  1. mb kommentarer:

    Men hvis vi nu ser det isoleret som reklame for danmark, så er der nok flere lande med potentielt handels/turistpotentiale der vil kunne få forstoppelse af det her (fuld kvinde går i seng med tilfældige turister) end der er lande der kan få en sag ud af at også connie hedegaard nu går ind for et burkaforbud.

  2. mb kommentarer:

    Den afstedkommer masser af debat
    http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/09/14/114536.htm

  3. AagePK kommentarer:

    ……..sÃ¥ længe det kun er debatten, der bliver blÃ¥ i hovedet, fordi nogen klemmer lÃ¥rene sammen.
    ;-)

  4. AagePK kommentarer:

    Reklameværdien er nok af samme størrelse, som da en af mine bekendte lod sit barn ligge i barnevognen udenfor i downtown- New York, hvor det pludseligt vrimlede med strømere, der bortførte barnet og spærrede moderen i spjældet, og der skulle en større kamp til, før de slap fri.
    Det afstedkom, at et hold tv-folk kom herover for ved selvsyn at konstatere, at man både lader børn ligge ude, og at man kan cykle på gaderne. København, og Danmark, fik vist hele 60 minutter i den gode sendetid.

  5. capac kommentarer:

    @mb: Ja, forargelsen vil ingen ende tage. Som du kan læse i mit indlæg, så er det ikke reklameværdien, der interesserer mig, men seksualmoralen. Selvfølgelig har Visitdanmark kvajet sig, for man burde have forudset balladen.

  6. capac kommentarer:

    @AagePK: Hvad er det, man siger: DÃ¥rlig reklamer er langt bedre end ingen reklame.

  7. mb kommentarer:

    Det bliver sjovere – Fup-video skaber sjov trend:
    http://ekstrabladet.dk/112/article1222030.ece

  8. Donald kommentarer:

    Jeg kan godt huske historien om barnevognen i New York. Jeg tænker ofte på, at jeg er priviligeret at bo i Vejby, selv om der kan være koldt om vinteren :-)

    Den PR-video er skamløst uærlig – og derfor bliver dens reklameværdi 0. De mennesker, som begejstret taler om viral markedsføring har ikke forstÃ¥et at vira er nogen, man bliver syge af.

  9. AagePK kommentarer:

    Donald, virkeligheden overgår al moral: den video har allerede nået top 10, over 1 million seere på et par dage!
    Folk er sku virkeligt så dumme, som man i de mørkeste øjeblikke tror, de er!
    :mrgreen:

  10. Donald kommentarer:

    Jeg er ret sikker pÃ¥ at bÃ¥de dit og mit forargede kig og afspilning af video’en pÃ¥ YouTube tæller med i den statistik over, hvor mange, der har set den. Tænk at vi bruger tid pÃ¥ det :-)

Skriv en kommentar

Warning: Undefined variable $user_ID in /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-content/themes/skimmedmilk1.2/comments.php on line 78

803 har læst indlægget
Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mdv_post_count() in /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-content/themes/skimmedmilk1.2/single.php:62 Stack trace: #0 /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-includes/template-loader.php(106): include() #1 /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-blog-header.php(19): require_once('/customers/1/9/...') #2 /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/index.php(17): require('/customers/1/9/...') #3 {main} thrown in /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-content/themes/skimmedmilk1.2/single.php on line 62