Aldrig mere Love Parade?

26. juli 2010

19 mennesker mistede forleden livet i forbindelse med den store Love Parade i Duisburg, Tyskland. De blev mast ihjel i en tunnel ved en indgang. Andre 342 blev kvæstet. Medens man debatterer heftigt, hvad årsagerne var, og hvem, der skal tillægges ansvaret for det skete, har arrangørerne af Love Parade meldt ud, at det blev den sidste Love Parade.

Aldrig mere Love Parade? Det er forståeligt, at man midt i tragedien smider håndklædet i ringen. Chokket og sorgen er overvældende. Men er det det rigtige at gøre? Nej, det mener jeg ikke. Ved store arrangementer af den her karakter, er der altid en risiko for, at der opstår kaos og paniksituationer, der kan være farlige. Hvis ikke sikkerhedsforholdene er i top. Vi har set det på Roskilde Festival ved Pearl Jam-koncerten for 10 år siden. Vi har set det i forbindelse med store forboldstævner. Og hverken Roskilde Festival eller fodbold er blevet stoppet af den grund. Og netop Love Parade er der mere brug for end nogensinde før. I en tid, hvor homofobien trives i bedste velgående indenlands (husk den seneste DF-skandale…) og udenlands (vi husker rapporterne fra de baltiske lande for nylig…). Vi skal lære af den tragiske hændelse, sørge for bedre sikkerhedstiltag og lade kærlighedsparaderne blomstre overalt…

Eksistens

8 kommentarer

  1. WilliamJansen kommentarer:

    The Show Must Go On…

    Hvis Love Parades eksistens var berettiget (og det var den vel jf. festivalens popularitet) før tragedien, så ændrer et utilsigtet uheld, som man kan planlægge sig ud af ikke ved paradens eksistens-berettigelse.

  2. capac kommentarer:

    @WilliamJansen: Netop. Vi mÃ¥ hÃ¥be, at andre vil bære faklen (el. fallossen) videre… ;)

  3. Jens kommentarer:

    Jeg synes også at det virker som en lidt uheldig panik-reaktion. Desværre er jeg bange for, at det er lidt svært at trække sådan en udmelding tilbage. Samtidig sidder der sikkert en masse vrede mennesker, som synes at det er den eneste anstændige beslutning. Jeg synes det er rigtig ærgerligt!

  4. capac kommentarer:

    @Jens: Jeg tror, man skal vende tilbage til projektet og dets idé, når omstændighederne omkring tragedien er belyst og et eventuelt ansvar placeret. Det er jo ikke selve Love Parade, som har været en gevaldig succes, der er problemet. Det er afviklingen af det.

  5. WilliamJansen kommentarer:

    MÃ¥ske har vi forklaringen her:

    http://politiken.dk/udland/article1024450.ece

    Arrangørene er ikke ordentligt forsikret, og hæfter muligvis personligt for erstatningerne. M.a.o.: Bagmændene er super-fucked!

    Det er i sig selv en god grund til at lukke ned.

  6. capac kommentarer:

    @WilliamJansen: Ja, der har sikkert været meget, der har været gjort forkert. Og der er nok nogen, der skal stå til regnskab. Men ideen er jo god nok.
    I øvrigt hørte jeg en udsendelse pÃ¥ P1, hvor man fortalte om alle de tilfælde af massepanik, som kan opstÃ¥ ved store arrangementer som Love Parade. Det er – desværre – slet ikke ualmindeligt, at nogen omkommer ved den slags begivenheder. SÃ¥ meget desto vigtigere er det, at man lærer af en sÃ¥dan tragedie og sørger for at fÃ¥ sikkerhedsforholdene i orden.

  7. Vibeke kommentarer:

    Nu er Love Parade anno 2010 langt fra, hvad Love Parade var i 1995. Der er ikke meget homo parade over Rainer Schallers storcenter-megaparty-koncept. Man behøver blot at se nogle af reklamerne for de seneste Ã¥rs Love Parade for at fÃ¥ øje pÃ¥, at arrangementet har ændret karakter i radikal grad. I 90’erne var det mennesker af alle slags, der var i fokus, nÃ¥r Love Parade dokumenterede sig selv. I dag er det visuelle fokus pÃ¥ professionelle kvindelige modeller i meget lidt tøj, skiftevis med glatte mandlige stjerne-DJ’s med cool cool solbriller, der spiller remixes af hitlistenumre fra 80’erne i et væk. Ikke en trans eller en mormor i sigte. Der er med garanti heller ingen kyssende mænd.

    Rainer Schaller er købmand – ikke kulturpersonlighed. Love Parade var reduceret til befordringsmiddel for markedsføring af hans discount-fitnesskæde McFit. I virkeligheden er sagen meget interessant at følge med i, netop fordi her er et eklatant eksempel pÃ¥, hvad der sker, nÃ¥r markedsføring af et ligegyldigt brand og en fattig by, gÃ¥r hÃ¥nd i hÃ¥nd med benhÃ¥rde cost-benefit analyser (eksempelvis besparelser pÃ¥ mængden af sikkerhedspersonale kombineret med trangen til at fÃ¥ sÃ¥ mange kunder i butikken som muligt).

    Love Parade er helt sikkert død. Men det var Love Parade allerede, da Rainer Schaller købte navnet “Love Parade” i midten af 00’erne og reducerede paraden til genialt markedsføringsvehikel for sine øvrige forretninger, fremfor at have gæsternes velbefindende og gode fest i fokus.

  8. capac kommentarer:

    @Vibeke: Tak for uddybende information om Love Parade. Så må man vel genopfinde det oprindelige koncept, evt. under et andet navn. Der er stadigvæk brug for at markere, at der findes andre seksuelle orienteringer end den heteroseksuelle.

Skriv en kommentar

Warning: Undefined variable $user_ID in /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-content/themes/skimmedmilk1.2/comments.php on line 78

431 har læst indlægget
Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mdv_post_count() in /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-content/themes/skimmedmilk1.2/single.php:62 Stack trace: #0 /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-includes/template-loader.php(106): include() #1 /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-blog-header.php(19): require_once('/customers/1/9/...') #2 /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/index.php(17): require('/customers/1/9/...') #3 {main} thrown in /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-content/themes/skimmedmilk1.2/single.php on line 62