Det er næppe forbigået manges opmærksomhed, at den århusiansk fodboldklub AGF for nylig vandt det danske mesterskab. For første gang i fyrre år. Og den efterfølgende fest i byen fyldte meget, rigtig meget, og nogle vil sikkert også mene – for meget, i de store medier. Men nok om det. Mesterskabet har også en lille musikalsk vinkel. For medens andre fodboldklubber i landet og udlandet har deres egne sange, der handler om netop klubberne og deres fans, så har AGF og deres fans for snart længe siden adopteret en sang – AGF-fan Thomas Helmigs “Malaga” – som en slags slagsang. Og det særlige ved Helmigs sang er, at den slet ikke handler om fodbold, men snarere om hjemve. Hjemve til Århus:
Så godnat, Malaga, godnat, København
Mine længslers vingesus
Sov godt, Michigan og Englenes By
Jeg lukker mine øjne i Århus
Dermed er “Malaga” en sang på linje med På Slaget 12s “Hjem til Århus” og Tina Dickows “Pigen ud af Århus”. Sange, der mest af alt handler om Århus’, byens betydning, for Helmig, Dickow og Jens Folmer Jepsen – og i videre forstand: For alle de århusianere, der dyrker fodbold i form af AGF. Selv om man nok skal være varsom med at overfortolke dette forhold, så er det nærliggende at forstå det sådan, at sammensmeltningen af den lokale fodboldklub AGF og sangen “Malaga” viser, at foreningsklubben AGF har den ære at være et identitetsskabende samlingspunkt for folk med rod i denne store provinsby. Lige som lokale fodboldklubber i amatørismens gamle dage var det for mange folk rundt omkring i danske provinsbyer.