Tom Odell – mellem kommerciel succes og kritisk fiasko

27. juni 2013

Under overskriften “Offensively dull piano pop destined for Brits ubiquity” jorder New Musical Express’ anmelder Mark Beaumont den unge singer-songwriter Tom Odells nye plade Long way down. Den får et 0 ud af 10 mulige point på anmelderskalaen. Værre kan det ikke være. Beaumont slutter sin anmeldelse af med denne svada: “the 22-year-old from Chichester is just a poor, misguided wannabe who’s fallen into the hands of the music industry equivalent of Hungarian sex traffickers. Then he comes over all Lionel Richie on ‘Supposed To Be’. I wish I could say there’s a place in Hell reserved for Tom Odell. There’s not. Just loads more Brits. He’ll be all over 2013 like a virulent dose of musical syphilis, pounding and warbling away at every Papal election and Bradley Wiggins finishing line. Be warned, you can’t unhear it.”
Anmeldelse eller karaktermord? Tom Odells far har angiveligt reageret voldsomt på anmeldelsen, men Tom selv griner nok hele vejen hen til banken, for pladen er røget direkte ind på hitllistens førsteplads. Pladekøberne har tydeligvis ikke læst Beaumonts anmeldelse eller, hvis de har, så er de fuldstændig ligeglade med kritikerens vurdering. Og sangerinden Lily Allen, der har udgivet pladen på sit mærke – og i øvrigt har opdaget Tom Odell – tweeter med vanlig skarphed: “For all the people asking who the NME is, it’s like this fanzine that people used to read in the 90s.” Touché.
Nu er det ikke første gang, kritikere og publikum er gået grueligt galt af hinanden. Masser af anmelderroste plader sælger ikke en meter og vice versa. Det betyder ikke, at anmelderne er tosser alle til hobe, men det siger noget om, hvilke kvaliteter i musikken publikum vægter højt. I Tom Odells tilfælde er de kvaliteter, som får Beaumont til at vende tommelfingeren nedad, de samme kvaliteter, som får publikum til lommerne. Og egentlig tror jeg, at alle musikelskere har det. Måske læser man gerne anmeldelser for at blive orienteret om, hvad der sker på markedet. Men, om anmeldelsen er god eller ej, er ikke nødvendigvis afgørende for, om man køber pladen. Jeg har selv købt mange gode plader med dårlige anmeldelser…

 

Skriv en kommentar

Warning: Undefined variable $user_ID in /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-content/themes/skimmedmilk1.2/comments.php on line 78

231 har læst indlægget
Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mdv_post_count() in /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-content/themes/skimmedmilk1.2/single.php:62 Stack trace: #0 /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-includes/template-loader.php(106): include() #1 /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-blog-header.php(19): require_once('/customers/1/9/...') #2 /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/index.php(17): require('/customers/1/9/...') #3 {main} thrown in /customers/1/9/5/capac.dk/httpd.www/wordpress/wp-content/themes/skimmedmilk1.2/single.php on line 62