Gratis musik til alle?

2. juni 2007


Vi anakronister og nostalgikere udi det musikalske har det svært med den rivende udvikling pÃ¥ det musikteknologiske omrÃ¥de. Vi har sÃ¥ smÃ¥t lært at leve med cd-mediet – holde af vil mÃ¥ske være sÃ¥ meget sagt – og drømmer os gerne tilbage til den rigtige grammofonplade med stort informativt pladecover osv. Og sÃ¥ skal vi opleve, at det “nye” medie – cd’en – allerede er ved at blive et perifert medie, afløst af de komprimerede digitale formater (mp3 etc.).
Den voldsomme og voldsomt accelerede udvikling pÃ¥ det digitale omrÃ¥de, herunder de ustyrlige (legale og illegale…) distributionsformer pÃ¥ internettet og kundernes transformation til aktive medieforbrugere og medspillere, har sat musikbranchen under et voldsomt paradoksalt pres. PÃ¥ den ene side har branchen aldrig haft sÃ¥ store muligheder for at fÃ¥ musikken ud til konsumenterne, pÃ¥ den anden side er indtjeningsmuligheder – i hvert fald set med traditionelle branchebriller – skrumpet ind.
Den nye situation har været genstand for en konference i Ã…rhus i torsdags med titlen Knock Knock – The Future of Music, hvor repræsentanter for branchen, medierne m.fl. havde lejlighed til at diskutere branchens radikalt ændrede situation. BÃ¥de kunstnerne og konsumenterne har fÃ¥et mere magt, og branchen tilsvarende mindre. Derfor mÃ¥ den finde nye veje, hvis den vil overleve. Læs mere i Berl. Tidendes rapport her.

Apropos ovenstående, så kan man læse, at Bibliotekernes digitale udlån af musik har overhalet de kommercielle musikbutikker som TDC og Bilka. Læs her.

PS. Arrangør af konference var Innovation Lab. Se program etc. her.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Skriv en kommentar

521 har læst indlægget
14,851