Også Walter Becker, den ene halvdel af motoren i Steely Dan, er afgået ved døden. Det kan man læse på mandens hjemmeside, men der er ikke specifikke oplysninger om omstændighederne.
Opdatering: Ja faktisk hersker der tvivl om dødsfaldet. En side, der kalder sig mediamass.net hævder, at der er tale om et hoax, altså et falsk rygte. På Walter Beckers egen hjemmeside kan man se et foto af manden som dreng ved siden af et foto af Becker som voksen med teksten ” feb. 20 1950 – sept. 03.2017″. Det kunne jo godt tyde på noget andet. Det samme gør den kendsgerning, at kollegaen Donald Fagan for nylig måtte kommentere på Beckers helbredstilstand. Hvad han har fejlet fik man dog ikke noget at vide om.
Marylebone er et område i det centrale London, beliggende i City of Westminster og West End. I tresserne var det et område med mange pladeselskaber, bl.a. EMI, Parlophone, HMV og Columbia. Og med udgivelsen Marylebone Beat Girls 1964-1967 vil det lille retro-forlag Ace give et overblik over de piger, der var med til at forme tressernes beatmusik. Med navne som Julie Driscol, Cilla Black, Billie Davis, Alma Cogan og Helen Shapiro. En af den slags udgivelser, der rammer enhver med et nostalgisk blødt punkt for tresserbeaten. Hele 25 skæringer er der på udgivelsen, der også byder på en række mindre kendte navne fra perioden.
Dancing Yet – Liza and the Jet Set (Parlophone R 5248, 1965)
Whatcha’ Gonna Do – Billie Davis & The Leroys (Columbia DB 7346, 1964)
Sweet and Tender Romance – The McKinleys (Parlophone R 5211, 1964)
Don’t Do It No More – Julie Driscoll (Parlophone R 5296, 1965)
Love is a Word – Alma Cogan (scheduled for Columbia DB 7619, 1965/released MFP LP DL 1191, 1991)
Stop and You Will Become Aware – Helen Shapiro (Columbia DB 8256, 1967)
Music Talk – Beryl Marsden (Columbia DB 7797, 1965) (*)
Like the Big Man Said – Toni Daly (Columbia DB 8043, 1966)
I Want That Boy – The Chantelles (Parlophone R 5271, 1965)
The Boy I Used to Know – Andee Silver (HMV POP 1344, 1964)
Mama Didn’t Lie – Jean & The Statesides (Columbia DB 7651, 1965)
He Doesn’t Want You – The Three Bells (Columbia DB 7980, 1966)
Hear You Talking – Beverley Jones with The Prestons (Parlophone R 5189, 1964)
He Fought the Law – She Trinity (Columbia DB 7874, 1966)
Find Out What’s Happening – Tiffany with The Thoughts (Parlophone R 5439. 1966)
Forget About the Bad Things – Helen Shapiro (Columbia DB 7810, 1966)
I Know You Love Me Not – Julie Driscoll (Parlophone R 5588, 1967)
I’m Waiting for the Day – Peanut (Columbia DB 8032, 1966)
Lonely City Blue Boy – Cindy Cole (Columbia DB 7973, 1966)
The Pleasure Girls – The Three Quarters (Columbia DB 7576, 1965)
Ain’t That Fun – Linda Laine with The Sinners (Columbia DB 7204, 1964)
Suffer Now I Must – Cilla Black (Parlophone R 5133, 1964)
Euston Station – Barbara Ruskin (Parlophone R 5593. 1967)
He Knows I Love Him Too Much – Valerie Avon (Columbia DB 8201, 1967)
Make the Most of It – Judi Johnson (HMV POP 1371, 1964)
Han blev aldrig det store navn, musikeren og sangskriveren Mick Softly, der døde den 1. september i hjembyen Enniskillen, Nordirland, 77 år gammel. Men han var på flere måder en prototype på en ung musikgal mand, der med ungdommens mod og appetit deltog i tressernes britiske musikscene.
Han blev flasket om med traditionel jazz i hjemmet, men som ganske ung kørte han ud i verden på sin motorcykel, lærte at spille guitar og endte med at lave sin egen folk-klub i Hemel Hempstead ( i det østlige England). Og han begyndte selv at optræde rundt omkring og løb bl.a. ind i en vis Donovan Leitch, som han blev gode venner med. Donovan lærte Mick at traktere guitaren mere sofitikeret – og trak ham med ind i pladeindustrien, da han selv fik en succesfuld pladekontrakt. Og Mick indspillede Songs for Swinging Survivors for Immediate Records. En folkplade med kun Mick og hans guitar. En af sangene på pladen, “The war drags on”, indspillede Donovan på sit album Universal Soldier.
Successen kom ikke til Mick, og han måttet i nogle år ernære sig som handelsmand, samtidig med at han spillede rundt omkring. I 1968 vendte han tilbage. Denne gang med et band, Soft Cloud, Loud Earth, der dog hurtigt blev decimeret til en duo og til sidst sendte Mick tilbage på solistsporet. Og med Donovans mellemkomt endt han igen i studiet for at indspille sit andet album. Og der fulgte to albums mere i kølvandet. Plader, der bredte sig over progressiv rock og folk. Det var det kunstnerisk set mest produktive og succesfulde periode, hvor han også fik en del international opmærksomhed.
Men Softly var ikke interesseret i den kommercielle side af musiklivet, og han foretrak at optræde gratis for sit publikum. Han nåede at indspille en håndfuld plader og to af dem – Sunrise (1970) og Street Singer (1971) – er siden blev genudgivet på en dobbelt-CD.
“I’d be lost without my blogger” – Sherlock Holmes
HVAD ER BLOGGEN CAPAC?!
Capac er mit nom de guerre og nom de plume.
Bag det akronymiske palindrom*) gemmer der sig en mand, der mod sin vilje er ved at blive voksen.
Jeg skriver om alt mellem himmel og jord og er drevet af en ubændig nysgerrighed, en lige så ustyrlig lyst til at skrive, tænke og kritisere, hvad der møder mig på min vej gennem livet.
Og det gør jeg så gennem min weblog, min blog, der er en autonom, non-kommerciel, personlig blog.
Det er også en gammeldags blog. Jeg foregøgler ikke nogen, at jeg forsøger at følge med tiden, for eksempel går jeg ikke helhjertet ind for kommerciel streaming af musik, film o.a. Og bloggen er også gammeldags i den forstand, at jeg gerne kigger bagud i tiden. Jeg forsøger ikke at være ung med de unge eller endnu værre ungdommelig. Nej. Jeg står ved min alder og det, jeg kommer af.
Og så er det en dansk blog. Ikke i nationalistisk, xenofobisk, anti-udlændinge-forstand, men i betydningen: skrevet på dansk. Og jeg vil bestræbe mig på at skrive på dansk, så vidt muligt bruge danske ord og vendinger – også som modvægt til den anglificering – ja, amerikanisering – dansk udsættes for hele tiden og i udpræget grad i disse internet-tider og den generelle mangel på omsorg for og omhu med det danske sprog (4.5.2019).
Capac har kørt i 18 år.
Velkommen.
*) Nom de guerre, da. krigsnavn, pseudonym, øge- eller dæknavn, som en soldat tog på sig i krigstjeneste.
Nom de plume, pennenavn, forfatternavn, fingeret navn.
Et akronym er et ord, der er dannet af begyndelsesbogstaverne i to eller flere ord, fx ECU ‘European Currency Unit’, NATO ‘North Atlantic Treaty Organisation’ og aids ‘acquired immune deficiency syndrome’.
Palindromer er ord, ordforbindelser, sætninger eller tal, der læst forfra og bagfra giver samme mening.
What is CAPAC – the blog?
Capac is my nom de guerre et de plume. Behind the name is an old man, who tries not to grow up. I write about anything that comes to my mind, i’m terribly curious, have a intameable desire to write, think and critizise anything on my way through life.
And that is what i do in my weblog. Capac is a autonomous, non-commercial and personal weblog.
It is also an oldfashioned blog. I do not pretend, that I am in touch with these times, for example I do not use commercial streaming of music, movies etc. And my blog is also oldfashioned in the sense that I gladly look backwards in time. I do not try to act young og assume a young attitude. No. I stand by my age og what I come from.
And Capac is a danish weblog. Not in a nationalistic, xenofobic sense, but simply: written in danish. I love writing in danish – also as an alternative to the ongoing anglification – well, americanization – of the danish language, and as an attempt to take good care of the danish language.
The weblog has been running for 18 years.
Welcome
Kontakt / Contact
Hvis du har behov for at kontakte denne blogger, så er e-mailadressen følgende:
capac [SNABELA] capac.dk
NB! Hvis du kontakter mig vdr. en evt. anbefaling af musik eller andet, så læs venligst mine betingelser (nedenfor)!!
If you want to contact the writer of this blog, please use the following e-mail adress:
capac [at] capac.dk
NB! If you contact me concerning recommendations of music etc., I urge you to read my conditions (below).
ANBEFALING AF MUSIK, BØGER, FILM OSV.
Jeg omtaler gerne musik og andre kulturgoder, f.eks. bøger og film i min blog. Hvis du/I er interesseret i at få en udgivelse omtalt, så kontakt mig via min emailadresse
(capac_SNABELA_capac.dk).
Forudsætningen for omtale er, at musikken sendes i form af en ORIGINAL cd eller – meget gerne! – vinyl, da det jo er tidens medie.
OBS. Digitale filer – fx. mp3 og musikvideoer – promotionudgaver af CD’er (for promotion only-cd’er) og hjemmebrændte CD’er med digitale filer bliver ikke omtalt.
Tilsvarende gælder det, at e- og lydbøger ikke omtales, kun gammeldags tryksager.
Når jeg har omtalt musik eller andet sender jeg altid et link til omtale til kontaktpersonen.
Jeg forsøger at omtale de fremsendte medier, så hurtigt det lader sig gøre og gerne i forbindelse med udgivelsestidspunktet. Men det kan ikke altid lade sig gøre, så bær over med capac, hvis der kommer forsinkelser – linket skal nok komme. Det kan sikkert også forekomme, at jeg helt glemmer at omtale en plade.
Desværre.
SOM LÆSERNE HAR BEMÆRKET, SÅ HAR JEG ISÆR OMTALT (ANBEFALET) MUSIK. MEN JEG VIL GERNE OMTALE ANDET, FX. DIGTSAMLINGER, BØGER OM MUSIK, GOD LITTERATUR OG BIOGRAFFILM . SÅ HVIS DU/I ER INTERESSERET, SÅ SKRIV PÅ OMTALTE EMAILADRESSE.
And in english:
I do recommend music, books, films etc. in my weblog. If you want me to recommend a record, book etc. please contact me here:
mr.capac_et_gmail.com
My condition is, that the music must be available
as an original CD og vinyl record.
Digital files (mp3 etc.) and musicvideoes, for-promotion-only-CD’s, and homemade CDs will not be reviewed by me.
The same goes for e- and audiobooks. Only printed books will do.
When I recommend a record, I will send a link to my recommandation to my contact person.
I try to write about the stuff, I receive as fast as possible. But sometimes it takes some time – but the recommandation will come and so will the link. Please be patient.
As the reader of my blog will see, I have first of all written about music, but I would like to write about other stuff such as poetry, books on music, literature and
movies. So if you are interested, please let me know.
Tak
We are each free to believe what we want, and it’s my view that the simplest explanation is; there is no God. No one created our universe, and no one directs our fate. This leads me to a profound realization that there probably is no heaven and no afterlife either. We have this one life to appreciate the grand design of the universe and for that, I am extremely grateful.
(Stephen Hawking)
Min fordanskning:
Vi er hver især frie til at tro, hvad vi vil. Og det er mit synspunkt, at den enkleste forklaring er: Der findes ikke nogen gud. Ingen har skabt vores univers, og ingen styrer vores skæbne. Det fører mig frem til en dyb erkendelse af, at der sandsynligvis ikke findes en himmel eller et liv efter døden. Vi har dette ene liv til at sætte pris på universets storartede design, og det er jeg ekstremt taknemmelig for. [capac]
Cujusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
Et citat af Cicero: ‘ethvert menneske kan tage fejl, men kun en tåbe bliver ved med det’. Vi realskoleelever tog maximet til os med det samme – og frk. Hvass, vores latinlærerinde, gjorde os opmærksom på tilføjelsen: kun en tåbe bliver ved med det. Klogt at huske på, når man laver alle sine fejl…
Musikkens muse
“By the end of the 20th century, it seemed to me that the muse had gone out of music and all that was left was the ‘ic’. Nothing sounded genuine or original. Truth and beauty were passé. Shock was the reigning value and schlock was rating raves in Rolling Stone. I heard one record (company) boss on the radio announcing matter-of-factly, ‘We are no longer looking for talent. We’re looking for a “look” and a willingness to cooperate!’ Another executive told me, as a prelude to rejecting my (then) last album, ‘We’re selling cars now. We’ve got fast cars and cute cars…’ I got the picture. I quit the business”.
Die Bourgeoisie kann nicht existieren, ohne die Produktionsinstrumente, also die Produktionsverhältnisse, also sämtliche gesellschaftlichen Verhältnisse fortwährend zu revolutionieren. Unveränderte Beibehaltung der alten Produktionsweise war dagegen die erste Existenzbedingung aller früheren industriellen Klassen. Die fortwährende Umwälzung der Produktion, die ununterbrochene Erschütterung aller gesellschaftlichen Zustände, die ewige Unsicherheit und Bewegung zeichnet die Bourgeoisepoche vor allen anderen aus. Alle festen eingerosteten Verhältnisse mit ihrem Gefolge von altehrwürdigen Vorstellungen und Anschauungen werden aufgelöst, alle neugebildeten veralten, ehe sie verknöchern können. Alles Ständische und Stehende verdampft, alles Heilige wird entweiht, und die Menschen sind endlich gezwungen, ihre Lebensstellung, ihre gegenseitigen Beziehungen mit nüchternen Augen anzusehen.
Indskrift 2
”For endnu at sige et Ord om Belæringen om, hvorledes Verden skal være, saa kommer Filosofien alligevel altid for sent. Den kommer først til Syne i Tiden som Verdens Tanke, efter at Virkeligheden har fuldendt sin Udviklingsproces og er afsluttet. Historien viser med Nødvendighed det samme, som Begrebet lærer, at det ideale først fremtræder i Modsætningen til det reale med Virkelighedens Modenhed, og at det først da opbygger denne samme Verden, naar den er begrebet i sin Substans, i et intellektuelt Riges Skikkelse. Naar Filosofien maler sit raat i graat, er en af Livets Skikkelser blevet gammel, og med graat i graat kan den ikke forynges, men kun erkendes. Først naar Skumringen bryder frem, flyver
Minervas Ugle ud.” (Hegel)
Indskrift 3
En mand er en succes, hvis han står op om morgenen og går i seng ved nattetid, og ind imellem gør, hvad han har lyst til.
Bob Dylan
Søg og du skal finde
Arkiver
BLOG'N ROLL!
Alrunen (alias Claus Rasmussen)
righoldig side om dengang i tresserne – musik, plakater, data, billeder og meget mere – suppleres med en side på Youtube med sjældne gode optagelser
Bibzoom
Bibliotekernes digitale musiktjeneste – musikartikler, genrer og lytteguides
Bo Green Jensen –
filmanmelder, journalist, digter, forfatter m.m. blogger