december 2017 arkiv

Kom bare an 2018

31. december 2017

Vi ved ikke, hvad der venter os, når vi om få timer træder ind i 2018. Hvad vil galningen i USA finde på? Eller vores egne nyliberalistiske politikere? Og hvad med klimaet? Den næste lurende økonomiske krise? Flygtningene fra Afrika? Og så videre. Man kan – alt efter temperament – vælge at være op- eller pessimist. Jeg foretrækker at være realist og holde fast i håbet. Som ABBA så smukt udtrykker det: Hvis vi ikke forsøger og håber, så kan vi lige så godt lægge os ned og dø.

Så Godt nytår kære læsere, lad os gøre en lille forskel i 2018.

No more champagne
And the fireworks are through
Here we are, me and you
Feeling lost and feeling blue
It’s the end of the party
And the morning seems so grey
So unlike yesterday
Now’s the time for us to say

Happy New Year
Happy New Year
May we all have a vision now and then
Of a world where every neighbor is a friend
Happy New Year
Happy New Year
May we all have our hopes, our will to try
If we don’t we might as well lay down and die
You and I

Sometimes I see
How the brave new world arrives
And I see how it thrives
In the ashes of our lives
Oh yes, man is a fool
And he thinks he’ll be okay
Dragging on, feet of clay
Never knowing he’s astray
Keeps on going anyway

Happy New Year
Happy New Year
May we all have a vision now and then
Of a world where every neighbor is a friend
Happy New Year
Happy New Year
May we all have our hopes, our will to try
If we don’t we might as well lay down and die
You and I

Seems to me now
That the dreams we had before
Are all dead, nothing more
Than confetti on the floor
It’s the end of a decade
In another ten years time
Who can say what we’ll find
What lies waiting down the line
In the end of eighty-nine

Happy New Year
Happy New Year
May we all have a vision now and then
Of a world where every neighbor is a friend
Happy New Year
Happy New Year
May we all have our hopes, our will to try
If we don’t we might as well lay down and die
You and I

1967: Bob Dylan’s Greatest Hits

31. december 2017

Som nævnt nåede Bob Dylan lige at udsende John Wesley Harding ved udløbet af 1967. Ellers var det ikke noget udpræget Dylan-år. Og dog – for i marts måned udsendtes den første Greatest-Hits-opsamling med manden med den sikre title Bob Dylan’s Greatest Hits med ti top-40-sange fra mesterens hånd. Og den gik hen og indkasserede hele fem platinplader og blev Dylans mest solgte album overhovedet i USA. En kendsgerning, der måske ikke er helt så  uforståelig, som nogle skribenter mener, når man tager i betragtning, at Dylans følgere gik og ventede på opfølgeren til Blonde on Blonde, og fordi opsamlingen virkelig indholder noget af det bedste fra his Bobness:

Rainy Day Women #12 & 35
Blowin’ In The Wind
The Times They Are A-Changin’
It Ain’t Me Babe
Like A Rolling Stone
Mr. Tambourine Man
Subterranean Homesick Blues
I Want You
Positively 4th Street
Just Like A Woman

Ganske vist handlede udgivelsen først og fremmest om, at pladeselskabet ville malke deres guldkalv på et tidspunkt, hvor Dylan havde en slags pause på grund af sit famøse motorcykeluheld, en afsluttet koncertturnë og usikkerhed om, hvad han havde i ærmet af nye sange. Columbia Records havde brug for at – som det udtrykkes et sted – kapitalisere Bob Dylans kommercielle appel. – Og det er nok ikke svært, når man tager de valgte sange i betragtning, for det er sange fra den bedste skuffe i mandens repertoire. Sange, der med et par undtagelser, alle var udsendt på singleplade i løbet af tresserne. Sange, publikum kendte og elskede.

Musikåret 2017 i følge DR3

30. december 2017

I mangel af andet og bedre kom jeg til at  se programmet “Musikåret 2017 i følge DR3” på tv-kanalen DR3. Og hvis jeg før havde tvivlet på min egen evne til at følge med i, hvad der sker i det nyere musikliv (læs: det, de unge  lytter til), så fik jeg godt og grundigt fjernet den tvivl. For der var stort set intet af det, der blev præsenteret, jeg havde hørt endsige hørt om. Men nu lytter jeg heller aldrig til radio DR3, så hvad der har huseret som “uundgåelige” musiknumre er ganske gået forbi mine ører. Og efter at have lyttet til det, jeg blev præsenteret for, må jeg nok også konkludere, at det nok er tvivlsomt, om det ville have fæstnet sig i min bevidsthed. Bortset fra Blondage, Katinka,  Mø, Scarlet Pleasure og den unge Helmig, var der ikke et eneste navn, der fik nogen klokke til at ringe.

Nu er der jo heller ikke nogen, der  kræver, at man skal følge med i ungdommens musik og musiksmag. Og jeg vedstår gerne, at “min” musik har mange år på bagen (lige som jeg selv, selvfølgelig), og at mit hjerte nok stadigvæk banker for den – selv om jeg er åben for nyt og nye talenter (som der er mange af, jf. mine anbefalinger gennem året). Men det undrer mig lidt, at man under overskriften musikåret 2017 kan forbi vigtige og væsentlige udgivelser fra de ældre generationer, fx fra Sebastian, Kim Larsen og Savage Rose. Og jeg tillader mig at tage det som udtryk for en særlig navlebeskuende tilgang i dette program. Som om P3s playlister afspejlede musikåret 2017 i dets helhed! Og med i omegnen af 5000 udgivelser på årsbasis, så er der meget, der slet ikke kom i betragtning af det program. Og så hjalp det ikke meget, at programmet blev præsenteret af to relativt voksne studieværter, der også havde ungdommen bag sig. Programmet var udtryk for, som der stod til sidst, DR UNG. En misvisende programtitel med andre ord.

Kim Larsen Moonshine

Det ligner næsten en tanke: DR2 har en temaaften om Kim Larsen i dag d. 30. december. Men der er nok bare tale om en tilfældighed.

 

Sir Ringo Starr – en beatle blev adlet

30. december 2017

Mere end et halvt århundrede efter at have modtaget MBE-ordnen, er Ringo Starr nu (sammen med flere andre, bl.a. Bee Gees’ Barry Gibb) blevet adlet af det britiske kongehus og kan kalde sig Sir Ringo Starr i en alder af 77 år. Og hvis man kender han godt nok vil han modtage titlen med lige dele ærefrygt og slet skjult ironisk distance. Det skal være den gamle beatle vel undt, men for mig er der mere hæder i, at han stadigvæk med succes og kvalitet opererer som orkesterleder for sit All Star Band.

DRK og musikken i julen

29. december 2017

Nu hvor det borgerlige sammenrend, man kalder en regering, lægger an til et nyt stormløb mod Danmarks Radio i forbindelse med de kommende forhandlinger om et medieforlig og ønsker en beskæring af den gamle medieorganisation til fordel for en spredning af den debatterede “public service”-forpligtigelse til andre, private udbydere – så er det værd at nævne at Danmarks Radio – mere præcist kanal DRK – hen over julen har varetaget sin public-service-forpligtelse ganske godt, når det gælder den musik, vi lytter til.

En lang række udsendelser har budt på gensyn og -hør med danske navne som Kim Larsen, Sebastian og TV-2 og udenlandske navne som Rolling Stones, magasinet Rolling Stone, Janis Joplin, Bee Gees og meget mere. Det eneste man kunne have ønsket sig, var, at de havde reklameret lidt mere for det på hovedkanalen (og gerne i stedet for de hjernedøde repetitioner af reklamer for meget ungdommelige programmer om kæresteri og lignende). Hep for DRK i denne jul.