15. august 2019 arkiv

50: Woodstock 1969

15. august 2019

Så ramte vi halvtredsårsdagen for Woodstockfestivalen, der blev afhold på Max Yasgers farm i Bethel, New York, fra den 15. til og med den 18. august. Og mon ikke snart, at alt er sagt og skrevet om den begivenhed?! Man kan i hvert fald forledes til at tro det. Og den er en stadig kilde til kommerciel udnyttelse. Ud over en definitiv bokssæt, så er der op til i dag udkommet meget andet, fx særlige plader med nogle af kunstnernes optræden (Joan Baez m.fl.). Søg og du skal finde.

Og eftersom det ikke er lykkedes at lave en genopførelse af Woodstock, så er der al mulig god grund til fortsat at mindes den på mange planer vellykkede festival, hvor en stor del af datidens førende navne optrådte med succes.

I bakspejlet kan meget se mere lyserødt ud, end det var. Således også Woodstock. Selv om festivalens renommé er overvejende positivt, så var den bestemt ikke uproblematisk, som denne lille film fra musikbladet Mojo fortæller..

Her er the Courettes

15. august 2019

Den dansk-brasilianske garagerockduo The Courettes er helt forbigået min slidte opmærksomhed indtil for nogle dage siden, da de dukkede op i en lille reklamefilm. De har oven i købet to album bag sig, “Here are the Courettes”, der udkom på et tysk mærke i 2015, og “We are the Courettes”, der kom for ikke så længe siden (2018). Og de har vundet gehør hos mange kritikere – bl.a. og ikke mindst i Storbritannien – med deres mono-rendyrkning af den klassiske garagerock.

Og så var der alligevel noget, der nagede. Havde jeg ikke bemærket dem før?! Jo da. I 2016 nævnte jeg duoen i forbindelse med en SPOT-festival – her.

Pride – og diskrimination med modsat fortegn

15. august 2019

Det er svært at være politisk korrekt. Når man taler fra den politiske sandheds position risikerer man at komme til at slå sig selv for munden. Det fik vi et eksempel på i gårsdagens nyhedsstrøm.

I forbindelse med den forestående Pride i København (på lørdag) har kunstneren Rikke Østergaard – alias O/RIOH kritiseret Copenhagen Pride, fordi de ikke har booket kunstnere fra LBTÆQ+-miljøet som hovednavne ved arrangementet, men i stedet foretrukket Tina Dichow og Birthe Kjær. Med det resultat, at O/RIOH nu selv er blevet “pillet af plakaten”, som det udtrykkes.

Hvis man læser Copenhagen Prides “Mission & Vision“, så fremgår det klart, at man vil “skabe synlighed, forståelse og konkrete resultater.” for og med LGBTQIA+ miljøet, og at “inklusion” er en “kerneværdi”. Derfor kan man med rette hævde, at det for det første strider mod missionen og visionen at pille Rikke Østergaard af plakaten, fordi hun offentligt kritiserer Copenhagen Pride. Men man kan også hævde, at Rikke med sin insisteren på, at hovednavnene ved Priden skal tilhøre benævnte miljø diskriminerer med modsat fortegn (vi antager, at de to hovednavne er heteroseksuelle og derfor ikke tilhører benævnte bogstavkombination). Hvis man forstår sig selv som inkluderende i forhold til seksuel orientering, så må det vel også omfatte heteroseksuelle, selv om det almindeligvis er den gruppe, man definerer og profilerer sig i forhold til? Ved at udelukke kunstnere som Dichow og Kjær ville man let komme til at udøve diskrimination med modsat fortegn – og måske oven i købet skuffe nogle deltagere, der sætter pris på netop de to kunstnere.

Et rimeligt kompromis ville være, at Copenhagen Pride tog Østergaards kritik til sig, satte hende på plakaten igen og sørgede for at få nogle kunstnere fra LGBTQIA+miljøet øverst på plakaten sammen med Dichow og Kjær. Så ville man vende en tendentiel, måske ubevidst diskrimination til en reel inklusion.