Jeg skulle ikke ret mange sekunder ind i pladens første sang, “1000 violiner”, før jeg kom til at tænke pÃ¥ Steffen Brandt. Det var noget ved Jacob Eriksens sangforedrag, der satte den association pÃ¥ spring i bevidstheden. Og senere – da jeg havde fÃ¥et læst mig gennem pressematerialet – viste det sig, at Steffen Brandt  – forstÃ¥eligt nok – er en af dem, der taler varmt for Eriksens sangskrivning.  Med henvisning til netop “1000 violiner” peger Brandt pÃ¥, at Eriksen kan noget af det, vi savner i danske sangskrivning nu om stunder: “Der var 1000 violiner, der var verden versus os og tÃ¥rerne blev tørret af i ærmet, hvis de da ikke blev grædt i trods. Vi druknede i ønskebrøndens dyb, sÃ¥ kun en ille krusning blev tilbage og langsomt sank vi ned og gik pÃ¥ grund, det er derfor at jeg halter lidt i dag”. Det, ‘vi savner’, men som vi fx ogsÃ¥ finder i Brandts bedste sange, kunne være en konkret forankring i hverdagslivet og hverdagssproget, der artikuleres ligefremt, men samtidig vrides ganske lidt og nænsomt, sÃ¥ billeder, klicheer og vendinger midt i al deres genkendelighed fÃ¥r ny næring og ilt”.
Jacob Eriksen har en fortid i det alt for oversete halvfemserband Shirtville og har siden dette fortrinlige band gik i opløsning udsendt en enkelt plade i eget navn, Populær mekanik (2009), som fik rigtig flotte anmeldelser. Og nu udsender han så sammen med Niels Chr. Simmelsgaard, albummet Antarctica. Baggrunden for pladen er alvorlig. Eriksen blev for nogle år siden ramt af en blodprop i hjernen og sendt derud, hvor tankerne om livet og døden blev mere presserende, end det måske ellers gør, når hverdagens hamsterhjul kører. Det blev til en del tekster, der først fik deres musikalske forløsning, da Eriksen fandt sammen med Simmelsgaard
Heldigvis er det ikke blevet en tematisk plade eller en simpel conceptplade om liv-død. Den alvorlige situation som patient er snarere blevet et afsæt for en række sange, der godt nok kredser om alvorens tematik, men i deres konkrethed nøjes med allusionens styrke. Som fx i titelsangen “Antarctica”, hvor sydpolen, Antarctica, der bliver et billede pÃ¥ det nulpunkt, som sangskriveren skal bruge som vendepunkt for sin koldstart tilbage til det almindelige liv. Inspirationen fandt Eriksen i en hvid hospitalsvæg, der fik tankerne ledt hen pÃ¥ sydpolen store hvidhed, hvor Scott og Amundsen vandt deres berømmelse.
Og sådan er det med de 11 sange på denne plade. Det udspringer af det konkrete, ofte ganske banale iagttagelser eller oplevelser (fx et rygestop, et par nye sorte sko eller et maleri af Manet), og bliver løftet til forundring og eftertanke om det liv, vi sådan lever.
Musikken har Eriksen lavet i samarbejde med Simmelsgaard. Og der er tale om melodiøs pop, der bæres frem af især simmelsgaards elektiske guitar. Men der er ogsÃ¥ – fx i en sang som “Nat i skydeteltet” – elementer af electronica. Og de to herrer fÃ¥r god hjælp fra Tove Sørensen (kor, keboard), Kent Olsen (trommer og slagtøj), Ask Kjærgaard (pedal steel guitar), Frederik Larsen (trommer, slagtøj), Joakim Øster (bas) og Turid Nørlund Christensen (kor).
Antarctica er en af den slags plader, man ikke sÃ¥dan lige bliver færdig med. Den kræver mange gennemlytninger, før man kommer ind under huden pÃ¥ teksterne. Heldigvis er det aftrykt pÃ¥ eksemplarisk vis i cd’en lille booklet. Sangene er pop, og mange af dem kunne sagtens gøre sig pÃ¥ diverse radiokanalers præ-programmerede playlister, men som tilfældet er med TV2 og Steffen Brandt, sÃ¥ er der tale om voksen pop. Pop, der vil mere end bar at underholde. Pop med holdning. Pop, der som god litteratur, giver en noget med i bagagen. Noget at tænke og reflektere over. Hermed varmt anbefalet.
Jacob Eriksen & Koldstart – Antarctica – Producer: Niels Chr. Simmelsgaard. Gateway Music. Udkommer i dag.
Ethvert menneske kan tage fejl, men kun en tåbe bliver ved med det. [Cujusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare]
Cicero, år 43 f. Kr.
Manden bag CAPAC
Hvem eller hvad er Capac?!
Capac er mit nom de guerre og nom de plume.
Bag det akronymiske palindrom gemmer der sig en mand, der mod sin vilje er ved at blive voksen.
Jeg skriver om alt mellem himmel og jord og er drevet af en ubændig nysgerrighed, en lige så ustyrlig lyst til at skrive, tænke og kritisere, hvad der møder mig på min vej gennem livet.
Og det gør jeg så gennem min weblog, min blog, der er en autonom, non-kommerciel, personlig blog.
Og så er det en dansk blog. Ikke i nationalistisk, xenofobisk, anti-udlændinge-forstand, men i betydningen: skrevet på dansk. Og jeg vil bestræbe mig på at skrive på dansk, så vidt muligt bruge danske ord og vendinger – også som modvægt til den anglificering dansk udsættes for hele tiden og i udpræget grad i disse internettider og den generelle mangel på omsorg for og omhu med det danske sprog (4.5.2019).
Capac har kørt i 14 år.
Velkommen.
Kontakt
Hvis du har behov for at kontakte denne blogger, så er emailadressen følgende:
capac[SNABELA]capac.dk
Capac: About this weblog
Capac is my nom de guerre et de plume. Behind the name is an old man, who tries not to grow up. I write about anything that comes to my mind, i’m terribly curious, have a intameable desire to write, think and critizise anything on my way through life.
And that is what i do in my weblog. Capac is a autonomous, non-commercial and personal weblog. And Capac is a danish weblog. Not in a nationalistic, xenofobic sense, but simply: written in danish. I love writing in danish – also as an alternative to the ongoing anglification of the
danish language, and as an attempt to take good care of the danish language.
The weblog has been running for 14 years.
Welcome
Omtale af musik etc. / Reviewing music etc.
Jeg omtaler gerne musik og andre kulturgoder, f.eks. bøger og film i min blog. Hvis du/I er interesseret i at få en udgivelse omtalt, så kontakt mig via min emailadresse
(mr.capac_SNABELA_gmail.com).
Forudsætningen for omtale er, at musikken sendes i form af en ORIGINAL cd eller – meget gerne! – vinyl, da det jo er tidens medie.
OBS. Digitale filer – fx. mp3 og musikvideoer – promotionudgaver af CD’er (for promotion only-cd’er) og hjemmebrændte CD’er med digitale filer bliver ikke omtalt.
Tilsvarende gælder det, at e- og lydbøger ikke omtales, kun gammeldags tryksager.
Når jeg har omtalt musik eller andet sender jeg altid et link til omtale til kontaktpersonen.
Jeg forsøger at omtale de fremsendte medier, så hurtigt det lader sig gøre og gerne i forbindelse med udgivelsestidspunktet. Men det kan ikke altid lade sig gøre, så bær over med capac, hvis der kommer forsinkelser – linket skal nok komme. Det kan sikkert også forekomme, at jeg helt glemmer at omtale en plade.
Desværre.
SOM LÆSERNE HAR BEMÆRKET, SÅ HAR JEG ISÆR OMTALT (ANBEFALET) MUSIK. MEN JEG VIL GERNE OMTALE ANDET, FX. DIGTSAMLINGER, BØGER OM MUSIK, GOD LITTERATUR OG BIOGRAFFILM . SÅ HVIS DU/I ER INTERESSERET, SÅ SKRIV PÅ OMTALTE EMAILADRESSE.
And in english:
I do recommend music, books, films etc. in my weblog. If you want me to recommend a record, book etc. please contact me here:
mr.capac_et_gmail.com
My condition is, that the music must be available
as an original CD og vinyl record.
Digital files (mp3 etc.) and musicvideoes, for-promotion-only-CD’s, and homemade CDs will not be reviewed by me.
The same goes for e- and audiobooks. Only printed books will do.
When I recommend a record, I will send a link to my recommandation to my contact person.
I try to write about the stuff, I receive as fast as possible. But sometimes it takes some time – but the recommandation will come and so will the link. Please be patient.
As the reader of my blog will see, I have first of all written about music, but I would like to write about other stuff such as poetry, books on music, literature and
movies. So if you are interested, please let me know.
Tak
We are each free to believe what we want, and it’s my view that the simplest explanation is; there is no God. No one created our universe, and no one directs our fate. This leads me to a profound realization that there probably is no heaven and no afterlife either. We have this one life to appreciate the grand design of the universe and for that, I am extremely grateful. (Stephen Hawking)
Min fordanskning:
Vi er hver især frie til at tro, hvad vi vil. Og det er mit synspunkt, at den enkleste forklaring er: Der findes ikke nogen gud. Ingen har skabt vores univers, og ingen styrer vores skæbne. Det fører mig frem til en dyb erkendelse af, at der sandsynligvis ikke findes en himmel eller et liv efter døden. Vi har dette ene liv til at sætte pris på universets storartede design, og det er jeg ekstremt taknemmelig for. [capac]
Om brug af billeder – The use of internet photos etc.
Når man låner billeder på nettet kan det være svært at afgøre, om de er “frie” eller ej. Jeg bestræber mig dog altid på kun at bruge billeder, der ikke er behæftet med rettigheder. Og i de tilfælde, hvor det er muligt, altid at angive navnet på fotografen/kilden.
Skulle nogen derude mene, at jeg krænker deres rettigheder til et billede, så kontakt mig, og det vil straks blive fjernet. Det gælder også links til videoer.
/
This site takes pride in using pictures that are not copyrighted or are royalty free. If I know the name of the photographer I always mention it.
Should someone out there regard my publishing of one of their photos and/or video footage as a violation of their copyright, do drop me a mail and I’ll remove it right away.
Ovenstående formulering er venligst lånt af Torben Bille og fru Anna-Katrine. Tak.
“By the end of the 20th century, it seemed to me that the muse had gone out of music and all that was left was the ‘ic’. Nothing sounded genuine or original. Truth and beauty were passé. Shock was the reigning value and schlock was rating raves in Rolling Stone. I heard one record (company) boss on the radio announcing matter-of-factly, ‘We are no longer looking for talent. We’re looking for a “look” and a willingness to cooperate!’ Another executive told me, as a prelude to rejecting my (then) last album, ‘We’re selling cars now. We’ve got fast cars and cute cars…’ I got the picture. I quit the business”. -Joni Mitchell
Die Bourgeoisie kann nicht existieren, ohne die Produktionsinstrumente, also die Produktionsverhältnisse, also sämtliche gesellschaftlichen Verhältnisse fortwährend zu revolutionieren. Unveränderte Beibehaltung der alten Produktionsweise war dagegen die erste Existenzbedingung aller früheren industriellen Klassen. Die fortwährende Umwälzung der Produktion, die ununterbrochene Erschütterung aller gesellschaftlichen Zustände, die ewige Unsicherheit und Bewegung zeichnet die Bourgeoisepoche vor allen anderen aus. Alle festen eingerosteten Verhältnisse mit ihrem Gefolge von altehrwürdigen Vorstellungen und Anschauungen werden aufgelöst, alle neugebildeten veralten, ehe sie verknöchern können. Alles Ständische und Stehende verdampft, alles Heilige wird entweiht, und die Menschen sind endlich gezwungen, ihre Lebensstellung, ihre gegenseitigen Beziehungen mit nüchternen Augen anzusehen.
Indskrift 2
”For endnu at sige et Ord om Belæringen om, hvorledes Verden skal være, saa kommer Filosofien alligevel altid for sent. Den kommer først til Syne i Tiden som Verdens Tanke, efter at Virkeligheden har fuldendt sin Udviklingsproces og er afsluttet. Historien viser med Nødvendighed det samme, som Begrebet lærer, at det ideale først fremtræder i Modsætningen til det reale med Virkelighedens Modenhed, og at det først da opbygger denne samme Verden, naar den er begrebet i sin Substans, i et intellektuelt Riges Skikkelse. Naar Filosofien maler sit raat i graat, er en af Livets Skikkelser blevet gammel, og med graat i graat kan den ikke forynges, men kun erkendes. Først naar Skumringen bryder frem, flyver
Minervas Ugle ud.” (Hegel)
7. marts 2013 kl. 17:39
Dejligt at læse Capac. Jeg skal altså huske at kigge ind til dig noget oftere.
Venlig hilsen
Nina (som har læst med i Ã¥revis – og holder meget af din pen – og lige fik lyst til at skrive det)
8. marts 2013 kl. 01:43
Tak Nina! Du skal være velkommen til enhver tid…