Jeg tilhører den (måske uddøende) race, der mener, at danske pop- og rockkunstnere bør udtrykke sig på dansk. Dog på den betingelse, at det sker med velturnerede tekster.
Bag bandnavnet Lysår gemmer sig sangskriver, sanger og guitarist Thomas Ulrik Larsen og en hoben kompetente musikere.
I 2009 udsendte LysÃ¥r pladen SpÃ¥ndigter, og nu kommer sÃ¥ Frontfigur pÃ¥ orlov. En plade, der pÃ¥ smukkeste vis skriver sig ind i den eksklusive, fornemme lille tradition, vi har for velartikuleret dansksproget rock. Talen falder altid pÃ¥ C. V. Jørgensen, Steffen Brandt, Allan Olsen m.fl., nÃ¥r vi snakker om dansksproget rock. Men selv om der er en vis genkendelighed i LysÃ¥rs danske sprogtone og fraseringer, sÃ¥ lader LysÃ¥r sig ikke bare indordne som en klon af de førende tekstskrivere – uden at være lysÃ¥r fra dem.  LysÃ¥r har dog det tilfælles med de nævnte – og fx med Shubidua – at sprogbevidstheden er høj og lysten og evnen til at lege med faste vendinger, ord og talemÃ¥der er stedse til stede. Helt ud i albumtitlen mærker man den sproglige kløe. For hvad betyder Frontfigur pÃ¥ orlov? Er det bandmedlemmet, der gÃ¥r solo og tager en slapper? Gæt selv med.
Og de sproglige lege og drillerier gennemsyrer de ialt 11 sange pÃ¥ pladen. Og det begynder med sangen “Stills i Nashville”, der er en sang om et forlist (?) forhold, der stadigvæk fylder i jegets bevidsthed, selv om han er et ganske andet sted:
En freeway på farten uden huse og træer
Alene i bilen med blikket mod vest
Der mangler en guide med øjne der ser
Ude er snot men hjemme er pest
På bagsædet ligger et album med skud
Fra dengang hvor drømmene blev levet ud
Du står lige bag mig i grøn projektør
Og inden i mig er der noget der dør
Jeg ved du bor på Frederiksberg
Men jeg vil ønske du var lige her
Jeg ser på stills i Nashville for mange gange
Og tænker er der plads til at være bange
Der er noget i luften men jeg ved ikke hvad
Jeg skimter en by men har mistet mit kort
MÃ¥ske er der bare behov for et bad
Der vasker min sorte samvittighed bort
Det er næsten mere end jeg kan bære
Og jeg vil ønske du var lige her
osv.
Ja, “ude er snot men hjemme er pest”.  Ja, sÃ¥dan er det, nÃ¥r man ikke helt er i sync med sin livssituation. Sangen afleveres som melodiøs rock, der ekkoer af de sidste 3-4 fire Ã¥rtiers rock og rul. Ikke mindst halvfjerdsernes fornemmelse for at opbygge sange som episke forløb med rytmisk drive og flotte guitarer. Der er elementer af folkrock, country og meget andet fra rockens store opskriftssamling. men det er stykket sammen, sÃ¥ det virker som en sammenhængende enhed af moderne voksenrock.
Sang nr. to er “Er det for tidligt”, der handler om den svære kunst at komme videre efter et endt forhold. Og det opsamles fint i strofen:
SÃ¥ hvis jeg virker snotforvirret har du ret
Jeg er på men der er ingen hjemme
Jeg er både forårskåd og styrtetræt
Og husker det jeg allerhelst vil glemme
Man genkender fornemmelsen af at være ude af sig selv, forvirret og spaltet mellem den tyngende fortid og den appetittelige, pirrende fremtid. ForÃ¥rskÃ¥d og styrtetræt – en næsten umuligt emotionel disposition, som ikke desto mindre opleves sÃ¥dan.
I den heftige rocker “DDR” bliver fyren mentalt og fysisk okkuperet af pigen, der er som “STASI i kjole”. Pigebarnet, der i sin (misforstÃ¥ede?) kærlighed til fyren kontrollerer hans bevægelser i stort og smÃ¥t – og lader jalousiens sindsyge dominere forholdet. “Det er en tilstand af kronisk præmenstruation”. En tilstand af generaliseret PMS – uha, uha.
Den basunkrydrede ballade  “En Ã¥ben bog” er en sang om og til hende den ambitiøse lille perfektionist, der som en trykkoger og har ‘brug for en Ã¥ben bog’, som det hedder.
Tematisk kredser teksterne, som allerede antydet, om det nære. Om kvinden, om forholdet, om barnet  osv. Og gør det, som det forhåbentlig allerede er dokumenteret, i et sprog, der gerne leger med talemåder og kendte ord, men gør det med små indgreb og twists, der aftvinger ordene og sætningerne lidt ny betydning. Sådan som det sig hør og bør i god dansksproget pop og rock.
Det er et album, der især i kraft af teksterne, skiller sig ud fra strømmen af mainstreampop og kandiderer til at blive et af de album, der fremover bør fungere som målestok for, hvordan dansksproget rock kan og bør fungere. Frontfigur på orlov er en af mine 2013-favoritter. Hermed varmt anbefalet.
Lysår. Frontfigur på orlov. Produceret og arrangeret af Troels Alsted og Thomas Ulrik Larsen. Udkom d. 26. august 2013. Fås digitalt og på cd (kan erhverves her: www.lysaar.dk)
Ethvert menneske kan tage fejl, men kun en tåbe bliver ved med det. [Cujusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare]
Cicero, år 43 f. Kr.
Manden bag CAPAC
Hvem eller hvad er Capac?!
Capac er mit nom de guerre og nom de plume.
Bag det akronymiske palindrom gemmer der sig en mand, der mod sin vilje er ved at blive voksen.
Jeg skriver om alt mellem himmel og jord og er drevet af en ubændig nysgerrighed, en lige så ustyrlig lyst til at skrive, tænke og kritisere, hvad der møder mig på min vej gennem livet.
Og det gør jeg så gennem min weblog, min blog, der er en autonom, non-kommerciel, personlig blog.
Og så er det en dansk blog. Ikke i nationalistisk, xenofobisk, anti-udlændinge-forstand, men i betydningen: skrevet på dansk. Og jeg vil bestræbe mig på at skrive på dansk, så vidt muligt bruge danske ord og vendinger – også som modvægt til den anglificering dansk udsættes for hele tiden og i udpræget grad i disse internettider og den generelle mangel på omsorg for og omhu med det danske sprog (4.5.2019).
Capac har kørt i 14 år.
Velkommen.
Kontakt
Hvis du har behov for at kontakte denne blogger, så er emailadressen følgende:
capac[SNABELA]capac.dk
Capac: About this weblog
Capac is my nom de guerre et de plume. Behind the name is an old man, who tries not to grow up. I write about anything that comes to my mind, i’m terribly curious, have a intameable desire to write, think and critizise anything on my way through life.
And that is what i do in my weblog. Capac is a autonomous, non-commercial and personal weblog. And Capac is a danish weblog. Not in a nationalistic, xenofobic sense, but simply: written in danish. I love writing in danish – also as an alternative to the ongoing anglification of the
danish language, and as an attempt to take good care of the danish language.
The weblog has been running for 14 years.
Welcome
Omtale af musik etc. / Reviewing music etc.
Jeg omtaler gerne musik og andre kulturgoder, f.eks. bøger og film i min blog. Hvis du/I er interesseret i at få en udgivelse omtalt, så kontakt mig via min emailadresse
(mr.capac_SNABELA_gmail.com).
Forudsætningen for omtale er, at musikken sendes i form af en ORIGINAL cd eller – meget gerne! – vinyl, da det jo er tidens medie.
OBS. Digitale filer – fx. mp3 og musikvideoer – promotionudgaver af CD’er (for promotion only-cd’er) og hjemmebrændte CD’er med digitale filer bliver ikke omtalt.
Tilsvarende gælder det, at e- og lydbøger ikke omtales, kun gammeldags tryksager.
Når jeg har omtalt musik eller andet sender jeg altid et link til omtale til kontaktpersonen.
Jeg forsøger at omtale de fremsendte medier, så hurtigt det lader sig gøre og gerne i forbindelse med udgivelsestidspunktet. Men det kan ikke altid lade sig gøre, så bær over med capac, hvis der kommer forsinkelser – linket skal nok komme. Det kan sikkert også forekomme, at jeg helt glemmer at omtale en plade.
Desværre.
SOM LÆSERNE HAR BEMÆRKET, SÅ HAR JEG ISÆR OMTALT (ANBEFALET) MUSIK. MEN JEG VIL GERNE OMTALE ANDET, FX. DIGTSAMLINGER, BØGER OM MUSIK, GOD LITTERATUR OG BIOGRAFFILM . SÅ HVIS DU/I ER INTERESSERET, SÅ SKRIV PÅ OMTALTE EMAILADRESSE.
And in english:
I do recommend music, books, films etc. in my weblog. If you want me to recommend a record, book etc. please contact me here:
mr.capac_et_gmail.com
My condition is, that the music must be available
as an original CD og vinyl record.
Digital files (mp3 etc.) and musicvideoes, for-promotion-only-CD’s, and homemade CDs will not be reviewed by me.
The same goes for e- and audiobooks. Only printed books will do.
When I recommend a record, I will send a link to my recommandation to my contact person.
I try to write about the stuff, I receive as fast as possible. But sometimes it takes some time – but the recommandation will come and so will the link. Please be patient.
As the reader of my blog will see, I have first of all written about music, but I would like to write about other stuff such as poetry, books on music, literature and
movies. So if you are interested, please let me know.
Tak
We are each free to believe what we want, and it’s my view that the simplest explanation is; there is no God. No one created our universe, and no one directs our fate. This leads me to a profound realization that there probably is no heaven and no afterlife either. We have this one life to appreciate the grand design of the universe and for that, I am extremely grateful. (Stephen Hawking)
Min fordanskning:
Vi er hver især frie til at tro, hvad vi vil. Og det er mit synspunkt, at den enkleste forklaring er: Der findes ikke nogen gud. Ingen har skabt vores univers, og ingen styrer vores skæbne. Det fører mig frem til en dyb erkendelse af, at der sandsynligvis ikke findes en himmel eller et liv efter døden. Vi har dette ene liv til at sætte pris på universets storartede design, og det er jeg ekstremt taknemmelig for. [capac]
Om brug af billeder – The use of internet photos etc.
Når man låner billeder på nettet kan det være svært at afgøre, om de er “frie” eller ej. Jeg bestræber mig dog altid på kun at bruge billeder, der ikke er behæftet med rettigheder. Og i de tilfælde, hvor det er muligt, altid at angive navnet på fotografen/kilden.
Skulle nogen derude mene, at jeg krænker deres rettigheder til et billede, så kontakt mig, og det vil straks blive fjernet. Det gælder også links til videoer.
/
This site takes pride in using pictures that are not copyrighted or are royalty free. If I know the name of the photographer I always mention it.
Should someone out there regard my publishing of one of their photos and/or video footage as a violation of their copyright, do drop me a mail and I’ll remove it right away.
Ovenstående formulering er venligst lånt af Torben Bille og fru Anna-Katrine. Tak.
“By the end of the 20th century, it seemed to me that the muse had gone out of music and all that was left was the ‘ic’. Nothing sounded genuine or original. Truth and beauty were passé. Shock was the reigning value and schlock was rating raves in Rolling Stone. I heard one record (company) boss on the radio announcing matter-of-factly, ‘We are no longer looking for talent. We’re looking for a “look” and a willingness to cooperate!’ Another executive told me, as a prelude to rejecting my (then) last album, ‘We’re selling cars now. We’ve got fast cars and cute cars…’ I got the picture. I quit the business”. -Joni Mitchell
Die Bourgeoisie kann nicht existieren, ohne die Produktionsinstrumente, also die Produktionsverhältnisse, also sämtliche gesellschaftlichen Verhältnisse fortwährend zu revolutionieren. Unveränderte Beibehaltung der alten Produktionsweise war dagegen die erste Existenzbedingung aller früheren industriellen Klassen. Die fortwährende Umwälzung der Produktion, die ununterbrochene Erschütterung aller gesellschaftlichen Zustände, die ewige Unsicherheit und Bewegung zeichnet die Bourgeoisepoche vor allen anderen aus. Alle festen eingerosteten Verhältnisse mit ihrem Gefolge von altehrwürdigen Vorstellungen und Anschauungen werden aufgelöst, alle neugebildeten veralten, ehe sie verknöchern können. Alles Ständische und Stehende verdampft, alles Heilige wird entweiht, und die Menschen sind endlich gezwungen, ihre Lebensstellung, ihre gegenseitigen Beziehungen mit nüchternen Augen anzusehen.
Indskrift 2
”For endnu at sige et Ord om Belæringen om, hvorledes Verden skal være, saa kommer Filosofien alligevel altid for sent. Den kommer først til Syne i Tiden som Verdens Tanke, efter at Virkeligheden har fuldendt sin Udviklingsproces og er afsluttet. Historien viser med Nødvendighed det samme, som Begrebet lærer, at det ideale først fremtræder i Modsætningen til det reale med Virkelighedens Modenhed, og at det først da opbygger denne samme Verden, naar den er begrebet i sin Substans, i et intellektuelt Riges Skikkelse. Naar Filosofien maler sit raat i graat, er en af Livets Skikkelser blevet gammel, og med graat i graat kan den ikke forynges, men kun erkendes. Først naar Skumringen bryder frem, flyver
Minervas Ugle ud.” (Hegel)